ITE-taiteen
vuodet
ITE rajoilla, 2001, päätoimittaja Seppo Knuuttila
ITE käsillä, 2003, päätoimittaja Seppo Knuuttila ITE paikalla, 2004, päätoimittaja Seppo Knuuttila
ITE hengessä, 2006, päätoimittaja Seppo Knuuttila
ITE lakeuksilla, 2006, päätoimittaja Lauri Oino
ITE korvessa, 2007, päätoimittaja Pirjo Immonen, Elina Vuorimies
ITE jokivarsilla, 2008, päätoimittaja Lauri Oino
ITE vaaroilla, 2010, päätoimittaja Seppo Knuuttila, Minna Tuuva
ITE keskellä, 2010, päätoimittaja Marjo-Riitta Simpanen
ITE Art in Finland, 2011, päätoimittaja Seppo Knuuttila
ITE kaakossa, 2013, päätoimittaja Minna Haveri
ITE Lapissa, tulossa joulukuussa 2013, päätoimittaja Minna Haveri
Maahenki
Oy aloitti vuonna 2002 Nykytaiteen vuosikirjan julkaisemisen. Niteitä on ilmestynyt
kaikkineen jo yhdeksän – kymmenes on tätä kirjoitettaessa painossa.
Vuosikirjalle tutussa ulkoasussa on ilmestynyt myös kaksi erillisteosta: uskonnolliseen
ITE-taiteeseen keskittynyt ITE hengessä
(2006) ja englanniksi ITE-taidetta esittelevä ITE Art in Finland (2011). Vuosikirjoista on muotoutunut pitkälti maakunnallisia
kartoituksia, mutta sarjan kaksi ensimmäistä nidettä, ITE rajoilla (2002) ja ITE
käsillä (2003), antoivat esimerkkejä erilaisista näkökulmista ja toki myös määrittelyvaltaa
käyttäen paaluttivat taide-elämämme keskiöön yhtäkkiä pulpahtaneelle ilmiölle
oman alueensa. Taidehistoria on tottunut luokittelemaan taiteilijoita ja tyylisuuntia,
mutta rajanveto ei ole helppoa – sama koskee ITE-taidetta, jossa myös riittää
harmaata aluetta akateemisen taiteen ja kansanomaisen taiteen välimaastossa tai
toisaalta kansanomaisen puhdetyön ja ”puhtaammaksi” taiteeksi nimettävän alueen
rajoilla. Onhan esimerkiksi loimaalainen taiteilija Alpo Jaakola (1929–1997) taustoiltaan täysin akateeminen
taiteilija, mutta hänen hurja patsaspuistonsa Loimaalla toi hänet luontevasti
mukaan ITE rajoilla -kirjaan.
ITE-taiteen rajat ovat de facto piirtyneet sitä mukaa, kun kirjallisuutta on ilmestynyt ja suosittuja näyttelyitä on järjestetty. Pelkkä termi ’ITE-taide’ on projektin myötä tullut jo osaksi arkisuomea. Ns. tavallisetkin ihmiset tietävät osapuilleen mitä he tarkoittavat puhuessaan ITE-taiteesta – vaikka suomenkielinen Microsoft Word ei sanaa vielä osaakaan tarjota.
ITE-taiteen rajat ovat de facto piirtyneet sitä mukaa, kun kirjallisuutta on ilmestynyt ja suosittuja näyttelyitä on järjestetty. Pelkkä termi ’ITE-taide’ on projektin myötä tullut jo osaksi arkisuomea. Ns. tavallisetkin ihmiset tietävät osapuilleen mitä he tarkoittavat puhuessaan ITE-taiteesta – vaikka suomenkielinen Microsoft Word ei sanaa vielä osaakaan tarjota.
Julkaistuja
kirjoja ja pidettyjä näyttelyitä riittää jopa niin paljon, että silloin tällöin
tulee mieleen kyllääntymispisteen löytymisen vaara. Kuinka paljon taide-elämään
vielä voi mahtua ITE-taidetta? Kuinka kauan siihen jaksetaan suhtautua
pelkästään hyväntuulisen myönteisesti?
Oma
reaktioni on ollut ITE-taiteen kentän kriittisen tarkastelun lisääminen.
Sosiologissävyisenä kriitikkona olen aina ollut kiinnostunut vallasta ja sen
rakenteista – erityisesti määrittelyvallan kartoittamisesta. Tässä suhteessa
ITE-vuosikirjat tarjoavat hedelmällistä materiaalia. Sieltä ne määrittelyvallan
käyttäjät nimittäin nousevat: hankkeen keskeinen taustapiru, Maahengen
kustantaja ja taiteellinen johtaja Liisa
Heikkilä-Palo, ympäri Suomea ITE-taiteilijoita käsiinsä etsinyt ja
haastatellut taiteen tehosekoitin Erkki
Pirtola, lukuisia ITE-taiteilijoita ja heidän teoksiaan kamerallaan
tallentanut kuvataiteilija Veli Granö,
aiheesta ensimmäisen suomalaisen väitöskirjan (Nykykansantaide, Maahenki 2010) tehnyt Minna Haveri ja perinteentutkimuksen emeritusprofessori Seppo Knuuttila, joka on toiminut
vuosikirjasarjan niteistä kuusi ja kirjoittanut useita artikkeleita aiheesta.
Muun muassa näillä voimilla ja osittain juuri vuosikirjoilla ITE-taidetta on kammettu taide-elämämme keskiöön, ja siinä on myös onnistuttu hyvin: merkittävät museot Kiasmaa myöten ovat esittäneet ITE-taidetta, ja saipa ITE-taiteilija Veijo Rönkkönen jopa Suomi-palkinnon vuonna 2007.
Vallankäyttö ja määrittelyvallan käyttö – varsinkin kun on kyse taiteesta, merkityksellistämisen prosessista par excellence – on aina syytä kartoittaa ja tunnistaa. Sitten sitä voi alkaa arvioida.
Muun muassa näillä voimilla ja osittain juuri vuosikirjoilla ITE-taidetta on kammettu taide-elämämme keskiöön, ja siinä on myös onnistuttu hyvin: merkittävät museot Kiasmaa myöten ovat esittäneet ITE-taidetta, ja saipa ITE-taiteilija Veijo Rönkkönen jopa Suomi-palkinnon vuonna 2007.
Vallankäyttö ja määrittelyvallan käyttö – varsinkin kun on kyse taiteesta, merkityksellistämisen prosessista par excellence – on aina syytä kartoittaa ja tunnistaa. Sitten sitä voi alkaa arvioida.
Hyvin
tätä työtä on tehty, eikä näihin kirjoihin oikeasti edes kyllästy.
Taidekäsityksemme on laajentunut ja demokratisoitunut. ITE-taide ei myöskään
ole näiden kirjojen kautta mikään pelkkä freak
show tai paternaalinen ristiretki kansan pariin – kriittinen asenne kentän
rakentumista kohtaan on myös ollut esillä. Näin esimerkiksi esteetikko Yrjö Sepänmaa ITE käsillä -kirjassa (2003): ”Kiinnostavaa olisi kuitenkin myös
esteettisyyden värittömämpien ja huomaamattomampien ilmenemismuotojen esille
ottaminen – sen, minkä puitteissa kuriositeetti on kuriositeetti”. Muitakin
kriittisiä näkökulmia on nostettu esiin – esimerkiksi ITE käsillä kysyy myös naisen paikkaa nykykansantaiteessa Anna-Maria Ihatsun suulla:
”ITE-julkaisuissa esitellyt nykykansantaiteen työt vaikuttavat hyvin
’miehisiltä’.”
Näissä
ongelmissa on epäilemättä vielä työsarkaa, mitä myöhemmät osat ovat jo
tehneetkin, mutta esimerkiksi se, että sarjassa on ilmestynyt jo 11 nidettä
täynnään uusia ja yllättäviä taiteilijoita, murskaa jo pelkällä volyymillaan
taipumuksen nähdä näitä yksilöllistä luovuuttaan ilmaisevia taiteilijoita vain pittoreskeina
poikkeusyksilöinä. Silkalla volyymillaan tämä kumuloituva dokumenttimateriaali
pakottaa näkemään ITE-taiteen kaikessa anarkistisuudessaan ja
hahmottomuudessaankin jonkinlaisena kokonaisuutena, ilmiönä jolla täytyy olla
luomisen ja taiteen ymmärtämisen kannalta mittava merkitys.
Kun
kyse kerran on taiteesta, joka aina näyttää
joltain, herää luonnollisesti kysymys myös siitä, miltä sen esittäminen näyttää. Maahenki on
kustantamo, jolla on omalaatuinen, varsin voimakas ja tunnistettava visuaalinen
ilme. Kuinka paljon tällä on merkitystä siihen, minkälaisen kuvan muodostamme ITE-taiteesta?
Miltä ITE-taide näyttää juuri näin välitettynä? Voisiko se olla toisennäköistä?
Veli Granö, joka on loistelias valokuvaaja, on kuvannut loputtomasti
kansantaiteilijoita ja heidän töitään. Toinen valokuvataiteilija, Ritva Kovalainen, on yhtä loistelias
taittaja, jonka käsialaa sarjan kaksi ensimmäistä nidettä ovat ja joka on
myöhemminkin ollut mukana ja joka loi siis omalta osaltaan suunnan tavalle, miten
ITE-taidetta visuaalisesti esitellään. Kuinka paljon me katsomme ITE-taidetta
heille ominaisen estetiikan kautta? Kuinka paljon heidän visuaalinen
tarkkuutensa ja ääritietoinen visuaalinen lukutaitonsa vaikuttaa usein
visuaalisesti paljon vähemmän tarkan taiteen esittelyyn? En osaa antaa vastauksia,
mutta haluan edes pitää kysymyksen vireillä.
”Ei
kukaan ollut aikaisemmin ajatellut visuaalista taideilmaisua tältä kannalta”,
muisteli Liisa Heikkilä-Palo ITE kaakossa
-kirjassa (2013).
Nyt
on toistakymmentä vuotta ajateltu. Ja hyvin onkin. Lienee niin, että
monumentaalinen ITE-julkaisujen sarja on kansainvälisestikin ainutlaatuinen
saavutus. Vähän samalla tavalla hullu hanke kuin monen ITE-taiteilijan
megalomaaniset projektit.
Otso
Kantokorpi
Kirjoittaja on
helsinkiläinen kriitikko, joka silloin tällöin hellittelee ajatusta
harrastelijanykytaiteilijaksi ryhtymisestä. ITE-taiteilijaksi hän taitaa olla
liian tietoinen taiteen kentästä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti