Säilyykö
taiteemme jälkipolville?
Valtion
taidemuseota uudistettiin vuodenvaihteessa. Alkuvuodesta sen tilalla aloitti
toimintansa Kansallisgalleria, joka on julkisoikeudellinen säätiö.
Rahoituspohja muuttui: budjettivarojen sijaan toimintaan käytetään veikkausvoittorahoja.
Säätiöittäminen
on pelottanut monia tahoja, koska tällaisen ns. agentifikaation, minkä myötä
hallintoa siirretään kauemmas byrokraattisesta ja poliittisesta ohjauksesta,
pelätään siirtävän monia muitakin asioita näkymättömiin.
Menee
säätiö jatkossa mihin hyvänsä, emme tule kuitenkaan näkemään Ateneumin
maalauksia huutokaupoissa, koska kokoelmat säilyvät valtion omistamana
kansallisomaisuutena. Rahoitus on ainakin rakenteellisesti varmistettu, koska
Kansallisgalleriaan kuuluvan kolmen museon – Ateneumin taidemuseo, Nykytaiteen
museo Kiasma ja Sinebrychoffin taidemuseo – hankintamäärärahat tulevat korvamerkittynä
eri momentilta.
Määrärahat
eivät riitä kovin merkittäviin hankintoihin. Vanhempaan ulkomaiseen taiteeseen
keskittyneen Sinebrychoffin taidemuseon osalta kyse on kosmetiikasta. Alle 100
000 eurolla ei osteta yhtäkään merkittävää vanhempaa ulkomaista teosta.
Mutta
miten on laita Ateneumin ja Kiasman, joiden pitäisi säilyttää merkittävä
suomalainen taide jälkipolville?
Ateneumin
rahat ovat pysytelleet vakiona. Tänä vuonna käytettävissä on 190 000 euroa.
Ateneumin tehtävä on hankkia ”teoksia, jotka ensiarvoisen taiteellisen
merkittävyytensä ja taidehistoriallisen asemansa vuoksi kuuluvat
kansallisgalleriaan”. Hankinnoista päättävät museonjohtaja ja intendentit.
Museo on päättänyt ”ryhdistää toimintaansa” perusteiden osalta, kuten museon
johtajana väliaikaisesti toimiva kokoelmaintendentti Timo Huusko asian ilmaisee. Jokainen hankinta on jo jonkin aikaa
pitänyt perustella dokumentoiden.
Realistina
Huusko toteaa, että 1700–1800-lukujen osalta kokoelmien täydentäminen on
ongelmallista, koska merkittävien klassikoiden hinnat ovat karanneet käsistä:
esimerkiksi Helene Schjerfbeckin Tanssiaiskengät (1882) myytin Sothebyllä
3,9 miljoonalla eurolla vuonna 2008. Onkin lohdullista, että esimerkiksi
maailmansotien väliseen aikaan ei mahdu suomalaisia maailmalla menestyneitä
tähtiä, koska heidän merkittäviä teoksiaan voidaan vielä hankkia.
Museoihmiset tiedostavat nykyään olevansa aika- ja kulttuurisidonnaisten määreiden armoilla, ja tämä huomioidaan hankintapolitiikassa. Aukkoja syntyy väistämättä, ja toisinaan niitä pitää paikata.
Museoihmiset tiedostavat nykyään olevansa aika- ja kulttuurisidonnaisten määreiden armoilla, ja tämä huomioidaan hankintapolitiikassa. Aukkoja syntyy väistämättä, ja toisinaan niitä pitää paikata.
Rahatilanne
ei siis ole helppo. Huusko arvioi, että ”yhdellä miljoonalla tultaisiin jo
kohtuullisesti toimeen”.
Timo Heino (s. 1962), Dialogi, 2005. Kiasman kokoelmista.
Kansallisgallerian
taidehankintojen suurin rahankäyttäjä on Kiasma, joka kuluvana vuonna saa käyttää
470 000 euroa. Näillä resursseilla kansainvälisen nykytaiteen kärki on sekin jo
karannut, ja kokoelmista vastaava intendentti Arja Miller toteaakin Kiasman keskittyvän pääasiassa kotimaisen
nykytaiteen hankintaan. Hankinnoista päättää museonjohtaja kuultuaan hankintalautakuntaa,
johon museon neljän edustajan lisäksi kuuluu kaksi taiteilijajäsentä, joita taiteilijajärjestöt
saavat ehdottaa.
Kiasmassa
on periaatteessa edelleenkin käytössä ”laajenevaksi kehäksi” nimetty käytäntö,
joka pitää mukanaan lähialueiden taiteen. Joitakin lähialuehankintoja onkin
tehty, viimeisimpänä komissioteos puolalaiselta Miroslaw Balkalta, mutta ulkomaiset hankinnat ovat viime vuosina
kytkeytyneet omiin näyttelytuotantoihin. Millerin mukaan esimerkiksi
ARS-näyttelyistä – viimeisin 2011 – on pyritty hankkimaan teoksia, joihin museo
on saanut kunnolla paneutua.
Kun
kysyin Milleriltä samanlaista rahatoivomusta kuin Huuskolta, hän totesi, että ”2–3
miljoonalla voisi tulla toimeen”.
Vertailun
vuoksi mainittakoon, että Dubain kuningashuone käyttää taidehankintoihinsa
nykyään noin 600 miljoonaa dollaria vuodessa. Kannattanee siis pysyä
naapurivertailuissa: Viron taidemuseolla on tänä vuonna käytössään 60 000 euroa
nykytaiteen hankkimiseen.
***
Juttuun oli myös tilattu kainalojuttu. Kaikkihan varmaan tietävät suuren asiantuntemukseni klassisen musiikin arvosoitinten suhteen. Eiku surffailemaan ja soittelemaan:
Kansallisia
arvosoittimia
Kun kuulemme Arto Noraksen soittavan Giovanni Grancinon vuonna 1699 rakentamaa selloa, olemme tietyllä tavalla kansallisen aarteiston äärellä. Sello on Suomen Kulttuurirahaston omaisuutta, ja se hankittiin vuonna 1965.
Kulttuurirahasto
omistaa nykyään viitisenkymmentä arvokasta – vakuutusarvo noin 9 000 000 euroa
– jousisoitinta, joita lainataan viideksi vuodeksi kerrallaan.
Erityisasiantuntija Veli-Markus Tapion
mukaan tilanne on viulujen osalta hyvä; selloista on vielä pulaa. Tapion mukaan
kyse ei ole samasta asiasta kuin taidekokoelman kartuttamisessa. Soittimia
hankitaan ammattikäyttöön, ja soittajien määrä on tietysti rajallinen.
Säätiömuoto
mahdollistaa sen, että toiminta ei tapahdu vuosittaisten budjettien varassa.
Markkinoille tuleviin soittimiin reagoidaan tarpeen mukaan.
Toinen
vahva toimija alalla on Pohjola Pankin Taidesäätiö, jonka lippulaiva on Réka Szilvayn Stradivarius vuodelta
1702. Säätiöllä on yhdeksän arvokasta jousisoitinta, joita lainataan 3–4
vuodeksi kerrallaan nuorille lupauksille.
Yksityisten
säätiöiden soittimet eivät ole kansallisomaisuutta, mutta sekä Tapio että
Pohjola Pankin Taidesäätiön asiamies Tuire
Jäkkö korostavat sitä, että säätiön hallinnassa soittimien tulevaisuus on
turvattu ja että ne on hankittu suomalaisen kulttuurin edistämiseksi.
Varsinaista
kansallisomaisuutta ovat tietenkin Sibelius-Akatemian soittimet.
Soitinamanuenssi Riitta-Liisa
Joutsenlahti kertoo, että soittimia on kolmessa kategoriassa, joista
arvokkaimpaan kuuluu toistakymmentä soitinta. Joutsenlahden mukaan aina ei
kuitenkaan kannata katsoa vain rahallisia arvoja: esimerkiksi Martti Pokelan kanteleista ja
kansanomaisista puhaltimista koostuvan kokoelman arvo on
kulttuurihistoriallisesti mittaamaton.
Highly descriptive post, I enjoyed that bit. Will there be a part 2?
VastaaPoistaAlso visit my homepage ... site ()
I like what you guys are up too. Such clever work and reporting!
VastaaPoistaKeep up the excellent works guys I've included you guys to our blogroll.
Also visit my webpage: web site ()