Viime viikon Kauppalehden kolumnini eräästä taiteenkeräilijästä tuotti lehdeltä lisäpyynnön vähän laajemmasta tateenkeräilyjutusta. Tein työtä käskettyä, ja eilen se sitten ilmestyi:
Lääkäri, sanoittaja ja tukkukauppias auttavat köyhiä museoita hädässä
Suomalaiset
taidemuseot olisivat ankeita paikkoja, jos ei olisi olemassa
taiteenkeräilijöitä. Miltei kaikkien museoidemme taustalla on yhden tai
useamman keräilijän kokoelma.
Jos eivät Maire
Gullichsen (1907–1990) ja Sara Hildén
(1905–1993) olisi olleet intohimoisia taiteenkeräilijöitä, eivät Porin
taidemuseo ja Sara Hildénin taidemuseo olisi lainkaan niin suosittuja
taiteenharrastajien matkakohteita. Jopa Ateneumin taidemuseo olisi paljon
vaatimattomampi, jos ei lääketieteen lisensiaatti Herman Frithiof Antell (1847–1893) olisi ollut intohimoinen
keräilijä.
Yhden kokoelman varassa toimiva museo ei kuitenkaan pysy
pitkään elävänä, sillä staattinen kokoelma, jonka ripustusta vain vaihdellaan,
ei jaksa houkutella kävijöitä. Tarvitaan uutta verta.
Vaasalaisen Kuntsin modernin taiteen museon kokoelman
peruskivi on yritysjohtaja Simo Kuntsin (1913–1984) kokoelma, ja Vaasalle onneksi on löytynyt myöhempikin ”oma
poika”,
joka kartuttaa museon kokoelmia. Helsinkiläistynyt hammaslääkäri Lars Swanljung on nimittäin
lahjoittanut merkittävän kokoelmansa Kuntsin säätiölle. Swanljung myös jatkaa
aktiivisesti keräilyään. Toinen auttamaton tuhlari on jo pitkään ollut Vexi Salmi, jonka kokoelmat siirtyvät
hiljalleen Hämeenlinnan taidemuseoon.
Taidetta on Suomessa kerätty 1800-luvulta asti, eikä tahti
ole laskenut, vaikka nykykeräilijöistä ei välttämättä puhutakaan suureen
ääneen, sillä moni haluaa pitää matalaa profiilia. Toimistotarviketukkuyhtiönsä
myyneen John Lindellin kokoelmista
liikkuu lähinnä huhuja, sillä hän viihtyy kansainvälisissä
huutokauppahuoneissa. Guggenheimin säätiön hallitukseen kuuluva sijoittaja Carl Gustaf Ehrnrooth on sen sijaan jo
esitellyt julkisestikin kokoelmiaan.
Lähinnä kotimaisella kentällä on pysytellyt Heinon tukun Raimo Heino vaimonsa Railin kanssa. Kiasman ystävät
nimittivät heidät tänä vuonna vuoden nykytaiteen ystäviksi. Kun
palkitsemistilaisuudessa kysyttiin kokoelman kokoa, vastasi Raimo Heino kuin
poromies ikään: ”Riittävästi.”
Porin taidemuseon kanssa on yhteistyötä harrastanut lääkäri Lars Johnsson, jonka mittava kokoelma Juhani Harrin teoksia täyttää esimerkiksi tällä hetkellä Espoon EMMA:n Harri-näyttelyä. Pori on muutenkin ollut aktiivinen taiteenkeräilijöiden alue: Johnssonin tavoin kokoelmiaan ovat esitelleet varatuomari Juhani Lipsanen ja Tapiolassa toiminut Arto Jurttila.
Minähän en näissä mahtikeräilijäpiireissä liiku, joten kuvia minulla ei ollut. Kauppalehti oli kuitenkin kaivanut arkistojaan.
Porin taidemuseon kanssa on yhteistyötä harrastanut lääkäri Lars Johnsson, jonka mittava kokoelma Juhani Harrin teoksia täyttää esimerkiksi tällä hetkellä Espoon EMMA:n Harri-näyttelyä. Pori on muutenkin ollut aktiivinen taiteenkeräilijöiden alue: Johnssonin tavoin kokoelmiaan ovat esitelleet varatuomari Juhani Lipsanen ja Tapiolassa toiminut Arto Jurttila.
Kansainvälistä nykytaidetta keräävä Enston Timo Miettinen toimii sekä Helsingissä
että Berliinissä. Vaitelias keräilijäpariskunta Poju ja Anita Zabludowicz
on laajentanut toimintaansa Lontoosta Sarvisaloon.
Kyösti Kakkonen puolestaan kerää lähes pelkästään kotimaista taidetta ja usein suoraan museoihin.
Moni säätiökin kerää Suomessa taidetta. On varsinkin kaksi toimijaa, jotka saavat galleristin kämmenet hikoilemaan ilmestyessään paikalle. Savolaisen teollisuussuvun taideharrastuksen pohjalta syntyneen Saastamoisen säätiön kokoelmat ovat löytäneet kotinsa EMMA– Espoon modernin taiteen museosta. Vuosina 1999–2008 säätiö käytti taidehankintoihinsa noin kuusi miljoonaa euroa. Vuotuista vakiosummaa ei ole. Toisen mahtitoimijan, Jenny ja Antti Wihurin rahaston vuosikertomuksessa on kuluvalle vuodelle varattu taideostoihin ja kuvataiteen erityiskohteisiin 480 000 euroa.
Kyösti Kakkonen puolestaan kerää lähes pelkästään kotimaista taidetta ja usein suoraan museoihin.
Moni säätiökin kerää Suomessa taidetta. On varsinkin kaksi toimijaa, jotka saavat galleristin kämmenet hikoilemaan ilmestyessään paikalle. Savolaisen teollisuussuvun taideharrastuksen pohjalta syntyneen Saastamoisen säätiön kokoelmat ovat löytäneet kotinsa EMMA– Espoon modernin taiteen museosta. Vuosina 1999–2008 säätiö käytti taidehankintoihinsa noin kuusi miljoonaa euroa. Vuotuista vakiosummaa ei ole. Toisen mahtitoimijan, Jenny ja Antti Wihurin rahaston vuosikertomuksessa on kuluvalle vuodelle varattu taideostoihin ja kuvataiteen erityiskohteisiin 480 000 euroa.
Tätä rakennetaan Mänttään.
Ei sovi myöskään unohtaa mänttäläistä Serlachiuksen säätiötä, joka tuoreimman testamenttilahjoituksensa ja piakkoin valmistuvan uuden museorakennuksensa myötä tulee epäilemättä aktivoituman uudemmankin taiteen kerääjänä.
Henna ja Pertti Niemisen kuvataidesäätiö on tullut
tunnetuksi pikemminkin Ars Fennica -palkinnosta, mutta säätiön kokoelmatkin
karttuvat säännöllisesti.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti