Olin tuossa alkuvuodesta tosi iloinen, kun Vapaan Taidekoulun tänä vuonna valmistuvat maalarit pyysivät minua kirjoittamaan heidän lopputyönäyttelynsä (Kaapelitehtaan Puristamo 17.–31.5.) lehdistotiedotteen. Kävin sitten heidän työhuoneillaan tutkailemassa tekemisen meininkiä. Nyt tiedote on julkaistu näyttelyn FB-sivuilla, joten laitetaan se tähänkin:
Vapaus
maalata
Aina
silloin tällöin minulta kysytään – joskus tarkoituksellisen humoristisestikin –
että mitä se ’vapaa’ Vapaan Taidekoulun nimessä mahtaa tarkoittaa.
Vapailla
akatemioilla on oma taidehistoriallinen tarinansa, ja niihin kytkeytyy omalla tavallaan
vuonna 1935 perustettu Vapaa Taidekoulukin. Koululla on ollut keskeinen
merkitys kansainvälisten taidesuuntien rantautumisessa Suomeen, mutta
ranskalaisen värimaalauksen, eurooppalaisen abstraktin maalauksen ja
yhdysvaltalaisen värikenttämaalauksen jälkeen minusta tuntuu siltä, että
varsinainen vapaus syntyy siitä tunteesta, että oppilaat voivat keskittyä
maalaamiseen: heillä on vapaus maalata ilman, että tarvitsisi poukkoilla
nykytaiteen kaikkien trendien kanssa ja miettiä jälleen kerran sitä ikuiselta
tuntuvaa kysymystä, että onko maalaus kriisissä vai peräti kuollut.
Tältä
minusta taas tuntui, kun vierailin nyt valmistuvan yhdeksän maalarin – Kaija
Eerola, Essu Koskinen, Suvi Kotila, Camilla Mihkelsoo,
Katariina Parviainen, Johanna Rope, Aino Salmi, Regina
Siira ja Laura Tolonen – työhuoneilla helmikuun lopulla 2014. Olin
iloinen siitä, että en nähnyt pelkästään lopputyönäyttelyn valmiita teoksia.
Näin myös keskeneräistä, varmaan jotain lopullisesti häviävääkin. Ennen kaikkea
näin sitä prosessia, mitä maalaaminen nuorelle tekijälle on: sitä miten ”maalauksesta tulee erilainen kuin olin alunperin
ajatellut”, kuten Regina Siira on todennut, tai miten taiteilija on Essu
Koskisen sanoin ”avoimen prosessin utelias todistaja”. Näin sen helppouden,
mitä maalaamisen riemu parhaimmillaan tuottaa – ja sen vaikeuden, kun
materiaali tai sivellin eivät aina toimikaan halutulla tavalla. Tässä
vuorovaikutuksellisessa prosessissa hioutuu hiljalleen se kuva, joka katsojalle
tarjotaan. Parhaimmillaan tuo kaikki näkyy valmiissa maalauksessa – ei
kuitenkaan eriteltävien vaiheiden sarjana, vaan sinä voimana ja
intensiteettinä, joka välittyy näennäisen herkissäkin maalauksissa. Tätäkin
sain ilokseni kokea helmikuussa.
Vapaan
Taidekoulun taiteilijoista on ollut tapana etsiä yhteisiä tyylillisiä
nimittäjiä. Näin ei enää ole: yhtä kiinnostaa materiaali ja itse
maalauksellisuus, toista ihmiset ja heidän kuvamaailmansa. Joku hakee
tunnelmaa, joku tiukkaa sommittelua tai rytmiä.
On
vain yksi yhteinen nimittäjä: vapaus maalata.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti