Kirjoitan tätä Itä-Virumaan pääkaupungissa Jõhvissa, jossa makaan majatalon sängyssä. Alakerrassa lojuu isäntä tv:n ääressä. Muita ihmisiä ei näy. Tällaista on lauantai-illan huuma itäisessä Virossa. Nettiyhteys kuitenkin toimii.
Tämän aamun Ilkassa ilmestyi kolmas ja viimeinen kesäjuttuni:
Tulevaisuuden tähtiä Mäntässä
Mäntän
kuvataideviikkoja on jo pitkään pidetty taidekesämme vakavana nykytaiteellisena
toimijana, eikä tyyli ole muuttunut nytkään.
Mäntän kuvataideviikoilla luotetaan joka vuosi vaihtuviin
kuraattoreihin, minkä myötä joka kesä on myös syytä odottaa jotain uutta. Näin
on nytkin, kun näyttelyn on koonnut nuori taiteilija Ilona Valkonen (s. 1980), joka ei ole tyytynyt varman päälle
pelaamiseen. Pekilon suuri teollisuushalli on täynnä pääsääntöisesti vähän
nuorempaa kuvataidetta, ja moni näyttelyn nimistä saattaa olla vakavammallekin
taiteenharrastajalle aivan uusi tuttavuus. Teoksia ei kuitenkaan ole ahdettu
tiloihin liikaa, mutta noin sadan teoksen kanssa saa kyllä kulumaan aikaa –
varsinkin jos malttaa tutustua videoteoksiin kunnolla.
Jos tämän kesän Retretissä järjestetty nykytaidenäyttely
kertoo omaa tarinaansa suomalaisen nykytaiteen menestyksestä ja kovista
nimistä, voi vastaavasti Mäntässä pohtia tulevaisuuden tähtiä. Valkonen on
kutsunut mukaan monta nuorta tekijää, joita ei vielä ole pyöritetty
kansainvälisissä biennaaleissa ja triennaaleissa pyörryksiin. Ilmaisu onkin
toisinaan aika paljon raakilemaisempaa kuin kansainvälisen nykytaiteen nykyään
usein niin sliipattu ja teknisesti loppuun hiottu jälki.
Monet Mäntän installaatioista näyttävätkin ensialkuun vähän satunnaisesti kasatuilta, eikä ripustus kokonaisuudessakaan ole kovinkaan pikkuporvarillisen sievä ja hillitty. Mutta kunhan jaksaa antaa itselleen aikaa ja pysähtyy miettimään teosten tarjoamia, moneen suuntaan risteileviä assosiaatioita, voi joukosta löytää itselleen hyvinkin läheisiä teoksia tai ajautua parhaimmillaan miettimään syntyjä syviä.
Mäntän ripustusta, vasemmalla Heikki Marilan runsaat Lutherit.
Monet Mäntän installaatioista näyttävätkin ensialkuun vähän satunnaisesti kasatuilta, eikä ripustus kokonaisuudessakaan ole kovinkaan pikkuporvarillisen sievä ja hillitty. Mutta kunhan jaksaa antaa itselleen aikaa ja pysähtyy miettimään teosten tarjoamia, moneen suuntaan risteileviä assosiaatioita, voi joukosta löytää itselleen hyvinkin läheisiä teoksia tai ajautua parhaimmillaan miettimään syntyjä syviä.
Itse lumouduin lopulta monestakin teoksesta. Oli esimerkiksi
huikea kokemus katsoa Hanna Saarikosken
(s. 1978) performatiivista videota See
Paris and Die (2012). Saarikoski oli elämänsä kertaa Pariisissa ja
kuljeskeli neljä päivää kaupungilla pitäen silmiään kiinni – silmäluomiin oli
maalattu kuitenkin silmät. En ole Saarikosken tavoitteista selvillä, mutta
ainakin minä ajauduin pohtimaan myyttisten paikkojen kokemista ja sitä
määrääviä sääntöjärjestelmiä.
Aivan toisenlaisiin mietteisiin ajauduin nuoren graafikon Jussi Juurisen (s. 1976) installaation Kaivertamisen himo (2012) myötä. Oli suorastaan riemukasta nähdä kaiverrettuja laattoja röykkiöinä ja pinoina – ja olipa Juurinen kaivertanut jälkensä rakennuksen kaiteeseenkin. Tällaisia taiteilijat nimittäin oikeasti ovat: tavattoman ahkeria työmyyriä eivätkä suinkaan mitään boheemeja taivaanrannan maalareita.
Jussi Juurisen installaatio.
Aivan toisenlaisiin mietteisiin ajauduin nuoren graafikon Jussi Juurisen (s. 1976) installaation Kaivertamisen himo (2012) myötä. Oli suorastaan riemukasta nähdä kaiverrettuja laattoja röykkiöinä ja pinoina – ja olipa Juurinen kaivertanut jälkensä rakennuksen kaiteeseenkin. Tällaisia taiteilijat nimittäin oikeasti ovat: tavattoman ahkeria työmyyriä eivätkä suinkaan mitään boheemeja taivaanrannan maalareita.
Ja oli mukana joitain konkareitakin, joiden teoksiin oli
hyvä peilata nuoremman väen tuotantoa. Heikki
Marila (s. 1966) esimerkiksi näytti mallia maalauksen sarjallisista
ulottuvuuksista huikealla sarjallaan Martti
Lutherin varioituja kuvia. Mitä ja miten taiteilija kuvaa pohtiessaan
jotain näennäisen tuttua kohdetta?
Näyttely ei kuitenkaan ole katsojalle kovinkaan helppo, ja
on syytä virittäytyä monisyiseen kokemukseen. On myös syytä muistaa, että kyse
ei ole suorittamisesta. Ei kaikkea tarvitse omaksua, ei kaikesta pitää. Sen
kuitenkin uskallan luvata, että näyttelyn teema toimii, jos sille antautuu:
jonkun mieleenpainuvan kultahippusen sieltä jokainen voi löytää.
– Löytäjä saa pitää – XVII Mäntän kuvataideviikot, Pekilo, Mänttä, 10.6.–31.8.
– Löytäjä saa pitää – XVII Mäntän kuvataideviikot, Pekilo, Mänttä, 10.6.–31.8.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti