Keskiviikkona tuli ulos YLE Radio 1:n Kultakuumeen tuorein kolumnini. Piti alun perin kirjoittamani jotain tuoreesta, vähän aikaa sitten löydetystä natsien taidevarkaussaaliista, mutta huomasin kiireissäni, että aihe olisi kompleksisuudessaan vaatinut vähän enemmän aikaa vievää taustatutkimusta, joten turvauduin omaan viimeaikaiseen elämääni nuorten parissa:
Kuka
käsikirjoittaa elämämme?
Television
ja lehtien äärellä tulee ikävystyneen olon lisäksi aika usein epäilys siitä,
että ”ei tämä elämä taida enää olla minua varten”. Väliin syntyy jopa tunne,
joka luopumisen sijaan muistuttaa suorastaan vihaa. Nämä eivät luonnollisestikaan
ole mitään ainutlaatuisia tunteita. Näin oletetaan käyvän jossain vaiheessa
kaikille ihmisille, kun he vanhenevat. Tästäkin seikasta joutuu vähän ikävästi
tuntemaan huonoa omaatuntoa – sitä ikään kuin ”tippuu kelkasta”.
Toisaalta
saan ainakin yksinäisinä hetkinä voimaa siitä, että tiedän, ettei tässä mistään
kelkasta olla tippumassa. Olen vakuuttunut siitä, että tunteeni johtuu
elämänlaadun ja ympäröivän maailman ihan oikeasta heikkenemisestä. Miltei kaikki
ne asiat, jotka koen arvokkaiksi, ovat huonontuneet koko 2000-luvun ajan.
Otetaan esimerkiksi vaikka tiedonvälitys. Iltapäivälehdet eivät ole enää
pitkiin aikoihin olleet oikeaa journalismia, ja jopa yleisradiotoimintakin
joutuu ottamaan huomioon tosi-tv-ohjelmien suosion. Olen säännönmukaisesti
kieltäytynyt katsomasta tosi-tv-ohjelmia – osittain siitä yksinkertaisesta
syystä, että ne eivät ole totta. Olen
todellisuudesta ja totuudesta kiinnostunut, ja koen esimerkiksi dokumentaarisen
valo- ja elokuvan edelleen yhdeksi aikamme tärkeimmistä tavoista välittää
muiden kanssaihmistemme todellisuutta ja maailman tilaa. Mutta tosi-tv-sarjat
eivät kuvaa todellisuutta. Ne ovat usein valmiiksi käsikirjoitettua tosielämän
simulaatiota, siis vain todellisuuden jäljittelyä, joihin rakennetaan tietty
rytmi ja erilaisia draaman kaaria. Suurin osa meistä jopa tietää tämän, mutta
silti jopa simuloimme uskomista, katsomme niitä ikään kuin totena, ja tätä
vahvistavat vielä iltapäivälehdet, jotka ovat sidoksissa omien
omistajatahojensa kautta kuka mihinkin tosi-tv-ohjelmaan ja jotka raportoivat
meille tosi-tv-tähtien ikään kuin vielä todellisemmasta elämästä – siitä mitä
he muka oikeasti tekevät tv-studioiden ulkopuolella ”omassa” elämässään. Siis
sitäkään he eivät enää todellisuudessa hallitse.
Erään vanhemman naisen Botox-huulet.
Olen
viime vuosina jopa oppinut tosielämässä tuntemaan yhden tällaisen
tosi-tv-tähden, joka on rakentanut vähän yli parikymppistä elämäänsä jo peräti
kolmessa tosi-tv-sarjassa. Istun nimittäin samassa kantakapakassa hänen
kanssaan ja vaihdan hänen kanssaan silloin tällöin muutaman sanankin. Olen myös
saanut seurata sitä, miten hänen rintansa, huulensa ja lantionsa ovat
muuttaneet kokoaan ja suuntaansa vuosien saatossa. Olen siis saanut seurata
häntä ihan oikeassa tosielämässä. Saan todennäköisesti seurata myös sitä, miten
hänen todellisuutta simuloiva julkiseksi muuttunut elämänsä muuttuu melko
raadollisesti toisenlaiseksi ihan oikeaksi tosielämäksi. Ei tästä ole
oikeastaan epäilystäkään. Tämä tietämys ei kuitenkaan saa minua järin iloiseksi
– ei edes huvittuneeksi, sillä en ole kovin vahingoniloinen ihminen. Vaikka
onhan tietysti mahdollista, että kaikki jatkuu, että simulaatio tuottaa uusia
metatasoja kuin taide konsanaan, ja jonain päivänä saamme ehkä vielä seurata
sellaisia tosi-tv-sarjoja, joissa entiset tosi-tv-tähdet kisailevat elämänsä
kurjuudesta. Kuuntelenhan minä toisinaan radiosta Entisten nuorten sävellahjaakin – enkä tiedä itkeäkö vai nauraa.
Kuvataideakatemian veiston tiloja, joissa olen vieraillut seminaaritehtävissä kuluneella viikolla.
Olen
tänä syksynä muutenkin tavannut totuttua enemmän vähän yli kaksikymppisiä
nuoria. Olen toiminut useammassakin opetustehtävässä ja saanut viettää enemmän aikaa
nuorten kanssa kuin pitkiin aikoihin. Tämä on yllättäen palauttanut uskoni
elämään ja merkittäviksi kokemieni asioiden jatkuvuuteen. Esimerkiksi ne nuoret
taideopiskelijat, joihin olen tutustunut, viettävät hekin myös tietyllä tavalla
aikaansa simulaation kanssa: heidän mielikuvitusmaailmassaan suorittamansa
elämän simulointi saa yhä uudelleen sekä uusiintuvia että uusiutuvia kiehtovia
muotoja. Mutta he eivät ole kyynisten käsikirjoittajien ruoskan alla. Heidän
uskonsa heidän taitojensa ja mielikuvituksensa voimaan kertoa kanssaihmisille jotain
oleellista ja pysäyttävää tästä maailmasta on toisinaan häkellyttävä – ja se voi
olla yhtä lailla surumielinen, kaunis ja jopa vähän pelottavakin. Usein se
kertoo myös halusta muuttaa maailmaa paremmaksi, taisteluasenteesta joka eri
taiteenlajeissa on aina ollut merkittävä voimanlähde.
Näistä
nuorista taiteilijanaluista suurin osa tietää, ettei tulevaisuus ole ruusuinen.
He ovat hyvin tietoisia siitä, että liki puolet heidän vanhemmista
kollegoistaan taistelee arkisen elämänsä perusasioiden kanssa työttöminä
työnhakijoina ja että niistäkään, jotka eivät ole kortistossa, ei kukaan
rikastu. He tietävät, että ahne kapitalismi yrittää käsikirjoittaa ison osan heidän
elämästään.
Olen
jopa oppinut nauttimaan siitä, että he uskovat johonkin voimakkaasti mutta
eivät välttämättä usko opettajaansa. Tuntuu siltä, että he haluavat käsikirjoittaa
elämänsä itse. Sellaisten oppilaiden kanssa on hyvä vanhentua.
Veistomateriaalit muuttuvat. Veistokseen voi kuulua myös ääni ja tuntoaisitin ulottuvuus, kun sen päällä voi kävellä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti