Viime viikon keskiviikkona oli Ateneumin taidemuseossa Rafael Wardin (s. 1928) retrospektiivin (12.12.2013–2.3.2014) pressi, jossa myös hyväntuulinen ja pirteä taiteilija vastaili innokkaasti kysymyksiin. Ja mikä oli ollessa hyväntuulinen: hieno näyttely talossa, jossa hän itse oli nuorena opiskellut ja myöhemmin toiminut opettajana. Kirkko ja kaupunki oli tilannut minulta arvion näyttelystä, ja tämän viikon numero näkyi jo eilen ilmestyneen verkossa.
Rafael Wardin töissä näkyy oma elämä
Suhde taiteilijoihin muuttuu, eikä monesta taiteilijasta enää käytetä ilmaisua
”rakastettu taiteilija”. Rafael Wardi
(s. 1928) lienee viimeisiä. Yksi syy tähän on varmaankin se, että Wardin
maalaukset ovat olleet aina helposti lähestyttäviä ja arkista elämänpiiriä
kuvaavia. Wardi itse kertoo yksinkertaisesti maalanneensa sitä, mitä on
elinpiirissään nähnyt. Tähän elinpiiriin on kuulunut myös aina paljon ihmisiä –
niin lapsia kuin aikuisiakin. Wardi on itse todennut, että hän tarvitsee
ihmisiä, koska heidän kauttaan hän tavoittaa elämän.
Ei
Wardi mikään umpihelppo tapaus ole, koska hänelle ominainen valon ja värin
ylivalta aiheisiin ja mihinkään ilmeiseen näköisyyteen on ollut joillekin vaikeasti
nieltävää. Esimerkiksi runsaasti keskustelua herättänyt virallinen muotokuva
presidentti Tarja Halosesta (2002)
ei hurjassa keltaisuudessaan saanut osakseen jakamatonta hymistelyä.
Omakuva, 1969.
Keltaista
onkin pidetty Wardin bravuurina. Tämäkin on johtanut ilkikurisuuteen asti – jotkut
ovat jopa nimittäneet häntä ”Jaffa-maalariksi”. Nyt kun Ateneumissa on esillä
töitä kuudelta vuosikymmeneltä, on helppo nähdä tuon keltaisen voima, mutta
samalla on hedelmällistä nähdä kaikkea sitä, mikä ei olekaan niin keltaista.
Omakuva, 2013.
Tuoreimmassa tuotannossaan Wardi on jopa mennyt lähelle pimeyttä ja mustaa.
Viime kesänä maalatuissa omakuvissa ja valokuvista maalatuissa vanhojen
sukulaisten henkilökuvissa on pimeästä hohkaavia, vaivoin erottuvia
punasävyisiä ihmisfiguureja. Oudolla tavalla nämä tuoreet teokset eivät
kuitenkaan ole synkkiä, eivätkä ne houkuttele ajattelemaan luopumista tai
kuoleman odotusta. Pääosassa on edelleenkin valo, joka näennäisessä
heikkoudessaan on kuitenkin uskomattoman intensiivinen. Mustan voi myös nähdä
kaikkien värien synteesinä. On kuin Wardi olisi löytänyt oikean tavan tehdä tätä
pitkällisen valon ja värin tutkimisen summausta – verrattuna esimerkiksi
1980-luvun joihinkin maalauksiin, jotka alkoivat mennä tukkoon, osa jopa vähän
tuhnuisiksi. Yksi syy uuteen käänteeseen on varmaan se, että Wardi vaihtoi
1990-luvulla öljyvärit pastelliliituihin. Wardille ominaiseen tapaan tämäkin
vaihdos liittyy taiteellisten ratkaisuiden sijaan omaan elinpiiriin ja arkiseen
käytännöllisyyteen: Hänen muistisairas Reetta-vaimonsa vietti viimeiset
vuotensa hoitokodissa, jossa maalaaminen mahdollistui kevyemmällä kalustolla.
Wardi löysi näin myös uuden aihepiirin puolisonsa ja muiden hoitokodin
asukkaiden kuvaamisesta. Näiden teemojen jälleennäkeminen toi heti mieleen sen
vanhan havaintoni, että herkkä koloristi ja intimisti oli vuonna 1999 varmaan
Suomen poliittisin taiteilija antamalla hoitokotien asukkaille kasvot ja
tuomalla heidät keskustelun keskiöön täyttäessään Helsingin Taidehallin näillä
asukkailla.
Yksin, 1999.
Wardin
näyttely on siis monessa suhteessa tavattoman kiinnostava. Vaan on se synti ja
häpeä, ettei kansallinen lippulaivataidemuseomme kykene julkaisemaan mittavan
retrospektiivin yhteydessä edes näyttelyjulkaisua, vaikka kyseessä on kuitenkin
yksi menestyneimmistä taiteilijoistamme, joka on maalannut jo kahdeksalla
vuosikymmenellä.
Upeasti kirjoitettu ja haluaisin kyllä nähdä kyseisen näyttelyn itsekin. Minäkin olen joskus ollut pieni vastarannan kiiski Wardin maalausten suhteen, mutta mitä enemmän niitä on nähnyt, sitä enemmän ne alkavat miellyttää.
VastaaPoistaMutta mitä ihmettä? Ei näyttelyjulkaisua?! Ajattelin että Wardia olisi saanut näyttelystä ihan kotiinkin asti... Nyt äkkiä muutos tähän tilanteeseen!