tiistai 15. huhtikuuta 2014

Guggenheim Helsinki 57: Guggenheimin brändi, osa n.

Guggenheimin brändi muotoutuu lisää. Kuvataiteilijat Paul McCarthy (s. 1945) ja Mike Bouchet (s. 1970) pitävät yhdessä näyttelyä (15.2.–20.4.) Portikuksessa Frankfurtissa. Näyttely on instituutiokriittinen, ja se sai myös 1.4. satelliitin Bilbaoon. Bilbaolaiseen kadunkulmaan ilmestyi jättivinyylilakana, jossa McCarthy ja Bouchet olivat tuunanneet Frank Gehryn Bilbao-luomuksen sotalaivaksi:

Kuva: Camilo Brau.

Guggenheim hermostui ja vaati sen poistamista sekä tavaramerkkirikkomuksena että heitä loukkaavana. Ja läpihän se meni: lakana poistettiin viime perjantaina.
Tässä linkkejä lisätietoihin: The Art Newspaper, The Daily Beast, Artnet News, The Wall Street Journal, Phaidon ja Hyperallergic, josta näyttelyä koskeva sitaatti: Bouchet and McCarthy’s project critiques the architecture of art institutions as “self-serving mechanisms for their board members,” according to a statement from Malborough. “These building designs may be grand experiments and gemstone[s] atop a collector’s crown, but they have implications for artists, and these implications are real. For McCarthy, Bouchet … these unaccommodating structures shift peoples perspective away from their espoused purpose: to view and experience art.” The project began when both artists, independently of each other, made artwork that turned the Guggenheim New York building (designed by Frank Lloyd Wright) into a toilet bowl. [New Yorkin Guggenheimia onkin kansan suussa nimitetty pitkään jättivessanpytyksi.]
Tällaista kriittikkiä kestämätöntä ja sensurointihaluista instituutiotako me Suomeen haluamme?
Ja tässä The Daily Beastista: What’s the purpose of these museums?” pondered Bouchet in a recent phone conversation. “The purpose of museums like this probably have more to do with city tourism than with art.”
Näinhän se meilläkin tuntuu olevan.
Tässä voisi olla Helsingille veistoksellista mallia:


PS. Vielä rautalangasta: The Wall Streetin Journalin jutussa Bouchet kysyy, että mitäs jo Louvre olisi yrittänyt estää Marcel Duchampia (1887–1968) tekemästä Mona Lisasta versiotaan: 

Marcel Duchamp, L.H.O.O.Q. (1919).

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti