Kuvanveistäjä Kari Juva kuoli vakavaan sairauteen Espoossa 21. huhtikuuta. Hän oli 75-vuotias, syntynyt Helsingissä.
Kari
Juva opiskeli Taideteollisessa oppilaitoksessa vuosina 1961–64, missä muun
muassa edellisen sukupolven mestarit Heikki Häiväoja ja Kain Tapper ohjasivat
häntä kuvanveiston saloihin.
Juva
tuli tunnetuksi varsinkin mittavien julkisten teosten toteuttajana, mutta hän
myös maalasi ja piirsi koko uransa ajan. Juva kuului siihen sukupolveen, joka
uudisti suomalaista julkista veistotaidetta tuomalla taiteilijan subjektiivisen
näkemyksen entistä voimakkaammin esiin: julkisen taiteen kaavoihinsa
kangistunut herooisuus ja kansallinen pönäkkyys alkoivat murtua.
Juvan
ensimmäinen mittavampi julkisen veistoksen tuotti Helsingin kaupunginteatterin
veistoskilpailu vuonna 1966, jossa Juva sai sekä 1. palkinnon että kaksi
tunnustuspalkintoa. Pronssinen Thalia ja
Pegasos paljastettiin vuonna 1970. Veistoksessa yhdistyy kaksi Juvan
lempiaihetta: nainen ja hevonen – kuvanveiston plastisuuden mittatikuista pari tärkeintä.
Veistoksessa yhdistyvät myös julkisen taiteen murroskauden elementit:
esittävyys kietoutuu vapaampaan, taiteilijan omaa kädenjälkeä korostavaan tyylittelyyn,
eikä veistoksen optimaalinen tarkastelukulma ole sidottu rituaaliseen
frontaalisuuteen. Se elää joka tarkastelukulmasta erilaisena. Samana vuonna
Juva voitti myös Riihimäki–Pietari-radan muistomerkkikilpailun, ja pronssinen Topparoikka paljastettiin Riihimäellä
myös vuonna 1970.
Juva
sai siis lentävän lähdön uralleen, ja hän voittikin vuosien mittaan useita
palkintoja aina 1980-luvulle saakka. Julkisia teoksia kertyi vuosien mittaan
yli 30. Monista julkisista veistoksista mainittakoon vielä Helsingissä Töölön
kirjaston edessä Lukusali (1972) ja
Sörnäisissä Tannerin portti (1985)
sekä Turussa Barkerin puistossa Turku
työllä rakennetaan (1987), joka oli valmistuessaan Suomen suurin
pronssivalu. Jättiläismäisessäkin veistoksessa näkyy Juvan kyky yhdistää
voimakas massa keveyteen ja liikkeeseen, mitä lienee pidettävä yhtenä Juvan
tunnusmerkkinä.
Juva
teki myös useita kirkollisia teoksia: reliefejä ja krusifikseja. Näissä
materiaali oli toisinaan puu. Varsinkin vanhemmalla iällään hän itsekin kääntyi
voimakkaammin kohti hengellistä elämää.
Maalauksissaan
ja piirustuksissaan Juva esitteli intiimimpää puoltaan. Maalaukset olivat
värikylläisiä ja iloisia, ja usein naista esittävät piirustukset puolestaan
nopeampia ja lennokkaampia – monen veistäjän tavoin Juvakin hallitsi nopean ja
näennäisen helpon viivan. Juva myös esitteli usein piirustuksiaan
veistonäyttelyiden yhteydessä.
Juva
ei keskittynyt pelkästään omaan taiteeseensa, vaan toimi useissa
luottamustehtävissä, muun muassa Suomen Kuvanveistäjäliiton puheenjohtajana vuosina
1971–82. 1970-luvulla hän toimi myös taideopettajana eri oppilaitoksissa.
Tasavallan
presidentti myönsi Juvalle professorin arvonimen vuonna 2009.
PS. Juva oli sairastellut jo pitkään. Viimeisin näyttely, jossa hän oli mukana, oli yhdessä Pessi Raution kanssa vuonna 2006 Helsingin taidemuseolle kuratoimani hevosaiheinen taidenäyttely Hevosvoimaa, jossa Juva oli kuin itseoikeutetusti kutsuttujen joukossa – hauskalla puuveistoksellaan.
Surffaillessani juttua varten löysin hauskan blogin: Patsaanmetsästäjä ei ensin innostunut Juvasta, mutta sitten taide vei mukanaan. On varsin kiinnostava lukea tällaisia ns. maallikkokokemuksia, joiden kanssa voi miettiä taiteen ja yleisön suhdetta – ihan oikeasti, eikä vain akateemisena teoreettisena kysymyksenä
***
PS. Juva oli sairastellut jo pitkään. Viimeisin näyttely, jossa hän oli mukana, oli yhdessä Pessi Raution kanssa vuonna 2006 Helsingin taidemuseolle kuratoimani hevosaiheinen taidenäyttely Hevosvoimaa, jossa Juva oli kuin itseoikeutetusti kutsuttujen joukossa – hauskalla puuveistoksellaan.
Surffaillessani juttua varten löysin hauskan blogin: Patsaanmetsästäjä ei ensin innostunut Juvasta, mutta sitten taide vei mukanaan. On varsin kiinnostava lukea tällaisia ns. maallikkokokemuksia, joiden kanssa voi miettiä taiteen ja yleisön suhdetta – ihan oikeasti, eikä vain akateemisena teoreettisena kysymyksenä
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti