Daniel Enckell avajaisissaan. Kuva: Sirpa Viljanen.
Kuva
ja ajatuksen tila
Maalauksen
kriisit tuntuvat muodostavat oudon syklin, jossa liikutaan dramaattisesta
kriisistä toiseen. Toisinaan on jopa tapana puhua ”maalauksen kuolemasta”. Taidemaalari
Daniel Enckell (s. 1965) on
harvinainen poikkeus suomalaisten taidemaalareiden joukossa. Hän on pystynyt
pitämään klassisen maalaustaiteen perinnön hengissä ilman tuntua siitä, että
hän eläisi väärässä ajassa, olisi anakronismi. Hän löytää innoituksensa
vaikkapa Rembrandtista tai muista Alankomaiden 1600-luvun mestarien joukosta
tai vaikkapa El Grecosta, mutta kykenee piiloviesteillään ja vihjauksillaan –
toisinaan jopa ovelalla huumorilla – muuntamaan klassisia maalauksen arvoja
välittävän teeman tähän päivään.
Enckellille
riittää taiteen aiheista ne kaksi, jotka ovat aina herättäneet suurinta
ihmetystä: maisema ja ihminen. Alankomaalaisen 1600-luvun porvarillisen taiteen
omistamisen tuottamien asetelmien – siis väliaikaisen omaisuuden ja objektien –
sijaan Enckell on keskittynyt pysyvään ja ikuiseen ja sen muutoksiin. Luonto muuttuu rajauksella ja
valinnoilla maisemaksi ja siten myös
kulttuuriksi. Samat voimat käyvät mittelöään myös ihmisen kuvassa – ihmisessä,
jonka osa sekä luonnon ja kulttuurin tuottamien kahleiden että vapaudenkaipuun
ristiaallokossa tuntuu olevan Enckellin keskeisintä aluetta. ”Muotokuva on
maalauksen kuningaslaji”, totesi Enckell minulle, kun muistelin hänelle sitä,
kuinka muotokuvataiteemme grand old man,
Tapani Raittila oli todennut minulle provokatorisesti, että ”muotokuva ei ole
taidetta lainkaan”.
Enckell
on ottanut haasteen vastaan vakavissaan. Vaikka hän on valmistunut
Kuvataideakatemiasta jo vuonna 1987, on hän koko 2000-luvun ajan miltei
vuosittain suorittanut lisäopintoja anatomiassa ja muotokuvamaalauksessa. Hän
tietää harjoituksen merkityksen tässä vaativassa lajissa, josta jo
renessanssimaalari Leon Battista Alberti totesi: ”Maalarin on siis erittäin
hyvin tunnettava ruumiinliikkeet, ja hänen on keskitettävä koko taitonsa niiden
löytämiseen luonnosta. Ruumiinliikkeiden kuvaaminen loputtoman monien mielenliikkeiden
mukaisesti vaihdellen on näet todella vaikeaa.”
Mutta
kyse ei ole pelkästä näköisyydestä, pelkästä kuvasta – senkin jo Alberti tiesi:
”Onkin tarkoin tutkittava kaikkea itse luonnosta, jäljiteltävä aina sitä, mikä
on ilmeisintä, ja maalattava mieluummin sellaista, mikä jättää enemmän tilaa
ajatuksille, kuin sitä, mikä voidaan nähdä silmillä.”
Tätäkin
mietin, kun katsoin Enckellin maalausta Sikopaimen,
jossa paimen yrittää kaitsea villisioista koostuvaa laumaa.
Daniel Enckell, Sikopaimen, öljy kankaalle, 2013.
PS. Kiirettä on pitänyt Enckelilläkin. Hänellähän on näyttely samaan aikaan Jangvassakin, ja tiistaina paljastettiin hänen maalaamaansa muotokuva musiikin tutkijasta ja semiootikosta Eero Tarastista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti