Taideyliopiston uuden lehden IssueX:n toinen numero (2/13) ilmestyi. Teemana oli kosketus. Minulta oli tilattu siihen Tarja Pitkänen-Walterin (s. 1960) haastattelu:
Maalaustaide vasta alussa?
Kuvataideakatemian maalaustaiteen professori Tarja Pitkänen-Walter ihmettelee, mitä näemme, kun näemme maalauksen.
Konstanssin
eli pysyvyyden avulla sopeudumme jatkuvasti muuttuvaan ympäristöömme. Aivomme
olettavat asioiden koon, muodon ja värin pysyvän samoina riippumatta siitä,
minkälainen kuva verkkokalvollemme muodostuu.
Pitkänen-Walter
ei suinkaan yritä kieltää konstanssien maailmaa vaan näkee maalaustaiteen
tehtävänä – tai ainakin yhtenä sen tehtävistä – kurkottaa diskursiivisen
logiikan tuolle puolen, päästä ainakin hetkeksi eroon konstansseista. Yksi tie
tähän on etsiä ja tutkia maalauksen aistisuuteen liittyviä ulottuvuuksia. Usein
maalaus vain nähdään. Ja sitten siitä
voi tietenkin puhua loputtomiin.
Pitkänen-Walterille tämä ei vielä riitä: ”Olen kiinnostunut kosketuksen ja eri
aistimodaliteettien kietoutumisesta kuvaan.”
Kääntyä mieleksi, vääntyä kieleksi, 2001–02.
Vaikka
Pitkänen-Walter, joka sai akatemiasta aikoinaan ”valmiiksi vanhanaikaisen
koulutuksen”, on epäilemättä jossain vaiheessa tehnyt omat isänmurhansa
modernismin suhteen, asettuu hän kuitenkin luontevaksi osaksi pitkää
perinnettä. Hän on itse kirjoittanut Cézannesta:
”Sitä vastoin hänen työnsä voi ymmärtää peräänantamattomaksi näköhavainnon ja
tarkkavaisuuden luonteen tutkimiseksi.” Tätäkin voisi Pitkänen-Walterin tulkita
tutkineen omassa tuotannossaan. Hän myös muistuttaa siitä, miten vähän
tarkkavaisuutta maalaustaiteen vastaanottoon surullisen usein liittyy. ”Menemme
galleriaan ja siinä se kuva on seinällä. Katsomme sitä sekunteja tai
minuutteja. Teatterissa ja elokuvissa ihminen sentään istutetaan paikalleen,
jopa pariksi tunniksi. Me seisomme maalauksen edessä vähän aikaa.”
Couple, 2009.
Maalaustaiteen
vastaanottoon liittyy varsin paljon erilaisia itsestään selviä konventioita,
joita harvoin kyseenalaistetaan. ”Miksi me katsomme maalausta vain seisten?”,
Pitkänen-Walter kysyy. ”Olisi edes tuolit. Ja voisimmehan me katsoa sitä vaikka
makuulta. Miksi maalaus on muuten aina seinällä?” Kysymyksiä on loputtomasti.
Jotkut niistä ovat aika isoja: ”Mikä teos on? Miten se on suhteessa kaikkeen,
mikä meitä ympäröi?”
Pitkänen-Walterin
kohteena ei välttämättä ole edes katsojan ja teoksen vuoropuhelu, koska
siinäkin korostuu vain puhe. Kyse on
kuitenkin moniaistisesta, konstansseja karkaavasta tilanteesta, jota voisi
nimittää vaikka ”kietoutumiseksi”. Tähän tilanteeseen Pitkänen-Walterilla
liittyy halu. Pitkänen-Walter ei
aistisuuden tavoittelulla hae pelkästään esimerkiksi kosketuksen ja
näköhavainnon suhdetta: ”Kyse ei kuitenkaan ole kosketusaistimuksen
sisällyttämisestä kuvaan. Huomasin näet, että näköaistin kautta välittyvään kosketusaistimukseen
kietoutui olennaisesti halu.
Taiteellisessa työskentelyssä olennaista on halun aktivoituminen, halun kanssa
työskenteleminen.” Näin hän kirjoittaa tohtorinnäytteensä kirjallisessa
osuudessa Liian haurasta kuvaksi
(Like / Kuvataideakatemia 2006) – kuvatessaan koiransa turkin ja maalaamisen
tuottamaa kokemuksellista tilaa.
Pitkänen-Walterin
mukaan kuvataiteessa on vielä paljon mietittävää sille, miten tällainen
kietoutuminen ja kohtaaminen mahdollistetaan.
”En pilkkaa mitään”
Pitkänen-Walter
astui koulusta taidemaailmaan, jossa representaation kritiikki keskittyi
kuvataiteellisten teosten valta-asetelmien esiintuomiseen. Pitkänen-Walteria
harmittaa se, että uusi lähestymistapa heitti pesuveden mukana aika paljon
sellaista, joka jäi ikään kuin kesken. Kun sommittelu ei enää ollut
kiinnostavaa, koko kysymys sommittelusta hylättiin – myös niitä perimmäisiä
kysymyksiä myöten. Mitä sommittelu on? Miksi asioita sommitellaan? Sommittelun
yhteydessä ei ehditty miettiä esimerkiksi kehollisia merkityksiä. Monet
aistitun ympäristön ulottuvuudet pysyvät tietoisen ulkopuolella.
Pitkänen-Walter ottaa esimerkkejä varsin konkreettisista asioista: ”Ajattele
vaikka äidin sydämenlyöntien merkityksestä sikiölle! Kuinka paljon rytmi
muokkaa tulevaa lasta? Kuvataide voisi olla yksi reitti lähestyä tällaista
kenttää. Sommittelu esimerkiksi muuttuu aivan toisella tavalla
ymmärrettäväksi.”
Painting: Untitled, 2001.
Muutenkin
Pitkänen-Walter näkee taiteen merkityksen sen valtavassa potentiaalissa
diskursiivisen ulkopuolelle kurkottamisessa. Taiteen potentiaalia on käytetty
todellisuudessa toistaiseksi aivan liian vähän. Kun taide pysyy uuden
tutkimuksen – olkoon se vaikka kliinistä neurologiaa – kelkassa, on sillä
paljon mahdollisuuksia. ”Taide on aivan suotta marginalisoituva – tai myöskin toisaalta
omalla tavallaan elitistisoituva – alue. Minä näen taiteen mahdollisuudet ihan
toisella tavalla.”
Keskustellessani
Pitkänen-Walterin kanssa hänen teoksistaan ja häntä kiehtovista kysymyksistä
huomasin lukeneeni hänen tuotantoaan melko kapeasti. Olen aina nähnyt hänen
kuvansa ikään kuin analyyttisinä ja kriittisinä kuvina kuvista. Ja koska hänen
otteensa on usein jollain lailla myös humoristinen, olen nähnyt hänen töissään
toisinaan aika rajua pilkkaakin. Esimerkiksi silloin, kun hän eräässä työssään
näytti modernistisankari Clement
Greenbergille litteyden – litteyshän oli hänen mukaansa ainoa vain
maalaustaiteelle kuuluva ehto – hieman toisenlaisesta näkökulmasta.
”En
koskaan pilkkaa… en ketään enkä mitään”, toteaa Pitkänen-Walter. Kun rinnastan
hänen työnsä Wittgensteiniin ja
kielipeleihin, taiteen moninaisten kielten analyysin ja dekonstruktioon, hän
toteaa: ”Itse pidän itseäni äärimmäisen naiivina ja tyhmänä. Työni on
pakenemista ajattelusta. Se antaa minulle hetken rauhan informaatiosta.” Mutta kyllä
hän toki myöntää olevansa purkamassa kieltä: ”Puran maalauksen kieltä, mutta
rajaan sen nimenomaan maalauksen kieleen. Puran sitä ja yritän hahmottaa sitä
uudelleen.”
”Pohjia valmiina”
Olen
toisinaan ajatellut, että Pitkänen-Walter on töissään purkanut maalaustaiteesta
jo kaiken purettavissa olevan. Mitä tapahtuu seuraavana? Onko hänellä kohta
enää mitään sanottavaa? Vai onko hän samassa tilanteessa kuin esimerkiksi Malevitš, joka maalasi sen viimeisen maalauksensa, kuuluisan mustan
neliön – ennen kuin alkoi maalata uudelleen figuratiivista kuvaa.
”Omat työni ajattelen niin, että voisin palata
takaisin kankaalle, kunnon pohjalle. Minulla on kiiloja, kankaita, jopa
valmiiksi pohjustettuja. Olen minä jo kokeillutkin, mutta en ole vielä pysty
tekemään sitä. Ajattelen kuitenkin, että se olisi aika sivistynyttä.”
1980-lukulainen asetelma, 2009.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti