Eilisessä Ilkassa näkyi ilmestyneen raporttini tämän kesän Retretistä (9.6.–28.8.), jossa kävin jo kolmisen viikkoa sitten ja kirjoitin juttuni:
Hyvät, pahat ja kauniit Retretissä
Kesänäyttelyihin
suhtaudutaan usein kuin kesäteatteriin: kepeää ja helppoa koko kansalle.
Retretin tämän kesän näyttelyt osoittavat kuitenkin, että kesälläkin voi
harrastaa vakavasti taidetta.
Punkaharjulla sijaitsevassa Taidekeskus Retretissä on
miehitys vaihtunut. Uusi toimitusjohtaja, Vaasasta Savoon siirtynyt Anne-Maj Salin tuntuu aloittavan
suotuisissa tuulissa. Hän on myös jakanut vastuuta toiselle konkarille: Porin
taidemuseon ja Näyttelyvaihtokeskus Framen pitkäaikainen johtaja Marketta Haila (ent. Seppälä) on
koonnut Retretin dramaattiseen luolastoon mittavan nykytaidenäyttelyn.
”Paha poika” ja kaverit
Retretin päävieras on suomalaisen ekspressionismin suurin
sankari Tyko Sallinen (1879–1955),
jota näköjään nykyään lanseerataan suomalaisen taiteen ”pahana poikana”. En nyt
tuosta pahuudesta niinkään tiedä, mutta Sallisen rooli maalaustaiteemme
kehityksessä on niin merkittävä, että jokaisen vähänkin vakavamman
taiteenharrastajan on syytä suunnata nyt Retrettiin. Esillä on monia Sallisen
avaintöitä – muun muassa monia muotokuvia Mirriksi nimitetystä vaimosta sekä jo
ikoniset HihhulitJytkyt (1918), joista molemmista on
tarjolla myös luonnoksia ja versioita. (1918) ja
1910-luvun miehisten ekspressionistiemme maailmankuvasta ja
erityisesti myös naiskuvasta on hedelmällistä käydä keskusteluja edelleenkin,
sillä näyttelyn maalareiden myötä pääsemme kiinni moneen ajankohtaiseen
aiheeseen. Ilman historiaa ei ymmärrystä synny, ja 1910-luvun kansalliseksi
aarteistoksi muuntuneen taiteen kautta olemme epäilemättä kulttuurihistoriamme
ytimessä. Sallisen seurassa näyttelyssä nähdään otoksia Alwar Cavénin, William
Lönnbergin, Eemu Myntin, Juho Mäkelän, Eero Nelimarkan, Valle
Rosenbergin ja Jalmari Ruokokosken
tuotannosta. Uhoa siis riittää – ja epäilemättä myös angstia.
Nykyajan hyvät taiteilijat
Nykyajan hyvät taiteilijat
Retretin luolastossa on tarjolla suorastaan loistava katsaus
nykytaiteemme kärkinimiin. Ripustus on onnistunut myös siinä suhteessa, että
teokset joko suorastaan ottavat toisiinsa kantaa tai jossain kohdin ne on pantu
ottamaan kontaktia toisiinsa. Dramaattinen luolasto on osattu hyödyntää
kunnolla, ja monet nykytaiteilijamme ovatkin nimenomaan paikkasidonnaisen
taiteen mestareita – kuten vaikkapa Charles
Sandison, joka muokkaa tietokoneohjattuja tilateoksiaan vaikeisiin
ympäristöihin millintarkalla virtuoosimaisuudellaan.
Ainoa kritiikinpoikanen syntyykin siitä, että kokonaisuus on saumattoman varmaa työtä, eikä vähän nuoremmalle ja entuudestaan tuntemattomalle rosoisuudelle ja kokeiluille ole tarjottu tilaisuutta.
Luolastossa ottamiani "taidekuvia". Yllä Kari Cavén ja Eija-Liisa Ahtila, alla Pekka Jylhä.
Ainoa kritiikinpoikanen syntyykin siitä, että kokonaisuus on saumattoman varmaa työtä, eikä vähän nuoremmalle ja entuudestaan tuntemattomalle rosoisuudelle ja kokeiluille ole tarjottu tilaisuutta.
Näyttely ei ole ihan helppo, ja videoteoksia on melko
paljon, joten kannattaa varata aikaa. Pienen uhrauksen myötä saa kuitenkin
hyvän kuvan nykytaiteemme menosta – ja myös siitä, kuinka hyviä ihmisiä
taiteilijat nykyään tuntuvat olevan. Sadan vuoden takainen uho ja herooisuus
ovat vaihtuneet myötäelämiseen ja yhteisöllisyyteen.
Satukin elää
Vähemmän raadollista menoa on tarjolla Rudolf Koivun (1890–1946) satukuvitusten näyttelyssä, jonka
maailman on monipuolisella installoinnilla päivittänyt nykylasten elämykseksi Alexander Reichstein. Lapsilla – ja
toki myös aikuisilla – on mahdollisuus kuin liikkua keskellä satua.
Vähän vinksahtaneempaa nykytaiteellista satumaailmaa on
tarjolla Grafiikanpaja Himmelblaun näyttelyssä, joka tänä vuonna on yllättävän
terävä myös nykytaiteellisessa mielessä.
Retretti ei siis ole mikään pikkuporvarillisen sievä
kesäretkikohde vaan tuhti paketti aidolle taiteenharrastajalle.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti