Tänään oli taas YLE Radio 1:n Kultakuumeen kolumnini vuoro. Heräsin, join aamukahvin ja parvekkeella röökillä tiesin yhtäkkiä, mistä kirjoittaisin (olihan tuo huomattu jo maailmallakin – tästä likistä The Huffington Postiin):
Patsaita,
postimerkkejä ja katuja
Tohmajärvellä
kuohuu. Iskelmälaulaja Katri Helena
(s. 1945) on saamassa itselleen nimikkokadun, kun Kauppakatu ja pätkä
Kirkkokatua ollaan muuttamassa Katri Helenan raitiksi.
Kaikkia
tämä ei ole miellyttänyt. Kauppiaat kai pelkäävät, että ihmiset eivät enää löydä
kauppoja. On mukana uskonasioitakin: Tohmajärven evankelisluterilaisen
seurakunnan valtuutettu Veijo Tuunanen on
nimittänyt hanketta peräti ”kulttuuriskandaaliksi”. Näin Tuunanen blogissaan: ”Hänen julkinen esiintymisensä henkimaailmojen kuuntelijana
ja tulkkina voi myös arveluttaa perusluterilaista. Jos Kirkkotie häviää
Kemien keskustasta, niin mitä kunnioittamaan tai muistuttamaan mahtaa tulla
tilalle?”
Haminassa ei kuohu niin paljon, kun Pelle Miljoonalle (s. 1955) ollaan
kesäkuussa pystyttämässä patsasta Tervasaareen. Ja kumma kyllä: patsaasta ei
ole tulossa outoa ITE-hökötystä tai sosialistista realismia edustavaa
näköispatsasta niin kuin Jari Litmasen
muistomerkki Lahdessa. Pelleä muotoilee nimittäin ihan oikea nykytaiteilija,
kuvanveistäjä Heimo Suntio.
Katri Helenaa ja Pelle Miljoonaa
yhdistää se, että he edustavat ns. kevyttä musiikkia. Jos olisi olemassa ”kevyen
kuvataiteen” kategoria, sitä edustaisi epäilemättä homoeroottisista
piirustuksistaan ja sarjakuvistaan tunnettu Tom of Finland (1920–1991), jota juhlistamaan ilmestyy syksyllä kolmen
postimerkin arkki, jossa on tarjolla muun muassa lihaksikkaat, kiiltävät ja
alastomat mahtipakarat.
Niin vaikeaa kuin monen on varmaan niellä asiaa, on Tom of Finland kansainvälisesti paljon tunnetumpi kuvataiteilija kuin Akseli Gallen-Kallela. Uskallan väittää, että hänestä voi Katri Helenan tavoin käyttää ilmaisua ”rakastettu taiteilija”. Hänen merkityksensä monelle homoidentiteettiään kaapissa piilotelleelle on ollut valtava. Helsingin Sanomien uutinen merkeistä tuotti keskusteluhännän puolesta ja vastaan. Jotkut tuomitsivat asian mauttomana pornografiana, mutta oli toisenlaisiakin mielipiteitä, kuten: ”Tämä on huomionarvoinen positiivinen kannanotto Itellalta. Monin paikoin maailmaa homoja vainotaan. Suomessa asiat ovat kuitenkin menossa hyvään suuntaan. Tekemistä tasa-arvon saralla toki vielä riittää. Toivottavasti Suomesta tulee maa, jota ilmatorjuntaupseeri Laaksosenkin kannatti puolustaa.” Kirjoittaja viittaa siihen, että Tom of Finlandille eli Touko Laaksoselle myönnettiin Vapaudenristi hänen ansioistaan tulenjohtoupseerina Helsingin puolustamisessa keväällä 1944.
Samoin taitaa olla jo Pelle
Miljoonankin merkityksen laita. Patsashankkeesta ensin kertoneen Kymen Sanomien jutun keskusteluhännästä
voi poimia vaikka seuraavan kommentin: ”Sittemmin minustakin kasvoi ylemmän
keskiluokan uranainen ja perheen äiti. Kuullessani mitä tahansa Pellen
vanhempaa tuotantoa yllättävissä tilanteissa tulee haikea ja onnellinen fiilis.
Se antoi silloin niin paljon.”
Jos Tom of Finland on
kansainvälisesti tunnetumpi kuin Gallen-Kallela, on hän taatusti myös rakastetumpi
– jos toki heteronormatiivisissa piireissä vihatumpikin. Mistä tämä johtuu?
Siitä yksinkertaisesta syystä, että hänen maailmansa tarjoaa ns. tavallisille
ihmisille samastumispintaa – aivan samoin kuin Katri Helenan ja Pelle Miljoonan
laulut, jotka nekään eivät tietenkään aivan kaikkia miellytä. Kansakunnan
kaapin päälle nostettu Gallen-Kallela ei tähän oikein pysty. Kun esimerkiksi
katson hänen naturalistissävyistä kansankuvaustaan Akka ja kissa (1885) en ryhdy pyyhkimään silmäkulmiani, vaikka
muistelisinkin piikana toiminutta ja aikoja sitten kuollutta körttimummoani tai
21-vuotiaana kuollutta Repo-kissaani. Minulle Akka ja kissa on lähinnä taidehistoriaa: kansallinen kuvataiteen
merkkiteos, joka on osa Turun taidemuseon kokoelmia. Pitkä taidehistoria
tuottaa väistämättä kontekstin, joka vieraannuttaa katsojaa teoksen
alkuperäisestä sisällöstä ja taiteilijan mahdollisista intentioista. Näin
realistinenkin maalaus voi muuttua ikoniksi – siitä tulee taideuskovaisten pyhä
kuva.
Akseli Gallen-Kallela, Akka ja kissa, 1885.
Mutta toisaalta: onhan Pelle
Miljoonan Moottoritie on kuuma (1980)
jo ikonisen aseman saanut biisi. Tai Katri Helenan Katson sineen taivaan (1979). Helsingin
Sanomat jopa uutisoi Tom of Finland -postimerkit käyttäen kyseistä
ilmaisua: ”Homoikoni Tom of Finland saa oman postimerkin”. Miksi nämä ikonit
eivät tuota samaa vieraantumista kuin Gallen-Kallela? Kyse on ehkä siitä, että
niitä ei ole annettu meille ylhäältä käsin esimerkkeinä laadusta tai
kansallisesta merkittävyydestä. Me olemme itse valinneet ne, kokeneet ne mielekkäiksi
osiksi arkista elämäämme. Siksi pystyn heteromiehenäkin samastumaan Tom of
Finlandiin ja riemuitsemaan hänen saamastaan kunnianosoituksesta. Voiko
pohjoismainen demokratia harrastaa tämän terveempää maabrändäystä, josta
puuttuu täysin vastenmieliset mittasuhteet saava nationalismi?
Aikanaan saapuu noutaja kaikille ryssänpaskoille, saatanan homonaamat! Muuttakaa sinne Russkjaan perkeleen maanpetturit pummit loiset!
VastaaPoistaOlen eri mieltä Gallen-Kallelasta. Esimerkiksi Kantakuvat-hanke perustui ajatukselle, että lähes jokainen suomalainen tuntee hänen teoksensa. Ne löytyvät kodeista kalentereista ja kirjankuvituksista. Suomalaiset tuntevat teokset omakseen. Nykysuomalainen on vieraantunut pikemminkin nykytaiteesta.
VastaaPoistahttp://kirjoja-demoneita.blogspot.fi/2014/05/nykytaiteen-valtteleminen.html