Valehtelisin jos väittäisin, ettei kansikuvajutun kirjoittaminen tunnu vähän hienolta.
Se tärkeä liikahdus
Kansansuosikin ja väliin
inhokin rooliin tottunut Vesa-Matti Loiri on jälleen iskussa.
Näyttelijä,
laulaja ja muusikko Vesa-Matti Loiri
on antanut pitkällä urallaan useita haastatteluita, ja viime vuosina hän on
myös kertonut avoimesti yksityiselämästään – muun muassa sairauksistaan ja
suhteestaan lapsiinsa. Mies tekee kuitenkin edelleen työtä täysillä, ja tuore albumi Tuomittuna kulkemaan myi kultaa – yli 10
000 kappaletta – heti ilmestymisviikollaan.
–
Sopii helvetin hyvin, hän toteaa, kun sanon että en halua puhua hänen
yksityiselämästään. Kysyn sen sijaan sitä, mistä hän itse haluaisi puhua jos
puhuisi vain taiteestaan.
–
Tärkeintä on se, että omassa esityksessäni ja nimenomaan julkisesti
esiintyessäni koen saavani aikaan liikahduksen kuulijassa. Se on minulle
kaikkein tärkein asia. Nyt kun terveyteni on jalkoja lukuun ottamatta
vihdoinkin taas hyvä, olen taas täynnä voimaa ja kovaa intoa ja haluan jatkaa
tuon tunteen kokemista.
Mutta
mikä on tuo liikahdus? Onko kyse vain tunnetason vaikuttamisesta?
–
Taiteilijan vastuuta liioitellaan toisinaan liian helposti. Niin kuin
esimerkiksi 1960–70-luvuilla, jolloin puhuttiin taiteilijan yhteiskunnallisesta
vastuusta. Se ei tietenkään ole huono asia, mutta näillä keinovarannoilla olisi
syytä olla vähän varovaisempi. Mutta vastuuta minäkin haluan kantaa ja olen
tietyssä mielessä jopa poliittinen. Jos jotain agendaa pitäisi miettiä, niin
mielestäni taiteilijan vastuu on siinä, että saisi ihmisen hetkeksi miettimään
arvomaailmaansa… että siinä tapahtuisi edes joku harkitseminen… että sitä voisi
ehkä jopa muuttaa jollakin tavalla…
Loiri viime viikolla Hietalahden Hemarissa, missä haastattelin häntä. Näkyy siinä haastattelijan käsikin vasemmassa reunassa. Kuva: Sirpa Päivinen.
Mihin
suuntaan ihmistä pitäisi pystyä muuttamaan?
–
Parhaimmillaan taide voi puhdistaa ihmistä, saada hänet pyrkimään kohti hyvää
ja pois väkivallasta. Saatan minäkin kokea voimakkaasti saman liikahduksen, kun
olen kosketuksessa yleisön kanssa. Tunne voi olla vahva, mutta silloin on myös
oltava tarkkana, ettei anna sen läikehtiä yli. Tilanne voi karata käsistä ja
samalla yleisö hyppysistä. Taiteilijan on myös muistettava kontrolli,
tasapainoiltava tunteen ja järjen kanssa.
Taiteilijan
ja yleisön välissä on kuitenkin aina ramppi – todellinen tai kuvitteellinen.
Sen psykologinen ylittäminen on askarruttanut esimerkiksi teattereita jo
pitkään ja on alettu puhua muun muassa ”yleisötyöstä”. Loiri ei yleisötyöstä
puhu mutta on jo pitkään tottunut tekemään omaa yleisötyötään käytännössä.
–
Valomiehet eivät aina tykkää siitä, mutta pyydän yleensä saamaan yleisöä esiin
edes jonkinlaisilla valoilla. Pelkät aplodit pimeästä salista eivät minulle
riitä, vaan haluan myös katsekontaktin. Toisinaan poimin yleisöstä yksittäisiä
vastaanottavia kasvoja ja saatan laulaa hetken aikaa kuin yhdelle kuulijalle ja
katsojalle.
–
Jännitän esiintymistä edelleenkin joka kerta, mutta vähän samalla tavalla kuin
nyrkkeilyssä, jota nuorempana harrastin, ensimmäinen otettu tai annettu isku
käynnistää kaiken, ja jännitys häviää. Pystyn parin ensimmäisen biisin aikana
luomaan kuvan yleisöstä ja sen kulloisestakin vastaanottokyvystä tai -halusta.
Minulla on esimerkiksi kitaristi Peter
Lerchen kanssa kahdestaan esiintyessämme niin paljon varastossa biisejä,
vähintäänkin 150, että pystymme ottamaan yleisön ja tilanteen huomioon ja
reagoimaan nopeasti.
Loiria
on pidetty aina vahvana tulkitsijana. Tälläkin on jo yli 30 vuoden historia,
sillä hänen toiseksi myydyin levynsä – liki 120 000 kappaletta – on vieläkin
vuonna 1978 ilmestynyt Eino Leino,
jonka yhteydessä alettiin puhua Loirista nimenomaan tulkitsijana. Tällainenhan
vaatii aina tiettyä tuttuutta ja perinnettä, jotta voidaan ryhtyä vertailemaan
erilaisia tulkintoja.
–
Tapasin aikoinani Ella Erosen, joka
tunnettiin myös Leino-tulkkina, ja hän sanoi, että ”älä sitten unohda kokonaan
minua”. Hän kuitenkin piti minunkin tulkinnoistani. Tulkinta on henkilökohtainen
näkemys, ja niitähän on hyvä olla erilaisia, myös aikojen saatossa.
Varsin
tuttuja ovat myös joululaulut, joita Loiri lähtee jälleen kerran 29.11.
alkavalla kiertueellaan esittämään. Tuttuus näkyy myös levymyynnissä – Loirin
myydyin levy liki 170 000 kappaleella on Sydämeeni
joulun teen (1988).
–
On mukana muitakin lauluja, mutta muistan kuinka parikin pappia kielsi minua
esittämästä kirkossa Matti Jurvan ja
Tatu Pekkarisen Väliaikaista. Kyse ei kuitenkaan ole joutavanpäiväisestä rallista,
vaan uskon sen tempon olleen alun perinkin rubato, mikä antaa tekstille ja
tulkinnalle enemmän tilaa, ja olen myös keskustellut erään nuoren papin kanssa
sen teologissävyisestä sanomasta ja kestävyydestä. Aionkin taas esittää sitä.
Loirin
tavoin minullekin tapahtui sama: ystäväni, pastori Ville Vauhkonen kuiskasi korvaani, että ”tämä pitäisi saada
virsikirjaan”, kun kuuntelimme Loirin tulkintaa Väliaikaisesta viime kesänä Kerimäen kirkossa. Näin muuttuu maailma.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti