Arkkitehtuuri ja kulttuurinen merkityksenanto
Jussi Tiainen & Hüseyin Yanar : Pyhän Laurin kappeli (2014)
värivalokuva, teksti
Teos esillä:
9.4.–1.6.2014
Arkkitehtuurimuseo (Kasarmikatu 24)
Olen ollut koko tietoisen ikäni
ateisti, ja suhteeni kirkkoihin on ollut siksi hieman ambivalentti. Olen
kuitenkin ottanut ohjenuorakseni sen, että aina ulkomaisessa pikkupaikassa
käydessäni yritän käydä vähintäänkin torilla ja kirkossa – ja kirkon yhteydessä
tietenkin hautausmaalla. Olen hiljalleen oppinut tämän avulla käymään toisinaan
myös suomalaisissa kirkoissa – mutta toki vain ns. retkikohteina, koska yritän
pitää ateismistani kiinni. Eikä niitä retkiä ole vielä kovinkaan paljoa, mutta
yksi niistä on Vantaan Pyhän Laurin Kappeli (2010) pari vuotta sitten. Sinnekin
lähdin lähinnä sen takia, että siellä on julkisia taideteoksia kahdelta
tuntemaltani kuvanveistäjältä, Pertti
Kukkoselta ja Pekka Jylhältä.
Paikan päällä opin myös arkkitehtien nimet: Anu Puustinen ja Ville Hara.
Arkkitehtuuri koettuna, muistettuna
ja tulkittuna
Minulla on siis olemassa jo
muistijälki Pyhän Laurin kappelista. Se ei ole pelkästään visuaalinen, koska se
perustuu fenomenologisen kaltaiseen moniaistiseen eletyn ja koetun ruumiilliseen
kokemukseen. Vaikka olinkin katsomassa taidetta, tapahtuma ei sisältänyt
varsinaista tulkintaa tai arvottamista – se oli lähinnä melko puhdasta ja
viatonta kokemista, vaikka olenkin aina painokkaasti yrittänyt kieltää ”puhtaan
kokemisen” mahdollisuuden.
Tätä taustaa vasten oli kiinnostava nähdä Jussi Tiaisen ja Hüseyin Yanarin tulkinta samasta kohteesta. Tiainen on valokuvaaja ja Yanar sekä kirjailija että arkkitehti. Arkkitehtuurimuseon näyttelyssä Kaksi polkua hiljaisuuteen he esittävät sekä kuvallisia että kirjallisia tulkintojaan arkkitehtuurikokemuksistaan 2000-luvun suomalaisen kirkkoarkkitehtuurin parissa.
Tätä taustaa vasten oli kiinnostava nähdä Jussi Tiaisen ja Hüseyin Yanarin tulkinta samasta kohteesta. Tiainen on valokuvaaja ja Yanar sekä kirjailija että arkkitehti. Arkkitehtuurimuseon näyttelyssä Kaksi polkua hiljaisuuteen he esittävät sekä kuvallisia että kirjallisia tulkintojaan arkkitehtuurikokemuksistaan 2000-luvun suomalaisen kirkkoarkkitehtuurin parissa.
Konsepti on hieno ja itse
asiassa aika harvinainen. Yleensä näyttelyissä on visuaalisia objekteja ja
niihin liittyviä selostavia tekstejä, mutta tässä tapauksessa kyse on kahdesta
polusta. Kuvat ja teksti ovat kuin itsenäisiä tulkintoja. Olikin hauska nähdä,
että museon asiakkaat ihan oikeasti istuivat jakkaroilla ja lukivat Yanarin
totuttua pidempiä tekstiä katseltuaan Tiaisen kuvia. Niin minäkin – ja sen
pysäyttävimmän kuvan kohdalla luin muun muassa: ”Katosta riippuvat lukuisat lamput
olivat vaikuttavat. Ne roikkuivat vaijerien varassa hieman eri korkeuksilla.
Tulin ajatelleeksi, että niistä lähtevä valo leijuisi ilmassa kuin pilvi,
pelmahtelisi ihmisten päiden päällä.”
Yanar tulee islamilaisesta maailmasta, ja tätä
miettiessäni muistin välittömästi 1980-luvulta kokemukseni kairolaisesta
moskeijasta, jossa korkealta katosta roikkui pitkiä ketjuja. Silloinen
muslimiystäväni kertoi minulle, että kyse on uusplatonistisesta emanaatioteoriasta:
kaiken olevaisen virtaamisesta yhdestä lähteestä eli Jumalasta. Jopa vähän
hämmästelin, että Hüseyin ei viitannut tähän, mutta hän onkin vieraassa
kulttuurissa – kuten minä aikoinani islamilaisessa maailmassa. Olemme molemmat
kuitenkin olleet kuin antropologeja. Olemme yrittäneet ymmärtää vierasta.
Siihen kuuluu myös aina se, että vieraan kautta oppii mahdollisesti ymmärtämään
omaansakin paremmin. Tiainen yhdisti tämän kaiken kuvassaan, koska
rehellisyyden nimissä minun on tunnustettava, että en edes muistanut kyseisiä
roikkuvia lamppuja. Koin valtavan heuristisen elämyksen. Niinpä minun täytyy
lähteä Pyhän Laurin kappeliin uudelle retkelle.
joo, kaunis näyttely. Pidin muuten myös kollegani Hannu Hellmanin näyttelyarkkitehtuurista. Jakkarat kuuluvat siihen, eittämättä. Pidin myös siitä että mukana ei ollut vain viime ja tänä vuonna tehtyä. Sikermä oli laajempi. Huomiokulttuurissa tällekin kiittävät aplodit
VastaaPoista