Tallinnan
takapihoilta
Estomania 2 – kunsti
kahest rannast
Galleria Huuto,
Jätkäsaari, Helsinki 25.10.–10.11.
Tallinnassa
ja Helsingissä vaikuttavan kuvataiteilija Johanna
Sipilän kuratoima suomalais-virolainen Estomania-näyttely
on ehtinyt jo toiseen osaansa. Viimevuotinen näyttely tai ehkäpä pikemminkin
minifestivaali jakautui kolmeen helsinkiläisgalleriaan, mutta nyt käytössä
olivat Galleria Huudon isot uudet tilat Helsingin Jätkäsaaressa. Jätkäsaari
onkin osuva paikka tälle kahden rannan taidetta esittelevälle
taiteilijavetoiselle tapahtumalle – lähteväthän Viroon matkaavat lautat useita
kertoja ihan vierestä.
Pelastusalus Silakka väliaikaistelakalla.
Lautta
oli myös Huudon edessä jalkakäytävällä: Teemu
Takatalon ja Tommi Taipaleen jätteestä
ja lahjoitustavarasta rakentama Pelastusalus
Silakka, joka on valmistunut vuonna 2010 ja jolla on purjehdittu pitkin
Itämerta – myös Tallinnaan. Silakkalaiset ovat myös kovia manifestoimaan; he
ottavat mainosmaailman sloganeita ja kommentoivat – vaikkapa: ”Art lives here on Kiasman mainos.
Todellinen versio sloganista olisi Institutionalized
art lives here. Kiasma instituutiona rakentaa osaltaan aitaa luovuuden ja
taiteen välille ja on esimerkiksi täysin kykenemätön ottamaan tiloihinsa
sisäsivuilla mainitsemaamme poliittista taidetta. Tästä menetyksestä ei tosin
kärsi kukaan.”
Estomania-projekti itsekin korostaa erityistä anti-institutionaalista rooliaan: ”Estomania on näyttely instituutioiden ulkopuolella. Tallinnan takapihoilta, rannoilta, ullakoilta, lakkautetuista teollisuusrakennuksista, puun takaa, bunkkereista, ränsistyneestä kommuunista, yhdessä tekemisen riemusta, taiteen merkityksellisyydestä, romantiikasta, ystävyydestä, kauneudesta, kapinasta ja glamourista.”
Vähän tulee setämäinen olo, joka hymyilyttääkin. Eikö palkittu ja jo kymmenen vuotta sinnitellyt Galleria Huuto olekaan osa institutionaalista taide-elämää? Entä tapahtumaa tukeneet Taiteen edistämiskeskus ja Helsingin kaupunki?
Mutta sama se, oleellista lienee se, että 2000-luvulla vanhojen järjestöjen ulkopuolella uuteen kukoistukseen noussut taiteilijavetoinen ehkäpä vähän underground-henkinen – toiminta järjestää toimillaan kenttää uuteen uskoon, joka kaihtaa biennaalien ja ns. merkittävien museoiden tuottamaa sliipattua ja todellisuudessa usein varsin elitististä taide-elämää.
Estomania-projekti itsekin korostaa erityistä anti-institutionaalista rooliaan: ”Estomania on näyttely instituutioiden ulkopuolella. Tallinnan takapihoilta, rannoilta, ullakoilta, lakkautetuista teollisuusrakennuksista, puun takaa, bunkkereista, ränsistyneestä kommuunista, yhdessä tekemisen riemusta, taiteen merkityksellisyydestä, romantiikasta, ystävyydestä, kauneudesta, kapinasta ja glamourista.”
Vähän tulee setämäinen olo, joka hymyilyttääkin. Eikö palkittu ja jo kymmenen vuotta sinnitellyt Galleria Huuto olekaan osa institutionaalista taide-elämää? Entä tapahtumaa tukeneet Taiteen edistämiskeskus ja Helsingin kaupunki?
Mutta sama se, oleellista lienee se, että 2000-luvulla vanhojen järjestöjen ulkopuolella uuteen kukoistukseen noussut taiteilijavetoinen ehkäpä vähän underground-henkinen – toiminta järjestää toimillaan kenttää uuteen uskoon, joka kaihtaa biennaalien ja ns. merkittävien museoiden tuottamaa sliipattua ja todellisuudessa usein varsin elitististä taide-elämää.
Jaan Klõšeikon valokuvia (s. 1939) valokuvia ja villisti installoitu oheisvideo.
Estomania on kasvanut viime
vuodesta, ja mukana oli yli 50 virolaista ja suomalaista taiteilijaa. Porukka
ei myöskään ole täysin heterogeenista nuorta avantgardea: mukana oli
esimerkiksi valokuvia graafiselta suunnittelijalta ja valokuvaajalta Jaan Klõšeikolta (s.
1939), josta tuli legenda jo neuvostoaikana. Sitä paitsi Klõšeikon
neuvostoaikaiset valokuvat (1967–91) taustoittavat hyvin sitä absurdia
maailmaa, josta virolainen taide on tottunut sikiämään. Nykyäänhän tuo
generaattorina toimiva vastapooli on Virossa ja Suomessa täsmälleen sama: ahne
kapitalismi, joka ei näiden taiteilijoiden pirtaan mahdu mutta jonka
omanlaistaan absurdia tuottavissa rakenteissa he joutuvat työtään tekemään. Se
tuottaa myös samanhenkistä jälkeä: The
Outburners Virosta ja Cleaning Women
Suomesta ovat kuin sivilisaation raunioilla – ja myös historian kaarta piirtäen:
tuntuu siltä kuin berliiniläinen kabaree jalostuisi Andrei Tarkovskin ja Mad
Maxin sekä näiden taiteilijoiden kautta postindustrialistisen ajan
hajoavaan musiikkiin ja performanssiin. Ja vaikka lopunaikoja taas
elettäisiinkin, on tässä tekemisessä uuden ja toisenlaisen elämän maku – ja
myös lupaus.
The Outburnersin välineistöä.
Löysästi
kuratoitu ja vähän sattumanvarainen näyttely oli varsin villi, paikoin
ahdistava mutta väliin hauskakin. Ripustus oli välillä karsea ja huonosti tehdyt
teoskyltit repsottivat miten sattui. Mukana oli varsin keskinkertaista ja jopa
huonoakin taidetta, mutta se lienee hinta, joka on maksettava siitä, että asiat
tehdään toisin. Eikä se oikeasti edes haittaa katsojaa: on terveellistä silloin
tällöin nähdä sitä, miten taiteilijoiden ystävyys ja sosiaaliset suhteet
muuttuvat lihaksi myös keskitetyn yhdessä olemisen eli näyttelyn muodossa –
tavalla joka näyttää esteettisen tuotteen sijaan elämältä. Katsoja voi
kuitenkin poimia haluamansa, johon paneutua. Minä esimerkiksi nautin virolaisen
taiteilijaryhmä Demodictuksen
elämän, vapauden, kuoleman ja hengen pohdinnoista, jotka saivat ilmiasunsa
morbideissa esinekoosteissa kuten Objekti
nr. 3: ”Jane Fondalle”, tai Noolegruppin
kapitalismikriittisessä mutta hauskasta installaatiosta Hyvät kaupat.
Noolegrupp tarjoaa hyviä kauppoja.
Oleellista
oli kuitenkin se, että yksittäisten teosten lisäksi saattoi samalla nauttia
riemukkaasta kokonaistunnelmasta – kokea jopa taiteilijat vähän kuin
sijaiseläjinä, jotka näyttävät mallia siitä, kuinka me kaikki voisimme
oikeastaan hullutella, väliin suoranaiseen hulluuteen asti.
Mutta
seikkailuun voi osallistua ihan itsekin: hakeutukaa ihan fyysisesti Tallinnan
takapihoille, jossa taide kukkii, esimerkiksi Galerii Metropoliin
(Vana-Kalamaja 46), jossa tätäkin porukkaa voi nähdä lisää – jos galleria
sattuu olemaan auki.
***
Lappia
villin lännen sarjakuvana
Kalervo Palsa ja kuriton
käsi. Ohjaus Pekka Lehto, käsikirjoitus Iiro Küttner, tuotanto Pauli Pentti.
First Floor Productions 2013.
Usein
on ihmetelty kuvataiteen vaikeutta liikkuvan kuvan kohteena. Suomalaisista
taiteilijoista on tehty kourallinen dokumenttielokuviakin, mutta ei niistä mikään
ole yltänyt elämää suuremmaksi. Näytelmäelokuvista mieleen tulee Vilho Lammen elämästä kertova Heikki
Heikinheimon ohjaama ja Paavo Rintalan
romaaniin perustuva Jumala on kauneus
(1985).
Yksi
selitys vaikeuteen on yksinkertaisesti aiheen visuaalinen haastavuus: maalausten
intensiteettiä on vaikea tavoittaa toisella välineellä. Miten tehdä elävää
kuvaa kuin maalauksen sisällä? Toisinaan tässäkin on onnistuttu. 2000-luvulta
mieleen tulee Jan Vermeeristä
kertova Peter Webberin Tyttö ja helmikorvakoru (2003) sekä
ranskalaisen Séraphine Louisin
elämää kuvaava Martin Provostin Séraphine (2008). Kuvaajakin saattaa
nousta ohjaajan edelle, kuten Mark Ping
Bin Lee teki Gilles Bourdonin
ohjaamassa elokuvassa Renoir (2012),
jossa pääosan varastivat Pierre-Auguste
Renoirin värit ja valot.
Pekka Lehto otti jo vuosia sitten
haasteen vastaan ja ryhtyi ohjaamaan elokuvaa Kalervo Palsasta (1947–1987). Se
valmistui jo vuonna 2005, mutta elokuva-alahan on tunnettu tuotanto- ja
jakeluongelmistaan, ja niinpä elokuva tuleekin teatterijakeluun vasta
helmikuussa 2014 – tosin tuoreilla animaatioefekteillä varustettuna.
Palsa
on ladattu aihe, ja ennakko-odotukset ovat vastaavasti voimakkaat. Lapin
hulluutta, viinaa tai sen korviketta, ahdistusta, runkkausta ja surkean elämän
nopeaa loppua. Näitähän sitä odotti. Lehto on kuitenkin valinnut toisin, eikä käsikirjoittaja
Iiro Küttnerkään ole tainnut
pidättäytyä pelkästään Kalervo Palsan
päiväkirjoissa (WSOY 1990). Tuloksena on ennakko-odotusten vastaisesti humoristinen
tarina Palsan kuvamaailmasta, vaikka taustavireenä on toki mukana myös kaikki
traaginen aines.
Lehdon
tavoitteena on ollut kuvata Palsan työtä Palsan itsensä tavoin. Kyseessä ei ole
kronikka, ei elävöitetty dokumentti, vaan kollaasimainen kooste Palsan
teemoista ja tarinoista, unien ja mielikuvituksen tuotteista, joissa sekoittuu
korkeataide ja populaarikulttuuri. Elokuvassa kulkee rinnan kolme tasoa:
arkinen elo, unen fantasiamaailma ja sarjakuvien maailma, joka tuo Tex Willerin Lappiin. Janne Reinikainen näyttelee sekä Palsaa
että Tex Willeriä, Antti Raivio sekä
isoveljeä että Kit Carsonia. Palsan isänä ja sarjakuvan intiaanipäällikkönä
nähdään viimeisessä roolissaan Markku
Peltola (1956–2007). Naispuolinen ymmärtäjä on Maria Järvenhelmi.
Korkeataiteen
harrastajalle voi kollaasimainen kerronta sarjakuvakohtauksineen olla kova pala,
mutta kannattaa muistaa, kuinka kovan luokan sarjakuvamies Palsa
todellisuudessa oli. Tuntuu siltä, että Lehto on tehnyt hänen työlleen varsin
osuvasti kunniaa luomalla ”taiteilijakohtalon” kuvituksen sijaan kohteensa kuva-
ja ajatusmaailman elävöittämänä oman itsenäisen ja voimakkaan teoksen.
***
PS. Palsa-leffan piti tulla teatterilevitykseen jo marraskuun lopulla, ja kun yllä oleva juttu oli menossa painoon, jouduin tekemään siihen muutoksen, koska aivan viime hetkellä uutisoitiin sen siirtyvän ensi vuoden helmikuulle. Nyt vasta tajusin, että leffassa oli aika rankka joulupukkikohtaus, ja aloin miettiä, että olisiko jakelija pelästynyt joulufiiliksiä ja siirtänyt siksi ensi-illan joulun alta pois.
I really like your technique of blogging.
VastaaPoistaI book marked it to my bookmark website list and will be checking back soon.
VastaaPoistaPlease visit my web site as well and let me know your opinion.
VastaaPoistaHi there, I log on to your new stuff daily.
VastaaPoista