Viime viikolla posti toi Tampereen taidemuseosta taiteilijaryhmä Dimension juhlanäyttelyn (12.5.–5.8.) yhteydessä tehdyn julkaisun Dimensio. Taide humanisoi tekniikkaa – Dimension 40-vuotisjuhlanäyttely (Tampereen taidemuseo 2102), johon kirjoitin tekstin. Tässäpä se (olisin poiminut vähän pitkään juttuun kuvia taidemuseon verkkosivuilta, mutta eipä siellä ollut kuin yksi Hautalan duuni – tällaisia nää museot on):
Turhan koneen todistusvoima – Taiteilijaryhmä Dimension 40
vuotta humanismia ja tekniikkaa
Kun Dimensio perustettiin vuonna 1972, oli suomalaisella
kuvataiteella lähihistoriassaan takana muun muassa informalismin ja
konstruktivismin välinen kamppailu, pop-taide ja taiteen politisoituminen, joka
useimmiten tarkoitti myös puoluepolitisoitumista. Realismi ja esittävä taide
tekivät uutta tuloaan. Taiteen kenttä oli käymistilassa, mutta oli jotain
alueita, joille oli vielä selkeästi olemassa tilaus. Taide oli melko jähmeästi
lokeroitunutta – toisinaan jopa syvällä bunkkereissaan, ja tähän vastasi omalta
osaltaan Dimension perustaminen. Ryhmä virisi taiteen ja uuden teknologian
suhteiden pohtimisesta. Tietokoneet tekivät tuloaan, ja taiteilijoita kiinnosti
muun muassa liikkeen, valon ja myös äänen problematiikka kuvataiteissa.
Dimensiolaiset halusivat myös ylittää taiteenlajien rajat aivan uudella
tavalla.
Täysin uusia asioita eivät dimensiolaisten kiinnostuksen kohteet Suomessa olleet. 1960–70-luvuilla elettiin vielä aikaa, jolloin Tukholma ja ennen kaikkea Moderna Museet oli se paikka, jossa kansainvälisiä ilmiöitä käytiin tuoreeltaan tutkimassa. Museossa oli jo vuonna 1961 nähty laaja näyttely Rörelse i konsten, johon myös moni suomalainen kävi tutustumassa. Pariisissa nähtiin vuonna 1967 Lumière et mouvement -näyttely ja sille jatkoa vuonna 1969. Kineettinen taide oli saanut laajemman ensiesittelynsä Suomen Taideakatemian kiertonäyttelyssä Kineettisiä kuvia vuonna 1970. Dimensiolla oli myös kansainvälisiä esikuvia, esimerkiksi pariisilainen 1960-luvulla perustettu Groupe de Recherche d’Art Visuel, jossa toimivat muun muassa Victor Vasarely (1906–1997) ja Nicholas Schöffer (1912–1992). Myös amerikkalaisella vuonna 1966 E.A.T.-ryhmällä (= Experiments in Art and Technology) oli runsaasti yhtymäkohtia Dimension kanssa. Hengenheimolaisista koostui myös englantilainen CASSA (= Centre for Advanced Study of Science in Art).
Jorma Hautala: Siipi – heijastus, 2006.
Täysin uusia asioita eivät dimensiolaisten kiinnostuksen kohteet Suomessa olleet. 1960–70-luvuilla elettiin vielä aikaa, jolloin Tukholma ja ennen kaikkea Moderna Museet oli se paikka, jossa kansainvälisiä ilmiöitä käytiin tuoreeltaan tutkimassa. Museossa oli jo vuonna 1961 nähty laaja näyttely Rörelse i konsten, johon myös moni suomalainen kävi tutustumassa. Pariisissa nähtiin vuonna 1967 Lumière et mouvement -näyttely ja sille jatkoa vuonna 1969. Kineettinen taide oli saanut laajemman ensiesittelynsä Suomen Taideakatemian kiertonäyttelyssä Kineettisiä kuvia vuonna 1970. Dimensiolla oli myös kansainvälisiä esikuvia, esimerkiksi pariisilainen 1960-luvulla perustettu Groupe de Recherche d’Art Visuel, jossa toimivat muun muassa Victor Vasarely (1906–1997) ja Nicholas Schöffer (1912–1992). Myös amerikkalaisella vuonna 1966 E.A.T.-ryhmällä (= Experiments in Art and Technology) oli runsaasti yhtymäkohtia Dimension kanssa. Hengenheimolaisista koostui myös englantilainen CASSA (= Centre for Advanced Study of Science in Art).
Ryhmän perustajajäsenet keväällä 1972 olivat vaikeasti
lokeroitavat kuvataiteilijat Unto
HämäläinenMatti
Koskela (s. 1933), Esa Laurema
(1950–2010), Annikki Luukela (s.
1944), Antti Maasalo (s. 1940), Aimo Taleva (1938–2011) ja Osmo Valtonen (1929–2002) sekä ehkäpä
vieläpä vaikeammin lokeroitava suomalaisen elektronisen musiikin pioneeri,
monipuolinen taiteilija ja ajattelija Erkki
Kurenniemi (s. 1941). (1923–2003),
Yksi syy yhdistymiseen oli epäilemättä ryhmän jäsenien
tuntema kodittomuus muun kuvataiteen kentällä. Annikki Luukela muistelee myös
sitä, kuinka tärkeää oli saada erilaisia neuvoja ja niksejä samoista asioista
kiinnostuneilta kollegoilta. Oppien ja kokemusten jakaminen oli sekä hauskaa
että hyödyllistä.
Ryhmän ensiesiintyminen tapahtui Tampereen nykytaiteen
museossa syksyllä 1972 nimeillä Dimensio
– kokeellisen taiteen näyttely. Näyttelyssä oli mukana 14 suomalaista
taiteilijaa ja kutsuttuna tietokonetaiteestaan tunnettu jugoslavialainen,
Venetsian biennaalissakin huomiota herättänyt Zoran Radovic (s. 1940). Suomalaiset jäsenet olivat Hämäläisen,
Kurenniemen, Laureman, Luukelan, Maasalon, Talevan ja Valtosen lisäksi
taidemaalarit Matti Kujasalo (s.
1946), Heljä Lallukka (s. ?) ja Perttu Näsänen (s. 1940) sekä
tietokonesuunnittelija, myöhemmin Nokian MikroMikko-tietokeen isänä tunnettu Erkki Rajulin (s. 1946), kuvataiteilija
ja animaatio-ohjaaja Seppo Suo-Anttila
(1921–2009), jazzpianisti Heikki Toppila
(s. ?) ja taidemaalari Sven-Olof
Westerlund (s. 1935).
Ryhmän ensimmäisessä varsinaisessa julkaisussa – Tampereen
näyttelyn yhteydessä ilmestyi vaatimaton neljäsivuinen luettelo, jossa oli vain
osallistujien nimet – vuodelta 1973 (syksyinen kiertonäyttely Wäinö Aaltosen
museo, Turku ja Alvar Aalto -museo, Jyväskylä) kerrottiin tavoitteet tiiviisti
ja kiihkottomasti:
Dimensio on
taiteilijoiden ja teknologien ryhmä, joka tutkii, kokeilee ja kehittää ilmaisun
menetelmiä ja materiaaleja. Ryhmän järjestämissä näyttelyissä ja tapahtumissa
pyritään havainnollistamaan tieteen ja tekniikan taiteelle tarjoamia
mahdollisuuksia, toisaalta taas taiteen keinoin ilmentämään tieteen ja
tekniikan ilmiöitä. Ryhmä perustettiin vuonna 1972. Ryhmään kuuluu
kuvataiteilijoita, säveltäjiä, elokuvantekijöitä, insinöörejä ja tekniikan
tutkijoita.
Kiertonäyttelyyn osallistuivat kahdeksan perustajajäsenen
lisäksi taidemaalari Timo AaltoJean-Pierre
Charriere (s. 1941), kineettisten veistostemme pioneeri Veikko Eskolin (myöh. Eskolin Esk,
1936–2001), Kujasalo, kuvanveistäjä Olavi
Lanu (s. 1925), elektronista musiikkia säveltänyt Osmo Lindeman (1929–1987), taidemaalari ja kuvanveistäjä Ernst Mether-Borgström (1917–1996) ja Westerlund.
Lisäksi mukana oli Pythagoras-ryhmä, jossa Valtosen lisäksi osallistuivat
muillekin jäsenille musiikkia tehnyt Toppila ja tietokonesuunnittelija Rajulin.
(1941–2003), kuvataiteilija
Lallukka, Näsänen ja Suo-Anttila sekä Charriere, Lindeman ja
Westerlund jäivät väliaikaisiksi vierailijoiksi. Dipolissa vuonna 1974
järjestetyssä laajassa näyttelyssä mukana oli jo 23 taiteilijaa: kutsuttuna
englantilainen Dick Bixby (s. 1935),
uusina jäseninä taidemaalari Outi IkkalaOnni Yrjönpoika
Kosonen (1920–1999), taidemaalari Seppo
Kärkkäinen (s. 1935), taidemaalari Tapio
K. Laine (s. 1942), arkkitehti Kirmo
MikkolaArmas
Männistö (1913–?), Pentti Tulla (1937–1988)
ja Antti Ukkonen (1948–1994).
(1935–2011), taidemaalari (1934–1986) sekä taidemaalarit
Kolmas iso yhteisesiintymien tapahtui Amos Andersonin
taidemuseossa vuona 1976, minkä yhteydessä myös julkaistiin laajempi luettelo.
Uusia osallistujia oli jälleen lisää: ryhmän kirjallinen tukija, myös
taiteenkeräilijänä tunnettu C.J. af
Forselles (1923–2010), taidemaalarit Jorma
HautalaPaavo Kauramäki
(1929–2012) Vladimir Kopteff
(1932–2007) ja Sisko Riihiaho (s.
1925) sekä arkkitehti Juhani Pallasmaa
(s. 1936), elektronisesta musiikista tunnettu säveltäjä Otto Romanowski (1952) ja kuvanveistäjä Raimo Utriainen (1927–1994). Kujasalo oli jättäytynyt pois. (s. 1941),
Ryhmän neljäs iso yhteisesiintyminen tapahtui Lapin
kiertonäyttelyssä vuonna 1977. Mukana oli 16 taiteilijaa, ja näyttelyn nimenä Kineettistä taidetta. Näyttelyyn
osallistuivat Aalto, Hämäläinen, Kauramäki, Kopteff, Koskela, Kosonen, Lanu,
Laurema, Luukela, Maasalo, Mether-Borgström, Riihiaho, Taleva, Tulla, Utriainen
ja Valtonen.
Saman vuonna pantiin alulle myös Antti Maasalon ateljeekoti
– Suomen ensimmäinen aurinkovoimalla toimiva ekotalo – Lehtimäellä. Talon oli
suunnitellut Mikkola, joka suunnitteli myöhemmin 1980-luvun alussa myös talon
Lauremalle. Mukana rakennushommissa oli talkoolaisia Dimensio-ryhmästä, ja
samassa yhteydessä järjestettiin myös näyttely.
Näennäisen epäpoliittinenkin on aina tavalla tai toisella
poliittista. Vaikka Dimensiolla ei ollutkaan varsinaisia poliittisia
tavoitteita eikä myöskään monien historiallisten taiteilijaryhmien tavoin halua
voimakkaasti manifestoida tavoitteitaan, on esimerkiksi vuoden 1973 julkaisusta
helppo löytää taiteilijoiden omista kommenteista yhteisen agendan sävyä. Yksi
tällainen on tietenkin vaatimus ajassa kiinni pysymisestä. Unto Hämäläisen
sanoin: ”Tämä aika on nimenomaan nopean liikkeen, sähköisen viestin ja valon
aikaa ja taide on kai aina heijastanut aikansa ilmiöitä. […] Toivoisinkin, että
ihmiset oppisivat hyväksymään sen että kuvataide ei voi jäädä paikalleen kun
kaikilla muilla elämän alueilla riennetään eteenpäin.” Usko taiteen voimaan ja
mahdollisuuksiin oli myös luja. Näin Matti Koskela: ”Kuvataide voi olla
voimakkaasti ratkaisemassa syntyviä nyky-yhteiskunnan ongelmia. Kaupunkimaisema
pitäisi tehdä ihmisille inhimilliseksi ja heitä aktivoivaksi. Kuvantekijöiden
pitäisi saada olla kiinteässä työskentelyvuorovaikutuksessa ympäristön
kehityksestä vastaavien henkilöiden kanssa.”
Ei ole ihme, että Dimension aatemaailmassa henkii
historiallisesti tarkastellen jotain samaa kuin Tulenkantajien 1920-luvun
aatteissa. Urbaani maailma ei vieläkään tuntunut täysin tutulta, ja
taiteilijoiden tulisi olla osa sitä. Koskelan ryöppyävin sanoin: ”Kuvataide voi
kasvattaa ihmisiä näkemään kauneusarvoja myös modernissa maisemassa –
liikennevalot, keltainen tankkiauto, julkisivu, mainosvalot, liikennemerkki,
kaupunkinäkymä, tehtaan konstruktio, koneen ohjelmataulu, kilpa-auto, etenevä
moottoritie, radiomasto, sähköjuna, kaupungin valot, avomuuntaja, liikenteen
rytmikkyys, hyvät julkiset tilat…”
Taiteen ja teknologian potentiaalinen liitto ei kuitenkaan
ollut pelkkää teknologista kehitysuskoa. Näin varoitti Annikki Luukela:
”Taiteilijalla on vastuu siitä, että hän käyttää teoksissaan tekniikkaa apuna
vain humanitäärisiin, ihmisen kannalta positiivisiin päämääriin. Valon, värin
ja muodon dynaaminen liiketapahtuma laajentaa aistimuskenttäämme, suo
mahdollisuuksia myös katsojan aktivoimiseen.” Ryhmän vanhimman jäsenen, Ernst
Mether-Borgströmin sanoissa oli myös kriittisiä sävyjä ajan hengestä:
”Konstruktiivinen taide on rakentavaa ja antaa toivoa – vastakohtana tämän ajan
muuten repivälle hengelle. Se ilmentää ihmisen oikeutta älylliseen valintaan,
joka tässä tapauksessa on rakentava ja tulevaisuuteen optimistisesti
suuntautuva.”
Antti Maasalo halusi puolestaan ylittää raja-aitoja ja
ennakoi myös tulevia tapahtumia taiteen kentällä: ”Katson, että liikkeen
taiteen tulisi olla osa arkkitehtuuria ja mielestäni kinetiikan avulla on
mahdollista päästä esineellisestä taiteesta ympäristötaiteeseen.”
Dimensiolaisia on toisinaan verrattu Pelle Pelottomaan,
toisinaan renessanssin monitaitureihin, kuten vaikkapa Leonardo da Vinciin (1452–1519), joka tunnettiin myös keksijänä.
Osmo Valtonen oli tämän suhteen kuitenkin varovaisen vaatimaton: ”Nykyään
taiteilija tuskin saattaa tehdä tekniikkaa edistäviä keksintöjä, mutta
taiteilija voi tehdä tekniikan uusia sovellutuksia ja sellaisia sovellutuksia,
jotka eivät ainakaan vahingoita ihmistä. Tekniikkaa on ruvettu käyttämään yhä
enemmän selvästi henkisen tapahtuman välineenä ja todennäköisesti tämä tulee
vuosien mittaan lisääntymään.”
Dimensioon oli liittynyt mukaan runsaasti konstruktivistisia
kuvataiteilijoita, ja tämä huomioitiin myös Dipolin vuoden 1974 näyttelyn
julkaisussa. Ryhmän perustavoitteet toistettiin samoina, mutta konstruktivistit
saivat oman lisänsä: ”Mukana on myös useita konstruktiivista suuntausta
edustavia kuvataiteilijoita – suuntauksen, joka viime aikoina keskittynyt
tutkimaan luonnon ja tekniikan väistä suhdetta, jotta kehitys ei kulkisi
liiaksi tekniikan ehdoin vaan että ihminen voisi ymmärtää hänen elämäänsä
vaikuttavat abstraktiset voimat. Ja vähän yllättävästikin mukaan otettiin myös
varsin klassinen esteettinen kategoria: ”Koko Dimensio-ryhmän – olivatpa sen
jäsenet kuvataiteilijoita, teknologeja, musiikkitaiteilijoita,
elokuvantekijöitä tai esittäviä taiteilijoita – pyrkimyksenä on luonnollisesti
myöskin esittää sanomansa mahdollisimman kauniisti.” Pentti Tulla yritti omalta
osaltaan myös määritellä kauneutta: ”Niinsanottu esteettinen kauneus siinä
mielessä, kuin se yleensä käsitetään, ei merkitse mitään, eikä ole siis
haitaksikaan. Kauneus on ratkaisun tyylikkyyttä.” Tämä tuo mieleeni Erkki
Kurenniemen, jota haastattelin Dimension 30-vuotisjulkaisuun: ”Samaan
hengenvetoon musiikin teoriaan viime vuosina paneutunut Kurenniemi kuitenkin
innostuu kertomaan ohjelmoinnin poetiikasta, ’esteettisestä suhtautumisesta
ohjelmointiin’, siitä ’kuinka kohtuuttomasti käytän aikaa siihen, että koodi
näyttää typografisesti ja algoritmiikaltaan elegantilta’.” Näin dimensiolaiset
ovat omalta osaltaan olleet pohtimassa ja myös laajentamassa erästä estetiikan
peruskäsitettä. Kauneudesta puhuminen ei ole ollut pitkään aikaan kovinkaan
muodikasta, mutta nämäkin ajatukset lienee syytä poimia esiin, kun siitä
jälleen väistämättä tullaan tulevaisuudessa puhumaan.
On ehkä myös syytä muistuttaa, että monen dimensiolaisen
ajatukset kauneudesta tai ylipäänsä taiteen tekemisestä liittyvät teknologian
lisäksi myös luontoon ja luonnonhavaintoihin. Dimensiosta puhuttaessa tekniikka
saattaa helposti jopa ylikorostua,
sillä monelle dimensiolaiselle teknologia on ollut nimenomaan tapa päästä
uudenlaisin taiteellisin keinoin käsiksi niihin muun muassa valoa ja liikettä
sisältäviin luonnonilmiöihin, jotka ovat jättäneet syvän vaikutuksen – aivan
samoin kuin impressionistitkin lähtivät kehittämään maalaustekniikkaansa
saadakseen maalauksen litteälle pinnalle mukaan valon ja liikkeen. Näin
esimerkiksi Annikki Luukela, kun haastattelin häntä vuonna 2002: ”Usein palaan
uraani miettiessäni lapsuuden ja nuoruuden antamaan taustaan. Olen pohjoisesta,
Kemistä kotoisin… ja kyllä se pohjoisen valo on ollut minulle merkittävä.
Muistan jo nuorena reagoineeni valoilmiöihin. Ja sitten oli se pohjoisen rytmi,
puolet vuodesta pimeää ja puolet valoa… se on sisäistynyt… tämä rytmi ja ero.
Toinen voimakas kokemus syntyy siitä, että olen hiihtänyt paljon meren jäällä.
Kun hiihdän aurinkoa kohti, kohti horisonttia… on vain hohtavaa valkoisuutta.
Olet kuin valtavassa valopallossa. On valon heijastumat, on kiteitä ja lumen
ominaisuudet. Nämä ilmiöt alkoivat vain kiinnostaa.”
Luonnonkokemuksia voi kartoittaa myös
kulttuurihistoriallisesti eikä pelkästään yksilöllisen kokemuksen kautta. Näin
Jorma Hautala, joka liittyi ryhmään Amos Andersonin taidemuseon vuoden 1976
näyttelyn alla: ”Konstruktiivinen taideilmaisu sisältää kaaren kansantaiteen
sekä monien tärkeiden historiallisten taidekausien väri- ja muotomaailmasta
nykyaikaisen taiteen ja tekniikan parhaisiin tuotteisiin. Näiden teosten
taustalla on aina alitajuisesti luonto.”
Taiteen, tekniikan ja luonnon suhteen kuroi yhteen Amos
Andersonin näyttelyn yhteydessä ankarasti Kirmo Mikkola: ”Ihmisen käsistä
riistäytynyt teknologinen kehitys ja yhteiskunnan vääristynyt työnjako
vieraannuttavat ihmistä luonnosta ja yhteisöstä. Taiteen tehtävä on taistella
tätä vieraantumista vastaan.
Kuvataiteellinen työskentely merkitsee arkkitehdille –
paitsi kuvataidetta sinänsä – syventymistä ihmisen ympäristön biologiseen,
sosiaaliseen ja psykologiseen olemukseen. Kuvataide opettaa keinoja, joilla
suunnittelun yhä abstraktimmat elementit voidaan täyttää myönteisellä
inhimillisellä sisällöllä.”
Kauneuden lisäksi taiteen turhuus on ollut varsin tärkeä ja
myös monin tavoin vaikea käsite. Taidetta on moitittu turhuudesta, mutta moni
taiteesta ja sen tehtävistä on nähnyt turhuudessa myös merkittävän arvon. Näin
myös Dipolin näyttelyn yhteydessä Osmo Valtonen. Hänen sanojensa kautta
välittyy myös paljon siitä, mitä dimensiolaisuus 1970-luvulla oli: ”Tekniikka
on liian vakava asia jätettäväksi teknokraattien hoitoon.
Teknillis-tieteellinen vallankumous on osoittautumassa vallankaappaukseksi,
jonka jälkeen juntta suurista lupauksistaan huolimatta riistää enemmän kuin
antaa.
Pidän järkevänä ja hyödyllisenä työnä rakentaa turhia
koneita, jotka eivät tuota mitään aineellisesti mitattavaa, järkevää ja
hyödyllistä tavaraa. Ne tuottavat vain kokemuksia, pienen määrän sisältöä
elämään. Nämä taiteeksi sanotut kokemukset voivat kokijasta riippuen luoda
tunnelman, ajatuksen tai halun toimia. Ja turha kone ainakin todistaa, että
ihminen päättää, mitä kone tekee.”
Kyllä Dimensiota on siis syytä tarkastella myös poliittisena
ja yhteiskunnallisena taideilmiönä. Osmo Valtonenkin totesi kuulemma aikoinaan:
”Jos teknologia olisi uskonto, me olisimme jumalanpilkkaajia.”
Dimension toiminta oli alusta lähtien kansainvälisesti
orientoitunutta. Näyttelyihin kutsuttiin mukaan ulkomaisia vieraita, ja
Dimensio myös esiintyi ryhmänä ulkomailla – perinne, jota on jatkettu
johdonmukaisesti näihin päiviin asti. Kun ryhmä piti 10-vuotisjuhlanäyttelyään
vuonna 1982 Helsingin Taidehallissa, oli sillä takanaan näyttelyt Ruotsissa,
Puolassa ja Unkarissa. Kutsut olivat jo odottamassa Itävallasta ja Unkarista.
Ruotsin Hässelbyn pienimuotoisen näyttelyn yhteydessä vuonna
1976 Dimensio järjesti myös seminaarin, jonka esitelmät julkaistiin Suomen
Taiteilijaseuran vuosikirjassa Taide 1976.
Yksi innoittajista oli Tukholman Moderna Museetin Suomessakin voimakasta
huomiota herättänyt ARARAT-näyttely
(= Alternative Research in Architecture, Resources, Art and Technology) vuonna
1976. Seminaari järjestettiin samalla matkalla, jolloin dimensiolaiset olivat
tutustumassa ARARATiin toukokuussa 1976.
Vuosikirjassa julkaistiin Taide-lehden toimitussihteerin Jaakko
Lintisen, taidehistorioitsija Yrjänä
Levannon, Kirmo Mikkolan ja Juhani Pallasmaan Hässelbyssä pitämät esitelmä
sekä C.J. af Forsellesin raportti seminaarista. Lintinen puhui utopioista ja
tekniikasta, Levanto ekologiasta, Mikkola esitteli kokeellisen elokuvan
varhaisen pioneerin, ruotsalaisen Viking
Eggelingin (1880–1925) tuotantoa ja Pallasmaa pohti piilotajunnan ja
luovuuden suhdetta.
Viimeistään ARARAT-näyttely
ja Hässelbyn seminaari herättivät ryhmässä voimakkaan ekologisen tietoisuuden
ja siitä kautta epäilemättä myös vankemman yhteiskunnallisen agendan. Taustalla
vaikutti toki maailman ensimmäinen öljykriisin nimellä tunnettu maailmaa
järisyttänyt tapahtumakulku vuonna 1973. Teknologian ja taiteen hedelmällistä
yhteistyötä pohtinut ryhmä otti varmaan tästäkin syystä linjassaan mukaan myös
selkeämmän huolen maailman tilasta ja tulevaisuudesta. Loputtoman kasvun aika
oli ohi.
Hässelby oli myös ensimmäinen kansainvälinen avaus, jossa
varsin kevyin kantamuksin esiteltiin Dimension työtä. Myöhemmin ryhdyttiinkin
puhumaan ”kapsäkkinäyttelyistä”, joita dimensiolaiset järjestivät eri puolilla
Eurooppaa erilaisten symposiumien ja tapahtumien yhteydessä. Ryhmällä oli
alusta alkaen selkeä kansainvälinen ote: näyttelyssä vierailevien
ulkomaalaisten taiteilijoiden lisäksi pidettiin yhteyttä kansainvälisiin
kirjeenvaihtajajäseniin.
Ensimmäinen näyttävä esiintyminen pääkaupungissa tapahtui
Helsingin Taidehallissa, kun ryhmä juhlisti kymmenvuotista historiaansa.
Näyttelyn yhteydessä julkaistiin myös mittava ja runsaasti kuvitettu julkaisu.
Ekologinen ulottuvuus sai nyt vahvan painotuksen – kuten taidehistorioitsija Asko Mäkelä kirjoitti näyttelyn
julkaisussa: ”Taiteen ja teknologian teokset ovat olleet näyttävästi esillä,
mutta hyvin vilkas ekologisen taiteen kokeellinen kausi näkyy varsinaisesti
vasta tässä Taidehallin näyttelyssä, joka onkin Dimension ensimmäinen suuri
näyttely viiteen vuoteen.”
Dimensiolaisuudessa oli tapahtunut muutos. Mäkelän sanoin:
”Kymmenessä vuodessa on käyty läpi kaari teknologian mahdollisuuksien
yliarvioinnista luonnon mahdollisuuksien uudelleenarviointiin. Tuo kehitys on
olennaista myös Dimensio-ryhmän toiminnassa.”
Mäkelä toteaa osuvasti artikkelissaan, että epätietoisuus
maailman tulevaisuudesta johtaa kahteen pääsuuntaukseen suhteessa teolliseen
kulttuuriin. Toisaalta on ironinen jälkimodernistinen suuntaus ja toisaalta
luonnonmukaisuuteen suuntautuva orgaanisempi suuntaus, joka haluaa hyödyntää
teknologiaa, mutta vain tarpeellisessa määrässä. Jälkimmäisestä Mäkelä ottaa
esiin maataiteen synnyn, jolla silläkin on dimensiolaisia juuria – esimerkiksi
Lehtimäen pohjoismainen kuvanveistosymposium Kokeellinen ympäristö III, johon osallistui useampikin
dimensiolainen taiteilija vuonna 1982. Tuolloin yritettiin Dimension
Leija-ryhmän toimesta leijanlennättämisen maailmanennätystä monipuolisen
arkkitehdin, kuvanveistäjä ja keksijän Mårten
Bondestamin (s. 1935) johdolla. Leija-ryhmään kuuluivat aikoinaan Laurema,
Maasalo, Luukela ja uutena jäsenenä Bondestam.
Ironiaksi Taidehallin näyttelyssä voidaan varmaan tulkita
Kurenniemen robotti Master Chaynjis,
joka lievästi kiroillessaan herätti niin suurta huomiota, että eräs
uskonnollinen näyttelyvieras hajotti lopulta robotin – heitti sen ensin
lattiaan ja hyppi sitten sen päällä, jotta saisi sen puheen (muun muassa
”Jumalauta, mulla on outo olo”) lakkaamaan.
Vuoden 1982 näyttelyssä ryhmä oli
taas kasvanut voimakkaasti. Julkaisussa jäseniksi mainitaan Aalto, Bondestam.
Eskolin Esk, af Forselles, Hautala, kuvanveistäjä Veikko Hirvimäki (s. 1941), Hämäläinen, Ikkala, näyttelyyn
osallistuneen Tööt-filmin graafinen suunnittelija ja taiteilija Harri Kaasinen (s. ?), Tööt-filmin
ohjaaja Antti Kari (s. 1949),
Kauramäki, Kopteff, taidemaalari Sirkka-Liisa
Kortelainen (s. 1921), säveltäjä Esa
Kotilainen (s. 1946), Koskela, Kosonen, Kurenniemi, Kärkkäinen, Laine,
arkkitehti Sakari Laitinen (s. ?),
Lanu, Laurema, Luukela, Maasalo, kuvanveistäjä Seppo Manninen (s. 1937), Mether-Borgström, tietokonegrafiikkaa
suunnitteleva insinööri Markku Metsämäki
(s. 1947), Mikkola, Männistö, arkkitehtuuria ja kuvataidetta yhdistelevä Heikki Määttänen (s. 1952), Tööt-filmin
animaatio- ja sarjakuvataiteilija Heikki
Paakkanen (s. 1948), itävaltalaissyntyinen elektronisen musiikin säveltäjä Herman Rechberger (s. 1947), Riihiaho,
Romanowski, elektronisen musiikin säveltäjä ja Tööt-filmiläinen Jukka Ruohomäki (s. 1947), säveltäjä Jarmo Sermilä (s. 1939), kuvanveistäjä Hannu Siren (s. 1953), Taleva, Tulla,
Ukkonen, Utriainen, Valtonen ja arkkitehti Markku
Viitasalo (s. 1947) – kaikkineen siis peräti 43 nimeä. Ja mukana oli toki
taas kutsuttuna ulkomainen tosin Kemissä syntynyt vieras: maineikas
ruotsalaistaiteilija Per Olov Ultvedt
(1927–2006), joka oli jo aikoinaan osallistunut Rörelse i konsten -näyttelyyn.
Vuoden 1982 näyttelyn yhteydessä
julkaistiin myös mittava näyttelyluettelo, jossa oli taiteilijaesittelyiden
lisäksi kahden ryhmän jäsenen teksti: Kurenniemi kirjoitti tietokoneista ja
Luukela valotaiteesta. Lisäksi Mikkola oli tehnyt hienon kuvakollaasin kovasta
ja pehmeästä teknologiasta, Jaakko Lintinen kävi läpi dimensiolaista
tematiikkaa ajan taiteessa, filosofi Juhani
Pietarinen pohti tekniikkaa humanismin palveluksessa ja Asko Mäkelä kartoitti
Dimension vaiheita.
***
En ole kirjoittamassa Dimension
historiaa enkä edes kattavuuteen pyrkivää kronikkaa. Olen tietoisesti
keskittynyt Dimension ensimmäiseen kymmeneen vuoteen. Olisi älyllisesti
epärehellistä kertoa Dimension tarinaa neljäkymmentä vuotta jatkuneena
avantgardistisena voittokulkuna. Dimension ensimmäiset kymmenen vuotta
edustavat selkeästi vaihetta, jolloin marginaalissa olleet taiteen tekemistavat
siirtyivät hiljalleen jopa taiteen keskiöön tai ainakin normalisoituivat.
Taiteen kentällä vallitsee aina
tietty osakenttien välinen rakenteellinen logiikkaa, ja taiteilijaryhmilläkin
on oma elinkaarensa. Taiteen kehityksessä on aina vallinnut dialektinen liike,
joka samalla määrittää kentän rakennetta. Nouseva avantgarde käy taisteluaan ”vanhoja
pieruja” ja ymmärtämättömyyttä vastaan ollen kuitenkin tuomittu itse olemaan
tulevaisuudessa osa hegemoniaa ja vakiintuneita käytäntöjä. Odottamassa on aina
uusi polvi, joka haluaa tehdä asioita toisin ja muodostaa myös omat sosiaaliset
kuvionsa. Ei ole esimerkiksi lainkaan kaukaa haettua todeta, että vuonna 1987
perustettu nuoremman väen MUU ry – itsekin nyt jo toki etabloitunut – otti
tavallaan Dimension roolin edustaessaan oman aikansa ja sen kulloisenkin uuden
teknologian kokeellista taidetta – media-, video, valo- ja äänitaidetta,
performanssia sekä yhteisö-, käsite- ja ympäristötaidetta. Kenttä oli luotu, se
oli vapaa kaikille – ja varmaan osin Dimension ansiosta.
Dimensio oli ensimmäisen kymmenen
vuoden aikana saavuttanut paljon: aseman Suomen taiteen kentällä ja sitä kautta
toki ansaitun paikan taidehistoriassa sekä tunnettuuden suuren yleisön
keskuudessa. Dimension näyttelyt olivat yleensä myös aina yleisömenestyksiä.
Lapin kiertueellakin kerrotaan joidenkin kuntien koko asujaimiston tutustuneen
dimensiolaiseen taiteeseen. Itse asiassa kannattaa kiinnittää myös huomiota
dimensiolaiseen ”aluepolitiikkaan”: ryhmä on alusta asti esiintynyt runsaasti
Helsingin ulkopuolella, ja tätä perinnettä on jatkettu myös näihin päiviin asti
– muun muassa ryhmään myöhemmin liittyneen taidemaalari Kaarina Sepposen (s. 1938) toimesta usein Pieksämäellä.
Dimensio ei kuitenkaan sammunut
miltei kaiken tehtyään. Myöhempinä aikoina onkin korostunut alusta alkaen
tärkeä rooli: avoin yhteistyö ja toveruus, josta Dimensio käytännönläheisen
alkunsa aikoinaan sai. Taide on myös sosiaalista elämää. Yksi nuoremman polven
edustajista, taidemaalari Ilkka Väätti
(s. 1955) arvioi tätä ulottuvuutta Dimension juhliessa 30 vuottaan:
”Dimensiolaiset ovat aina auttamassa toisiaan, kuljettamassa teoksia,
pystyttämässä, ripustamassa… Hienoja ihmisiä.” Samalla Väätti kuitenkin
huomautti, että Dimensioon kuuluminen ja taidehistoriallinen siipien havina on
myös antanut mahdollisuuden ”eräänlaiseen kenttätyöhön”. Näin taiteilija, jolle
taidehistoria on aina tarjonnut keskeisen tematiikan, pystyy tietyllä tavalla
myös elämään sitä omassa ajassaan. 40-vuotiaita ja edelleen toimivia
taiteilijaryhmiä ei maailmassa montaa ole.
Dimensio on pysynyt aktiivisen
koko ajan: näyttelyihin on osallistuttu pienemmällä – muun muassa Laureman,
Maasalon ja Valtosen yhteisesiintyminen Dessaussa, legendaarisen Bauhausin ja
siten myös yhden Dimension henkisen edelläkävijän kotipaikassa ja vuonna 1991
ja Hämäläisellä vahvistetun ANTTIESAOSMOUNTO-ryhmän esiintyminen Tallinnan
Taidehallissa vuonna 1993 sekä Unkarissa vuosina 1993 ja 1996 – ja isommalla
porukalla kotimaassa ja ulkomailla, esimerkiksi Poznanissa vuonna 1989, Riiassa
vuonna 1996 ja Pietarin Marmoripalatsissa vuonna 1997. Dimension tulevalla
historioitsijalla riittää siis materiaalia ja pengottavaa.
Kymmenvuotisjuhliensa myötä
Dimensio on järjestänyt aina isomman näyttelyn. Helsingin Taidehallin jälkeen
vuonna 1992 Tampereen nykytaiteen museossa. Tuolloin jäsenistö oli seuraava:
Aalto, Bondestam, Eskolin Esk, af Forselles, loogikko Christoffer Gefvert (s. 1947), kuvataiteilija Alvar Gullichsen (s. 1961), kuvataiteilija Liisa Hamarila (s. 1947, nyk. Harkkomaa), Hautala, Hirvimäki,
kuvanveistäjä Kari Huhtamo (s.
1943), Hämäläinen, Ikkala, kuvataiteilija Janne
Kaarlehto (s. 1958), kuvataiteilija Olof
Kangas (s. 1946), kuvataiteilija Heimo
KarttunenOlli Kortekangas (s. 1955), Kortelainen, Koskela, kuvataiteilija Veikko Koskinen (1930–2011), Kosonen,
Kotilainen, Kurenniemi, kirjailija ja monipuolinen poikkitaiteilija Arto Kytöhonka (1944–1992), Laitinen,
Lanu, Laurema, Luukela, Maasalo, Manninen, Mether-Borgström, Metsämäki,
Männistö, performanssitaiteilija Heikki
Mäntymaa (s. 1944), Rechberger, Riihiaho, Romanowski, Ruohomäki, Sepponen,
Sermilä, Siren, Taleva, Ukkonen, kuvataiteilija Jaakko Valo (s. 1954), Valtonen, kuvataiteilija Jim Wichmann (s. 1955) ja Viitasalo.
Kaikkineen ryhmässä oli tuolloin siis 49 jäsentä, joista kymmenen vuoden aikana
karttuneita uusia nimiä oli 14. Näyttelyn yhteydessä julkaistiin luettelo
varustettuna af Forsellesin esseellä, Kytöhongan runolla ja
taiteilijaesittelyillä. (1926–2002), Kauramäki, Kopteff, säveltäjä
Sama tahti jatkui Salon
taidemuseossa järjestetyssä 30-vuotisjuhlanäyttelyssä vuonna 2002. Tuolloinen
jäsenistö: Aalto, kuvanveistäjä Anne
Alho (1955–2010), Bondestam, af Forselles, Gullichsen, Gefwert, Hamarila,
Hautala, Hirvimäki, kuvataiteilija Lars
Holmström (s. 1949), Huhtamo, kuvataiteilija Riitta Huttunen (s. 1957), Hämäläinen, Ikkala, kuvataiteilija Kari Juutilainen (s. 1953), Kaarlehto,
kuvataiteilija Pekka Kaikkonen (s.
1958), Kangas, kuvataiteilija Harald
Karsten (s. 1948), Kauramäki, Kopteff, Kortelainen, Koskela, Koskinen,
Kotilainen, Kurenniemi, kuvataiteilija Taina
Kuusikoski (s. 1954), Laitinen, kuvataiteilija Marra Lampi (s. 1948), Lanu, Laurema, Luukela, Maasalo, Manninen,
Metsämäki, Männistö, Mäntymaa, Rechberg, Riihiaho, Romanowski, Ruohomäki,
Sepponen, Sermilä, Siren, Taleva, Valo, Väätti ja Wichmann. Jäseniä oli siis
48, joista taas uusia nimiä yhdeksän. Näyttelyä ryyditti jälleen julkaisu,
jossa oli ryhmän vanhan sihteerin, Kerttu
Karvonen-Kankaan muistelus, tiivistelmä Minna JylhänSoili Sinisalon Dimensio-aiheinen
artikkeli Suomen Taiteilijaseuran vuoden 1978 vuosikirjasta Taiteen kuvat ja kuviot. Kirjassa oli
myös liitteenä CD, jossa oli Romanowskin ja Sermilän sävellyksiä. Dimensio-aiheisesta taidehistorian pro gradusta,
tekemäni kuusi taiteilijahaastattelua sekä näköispainoksena taidehistorioitsija
***
Olkaamme myös rehellisiä. Eräs
pitkään Dimensioon kuulunut vanhemman polven taiteilija tuhahti minulle jo
vuosia sitten: ”Dimension olisi pitänyt kuolla jo 1970-luvulla.” Minun on
kuitenkin todettava vasta-argumentiksi, että hän jatkaa edelleenkin
toimintaansa ryhmässä. Joku syy siihen täytyy olla.
On epäilemättä niin, että tietyssä
mielessä Dimensio teki tehtävänsä jo 1970-luvulla. Se yhdisti taiteen ja
teknologian toisiinsa peruuttamattomasti. Se ylitti taiteenlajien välisiä
rajoja ennennäkemättömällä tavalla. Se toi omalta osaltaan ekologisen huolen
taiteen kentälle. Nämä kaikki ovat edelleenkin kurantteja asioita. Historian
kulussa on käynyt varsin selväksi, että ilmiöitä ja niihin liittyviä
probleemeita ei koskaan voi ymmärtää ilman niiden historiallisten juurien
ymmärtämistä. Tämän ymmärryksen ylläpito, humaanin liekin varjeleminen, on
edelleenkin Dimension tehtävä – vaikka siihen osallistuisikin muitakin tahoja.
Ymmärryksen ylläpito, muisti, on
myös tärkeä asia, mistä Matti Koskela huomautti Helsingin Sanomien toimittajalle 30-vuotisnäyttelyn yhteydessä –
aiheellisen kriittisesti: ”Dimensiolla on muisti, ja toivon että se jatkuu,
varsinkin kun mikään museo ei ole lähtenyt keräämään ryhmän taidetta”.
Yksi tärkeimmistä ulottuvuuksista
ihmisen elämässä on arkisemmalla tasolla epäilemättä myös kanssaihmisten
kanssa
toimiminen, yhteisöllisyys, toverihenki. Tämä tehtävä ei koskaan tule
valmiiksi.
Toverihenki vaatii myös jatkuvuuden varmistamista, uusiutumista, uusien
sukupolvien tuloa mukaan. Tämän 40-vuotisnäyttelyn nimilista kertoo myös
tästä
ulottuvuudesta: Petri Eskelinen (s.
1975), Ilmari Gryta (s. 1979), Jorma
Hautala, Lars Holmström, Antti Immonen (s.
1973), Kari Juutilainen, Pekka Kaikkonen, Olof
Kangas (s. 1946), Harald Karsten (s.
1948), Tuomo Klemi (s. 1958), Matti
Koskela, Antti Maasalo, Seppo Manninen, Heikki Mäntymaa, Reima
Nurmikko (s. 1951), Anja
Rahola (s. 1944), Otto Romanowski, Barbara
Tieaho (s. 1944), Jaakko Valo, Ilkka Väätti, Unto Hämäläinen,
Vladimir
Kopteff, Veikko Koskelin, Esa
Laurema ja Osmo Valtonen. Nuorimmat, 1970-luvulla syntyneet
kuvanveistäjät
eivät olleet vielä syntyneetkään, kun Dimensio perustettiin.
Dimensiota viimeiset seitsemän
vuotta puheenjohtajana luotsannut Anja Rahola on todennut omasta
tuotannostaan:
”Pyrin yleensä teosta tehdessäni siihen, että sen viesti kestäisi
aikaa.” Saman
maksiimin voi epäilemättä laajentaa koko Dimensioon – ja myös todentaa
Dimension
avulla, sillä ryhmän viesti on epäilemättä kestänyt aikaa ja on monilta
osin
jopa lisääntynyt ajankohtaisilta ulottuvuuksiltaan. Esimerkiksi
Dimension
piirissä herännyt ekologinen ajattelu kohtaa koko ajan uusia haasteita
tekniikan ja taiteen liitossa. Kun tekniikka kehittyy, on taiteilijoiden
syytä
seurata sitä – ja myös kyseenalaistaa sitä, kuten Dimensiossa on aina
tehty. Ja
kun ryhmästä on kyse, on sitä tehty myös keskustelemalla. Rahola on
todennut:
”Keskustelu taiteen merkityksestä ja henkisestä sisällöstä kiinnostaa
minua –
varsinkin, jos se tapahtuu ymmärrettävällä kielellä, ilman hienostelua.”
Dimensiota ei hienostelusta ole koskaan voitu syyttää. Mukana on aina
ollut
arkinen, lämminhenkinen ja maanläheinen suhde taiteeseen. Koska taide ei
voi
olla mikään erillinen saareke, kantavat taiteilijat työskentelyllään
omaa
vastuutaan kanssaihmisiään kohtaan.
Tämän vastuun kanssa Dimensio voi
surutta elää seuraavankin vuosikymmenen – uutta juhlanäyttelyä
odotellessa.
Lähteet:
– Dimensio –
kokeellisen taiteen näyttely. [1972]. [4 s.] [Tampereen nykytaiteen museon
näyttely]
– Dimensio.
[1973]. [19 s.] [Wäinö Aaltosen museon ja Alvar Aalto -museon näyttelyt]
– Dimensio.
[1974]. [27 s.] [Dipolin näyttely]
– Dimensio. Kuvataide,
musiikki, elokuva, arkkitehtuuri. Toim. Kerttu Karvonen Kannas. 1976. [30
s.] [Amos Andersonin taidemuseon näyttely]
– Dimensio 1972–1982.
Toimituskunta C.J. af Forselles, Jorma Hautala, Sakari Laitinen. 1982. 66 s. +
teosluettelo [6 s.]. [Helsingin Taidehallin näyttely]
– Dimensio.
Toimituskunta Liisa Hamarila, Kirsti Hynynen, Arto Kytöhonka. 1992. 1992. 47 s.
[Tampereen nykytaiteen museon näyttely]
– Dimensio 30.
Toim. Otso Kantokorpi. Like 2002. 64 s. [Salon taidemuseon näyttely]
– af Forselles, C.J.: Valon ja liikkeen taidetta.
Dimensio-ryhmä, kuvataide, musiikki, elokuva, arkkitehtuuri. – Taide 5/1976, s. 19–23.
– Haapala, Leevi: Valomaalarit ja sähköinen valo. – Teoksessa
Pinx. Maalaustaide Suomessa [4].
Weilin+Göös 2003. S. 280–287.
– Maunuksela, Arja: Pimeän huoneen taiteilijat koolla. – Helsingin Sanomat 8.10.2002.
– Sinisalo, Soili: Taide humanisoi tekniikkaa. – Teoksessa Taide 78. Taiteen kuvat ja kuviot.
Suomen Taiteilijaseura 1978. S. 30–39.
– Sinisalo, Soili: Matemaattisen järjestelmällistä. – Teoksessa
Pinx. Maalaustaide Suomessa [4].
Weilin+Göös 2003. S. 108–111.
– Taide 76. Taide,
teknologia, ekologia. Suomen Taiteilijaseura 1976. S. 4–51. [Hässelbyn
seminaarin esitelmät]
– Puhelinkeskustelut Jorma Hautalan, Annikki Luukelan ja
Antti Maasalon kanssa 1–3.4.2012.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti