Mistä tunnistaa huonon taiteen?
Työtään taiteen parissa tekevät ihmiset eivät kovin usein
mieti taiteen laatuun liittyviä kysymyksiä. Syitä on useita, mutta yksi on
epäilemättä se, että hankittu kokemus taiteen parissa tuottaa väistämättä
tunteen siitä, että oma maku on varma ja että se kykenee erottamaan hyvän
taiteen suhteellisen vaivattomasti. Konsensus ammattilaisten piirissä on myös
vakaa: arvostettu taiteilija on yleensä varsin laajalti arvostettu, vaikka
hänen tuotannossaan voikin havaita silloin tällöin notkahduksia. Näistä
notkahduksista asiantuntijat sitten saattavat vähän kiistelläkin.
Kaiken lisäksi sitä oppii tunnistamaan laadun sellaisestakin
taiteesta, joka ei puhuttele kovin henkilökohtaisesti – joka ei siis vastaa
omaa makua. Minäkin huomaan usein kehuvani teoksia, joista en pidä. Saatan
sanoa, että ”hieno duuni, vaikka ei ihan minun lajiani”. Näin tulee myös
suhtauduttua joihinkin kokonaisiin lajityyppeihin: en lue sarjakuvaa tai
kuuntele oopperaa, mutta luulen tunnistavani niistäkin laadun silloin, kun
joudun sitä tekemään. Olen minä joskus kirjoittanut sarjakuva-albumeista
mairittelevia arvosteluitakin, vaikka asiantuntemukseni onkin vaatimatonta
tasoa.
Jos taiteen laadusta keskustellaan, on aiheena usein sen
pohtiminen, mikä taiteessa tai teoksessa on hyvää. Usein kuulee hieman
triviaalejakin kommentteja siitä, mitä hyvä taide tekee. Taiteella on ikään
kuin joku funktio, ja hyvä taide tekee sen tehokkaasti: ”Hyvä taide panee
ajattelemaan.” ”Hyvä taide tuottaa voimakkaita elämyksiä.” ”Hyvä taide ehdottaa
meille maailmasta asioita, joita emme olisi ilman sitä tulleet muuten edes ajatelleeksi.” Joidenkin elokuvien sanotaan olevan jopa ”elämää
suurempia”.
Minäkin olen kirjoittanut urallani jo tuhansia juttuja, enkä
saa edes mieleeni sellaista juttua, jossa olisin kunnolla antautunut pohtimaan
sitä, mitä hyvä taide oikeasti on – mitkä voisivat olla sen riittävät ja
välttämättömät ehdot. Toki tuota hyvyyttä tulee usein iltaisin miettineeksi,
mutta sen formuloiminen sanoiksi on selvästikin erityisen vaikeaa. Se on
vaikeaa siksi, että itsensä alttiiksi laittaminen ei ole koskaan ole helppoa.
Sitähän voisi jopa joutua tilanteeseen, jossa antaa naiivin vaikutelman.
Vaan eipä tuota huonon taiteen olemustakaan tule usein kovin
jäsennellysti miettineeksi. Olin viime viikonloppuna eräässä suomalaisessa
maakuntakeskuksessa taidematkalla ja näin paljon hyvää taidetta. Olen kuitenkin
aika utelias kaikkien taiteen marginaali-ilmiöiden suhteen ja saan aina jotain
perverssiä iloa, kun käyn katsomassa ns. huonoa taidetta. Nytkin löysin tieni
erääseen huonon taiteen myyntinäyttelyyn, jota mainostettiin termillä
”taulumyynti” ja jossa myytiin edullisesti ”arvotaidetta” ja tietenkin kyseessä
oli ”varaston poistomyynti” – kuten tämän kyseisen firman kaikissa myyntitapahtumissa
taitaa olla.
Sanojen käyttö on muuten aika metkaa: aina kun joku firma mainostaa myyvänsä ”arvotaidetta”, voit olla melko varma siitä, että et saa seinällesi sen paremmin hyviä sijoituskohteita kuin hyvää taidettakaan. Termi ’arvotaide’ tarkoittaakin useimmiten joka suhteessa arvotonta taidetta – taidetta, jolta puuttuvat sekä taloudelliset että henkiset arvot.
Sanojen käyttö on muuten aika metkaa: aina kun joku firma mainostaa myyvänsä ”arvotaidetta”, voit olla melko varma siitä, että et saa seinällesi sen paremmin hyviä sijoituskohteita kuin hyvää taidettakaan. Termi ’arvotaide’ tarkoittaakin useimmiten joka suhteessa arvotonta taidetta – taidetta, jolta puuttuvat sekä taloudelliset että henkiset arvot.
Silti kokemus oli oikein hauska. Autokauppiaan näköiset
kaksi miestä yrittivät tarttua kaikkiin vähänkin lupaavan näköisiin asiakkaisiin.
Minunkin hihaani tartuttiin ja todettiin, että ”nyt saisi vähän isommankin
taulun edullisesti”.
Kokemus jatkui vielä illalla hotellihuoneessa. Jostain
syystä aloin miettiä vähän enemmänkin sitä, mikä tekee huonosta taiteesta
huonoa. Toki olin mielestäni tunnistanut suurimman osan tarjolla olevista
taideteoksista heti ns. tusinataiteeksi, mutta aloin myös miettiä tämän
tunnistamisen mekanismeja. Kuinka paljon kyse on pelkästä kontekstista? Siitä,
että sanan ’maalaus’ sijaan käytettiin sanaa ’taulu’. Siitä, että kaikki
tapahtui rupuisen kauppahallin keskihallissa, jonka lattianreunoja ja penkkejä
nämä ’taulut’ täyttivät. Siitä, että myyjät antoivat sekä olemuksellaan että
puheillaan halvan ja helppoheikkimäisen vaikutuksen.
Tein ajatuskokeen: omalla asiantuntemuksellani olisin
todennäköisesti kyennyt poimimaan lukuisten maalauksien joukosta osan ja
täyttämään taidegallerian kohtuullisen hienostuneella ripustuksella aivan
säälliseksi näyttelyksi. Mitään elämää suurempaa en toki olisi saanut aikaiseksi.
Olisi tekopyhää olettaa, että kaikki ns. hyvät taiteilijat
tuottaisivat sarjana pelkkiä mestariteoksia. Hekin joutuvat toisinaan toimimaan
kuten nämä tusinataiteilijat: tuottamaan kyynisen nopeasti rutiinimaiseen
osaamiseen perustuvia helppoja myyntiobjekteja. Kuka mistäkin syystä: rahaa on
saatava tai sovittu näyttely on saatava täyteen, vaikka paukut olisivatkin jo
lopussa. Vain konteksti on toisenlainen: hienostunut ja hyvää makua osoittava.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti