Tässä Kiovan 1950-luvun Lenin vielä paikallaan:
Kuva: Robert Broadie.
Taiteesta ja taiteilijoistahan tässä ei ole kyse. En kyennyt edes löytämään googlettamalla tekijää tälle monumentille. Sen sijaan löysin kyllä ristiriitaista tietoa. Useissa lähteissä kerrotaan sen olevan 1950-luvulta, mutta eräässä matkaoppaassa sen kerrottiin voittaneen palkinnon "maailman parhaana monumenttina" newyorilaisessa taidenäyttelyssä vuonna 1939.
Vaan kuka näitä nyt jaksaa ryhtyä selvittelemään?
[No piti sittenkin googletella vähän lisää. Ilmeisesti on niin, että monumentti on vuodelta 1946 ja varsin kuuluisan veistäjän, armenialaissyntyisen Sergei Merkurovin (1881–1952) käsialaa.]
PS. Ihan vain muistutuksena: ei siitä ole kuin kuusi vuotta, kun Helsinkiin vielä yritettiin pystyttää Leninin muistomerkkiä. Lista hankkeen kannattajista löytyy tästä linkistä. Siitähän ei pirukaan ota selvää, kuka sitä kannatti vähän camp-hengessä ja kuka ikään kuin vakavissaan.
PPS. Muistin vielä myöhemmin, että otin minäkin aikoinani kantaa Helsingin mahdolliseen Leniniin. Totuuskomission nimissä kaivoin vuoden 2007 Kultakuumeen radiokolumnini esiin. Näin kirjoitin silloin:
Vaan kuka näitä nyt jaksaa ryhtyä selvittelemään?
[No piti sittenkin googletella vähän lisää. Ilmeisesti on niin, että monumentti on vuodelta 1946 ja varsin kuuluisan veistäjän, armenialaissyntyisen Sergei Merkurovin (1881–1952) käsialaa.]
PS. Ihan vain muistutuksena: ei siitä ole kuin kuusi vuotta, kun Helsinkiin vielä yritettiin pystyttää Leninin muistomerkkiä. Lista hankkeen kannattajista löytyy tästä linkistä. Siitähän ei pirukaan ota selvää, kuka sitä kannatti vähän camp-hengessä ja kuka ikään kuin vakavissaan.
PPS. Muistin vielä myöhemmin, että otin minäkin aikoinani kantaa Helsingin mahdolliseen Leniniin. Totuuskomission nimissä kaivoin vuoden 2007 Kultakuumeen radiokolumnini esiin. Näin kirjoitin silloin:
Leninille
patsas?
Vuonna 2000
virisi hanke pystyttää Helsingin Alppiharjussa sijaitsevaan Lenininpuistoon patsas
Leninille. Hanke kilpistyi kansalaisten vastustukseen, mutta tänä
syksynä se on herätetty jälleen henkiin. Hanketta puoltavan adressin on
allekirjoittanut suuri joukko suomalaisia kulttuurivaikuttajia.
Suomessahan on
jo ainakin kaksi patsasta Leninille: Kotkassa ja Turussa. Kotkassa alettiin
keväällä keskustella siitä, pitäisikö patsas siirtää johonkin vaatimattomampaan
paikkaan. Turussa siirrosta tehtiin pari vuotta sitten aprillipila: patsas
kuulemma aiottiin siirtää Kauppatorin laitaan, jotta sitä olisi helpompi valvoa
ilkivaltaa vastaan. Kotkan ja Turun veistoksia yhdistääkin se, että ne ovat
jatkuvan ilkivallan kohteena.
Hanke on
herättänyt jälleen runsaasti keskustelua, jota on ollut kiinnostava seurata –
varsinkin verkossa, jossa ns. tavalliset ihmiset ovat esittäneet runsaasti
mielipiteitä hankkeen puolesta ja sitä vastaan, pääsääntöisesti kuitenkin
vastaan.
Helsingin
Sanomat uutisoi hankkeen 28.11. Verkkosivuille tuli vajaassa viikossa 149
keskustelupuheenvuoroa. Verkkolehti Uudessa Suomessa asiaa käsitteli
samana päivänä blogissaan Niklas Herlin. Keskustelukommentteja tuli
kolmessa päivässä 229. Iltalehdessä kommentteja tuli 54. Parhaaseen
tulokseen ylsi Ilta-Sanomat: kommentteja kertyi viikossa peräti 948!
Jos olisin
taidehistorioitsijan alku vailla gradun aihetta, niin siinä se olisi. Tarjolla
olisi varsin kattava aineisto siitä, miten kansalaiset suhtautuvat julkiseen
taiteeseen. Tätä ideaa saa vapaasti käyttää, koska en ole taidehistorioitsijan
alku.
Sen sijaan olen
ammatiltani taidekriitikko, joten tajusin, että minulla olisi syytä olla asiaan
joku perusteltu kanta. – Helpommin sanottu kuin tehty.
Muistan vielä
hyvin ensimmäisen keskustelun seitsemän vuotta sitten. Silloin suhtauduin
asiaan lähinnä camp-huumorilla, ja mielestäni hanke oli hauska. Silloin en
kuitenkaan ilmeisesti oikein tajunnut niitä intohimoja, joita aihe herättää.
Nytkin tunteeni
olivat alkuun samanlaisia. Todellisuudessa asia oli minulle melko yhdentekevä –
aivan samalla tavalla kuin keskustelu isokokoisista julkisista mainoksista:
Henkan ja Maukan ”tissimainokset” eivät minua juurikaan hätkähdytä.
Nyt olen
kuitenkin tajunnut itsekkyyteni. Jos joku ei hätkähdytä minua, ei se tarkoita
sitä, etteikö sama asia voisi perustellusti hätkähdyttää jotain muita ja
etteikö asioilla voisi olla myös vakavampia aatteellisia ulottuvuuksia.
Osa Leninin
patsaan puolustajia vetoaa Leninin merkitykseen Suomen itsenäisyysprosessissa.
He vetoavat tunnettuun lauseeseen, jonka mukaan ”Lenin antoi Suomelle
itsenäisyyden”. Osa vastustajista haluaisi samoista syistä Helsinkiin myös Hitlerille
patsaan – toki ivallisesti vitsaillen ja tällä tavoin Leninin ja Stalinin
rinnastaen: murhamiehiä molemmat.
Hanketta
puoltava kulttuuriväki ei taida kuitenkaan olla liikkeellä poliittisin
tunnuksin. Tulkitsen heidän myönteisyytensä lähinnä kulttuuripoliittiseksi:
heitä yhdistää tietty postmoderni leikittelyn halu, jolla pakkaa pannaan
sekaisin ja jolla koko patsaspönäkkyys halutaan asettaa kyseenalaiseksi. He
tuskin olisivat kukittamassa patsasta joka huhtikuu Leninin syntymäpäivänä.
Mutta iso joukko
ihmisiä kukittaa patsaita ihan tosissaan. Tai ainakin suhtautuu niihin
tosissaan. Tulen loppuikäni muistamaan sen päivän, jolloin kävin katsomassa Taisto
Martikaisen veistämää Vuoden 1918 kansalaissodan uhrien muistomerkkiä
(1970) ja törmäsin muistomerkin juurella puistonpenkillä istuvaan naiseen, joka
keskittyneesti luki Elmer Diktoniuksen kansalaissota-aiheista romaania Janne
Kuutio (1932). Melkein tuli tippa silmään.
Olisi
edesvastuutonta ja vastenmielistä leikitellä tällaisten ihmisten tunteilla.
Olivat he sitten vasemmalta tai oikealta. Olen tainnut vähän itsellenikin
yllätyksenä tulla siihen lopputulemaan, etten halua Helsinkiin Leninin patsasta
– niin vasemmistolainen kuin olenkin.
You really make it seem really easy along with your presentation
VastaaPoistaIt kind of feels too complex and extremely broad for me.
VastaaPoistaI found this paragraph at this website.
VastaaPoista