Tässä tiedotteesta: "Työryhmän
jäsenet ovat vierailleet saarella useita kertoja ja perehtyneet Seilin
historiasta tehtyihin tutkimuksiin. Seilin potilaiden kohtaloista kerätty
dokumentaatio on antanut ryhmän jäsenille mahdollisuuden tutkia mielikuvia
hulluudesta ja erilaisuudesta. Näyttelyssä on mukana installaatioita, videoita
ja maalauksia, jotka eri tavoin pohtivat sellaisia käsitepareja kuin
normaali–epänormaali, kulttuuri–luonto, normatiivinen–poikkeava naisellisuus
tai terveys–sairaus. Ryhmän taiteilijat ja tieteentekijät työskentelevät
yhdessä ja luotaavat näin yleismaailmallisia ulkopuolisuuden, toiseuden,
poikkeavuuden ja eristämisen ilmiöitä."
Ryhmä on aika iso: kuvataiteilija Christine Candolin (s. 1953);
fil.tri, kirjailija JuhaniIhanus; taidemaalari Antero Kahila (s. 1954); keramiikkataiteilija Catharina Kajander (s. 1945);
performanssi- ja videotaiteilija, ohjaaja Tellervo Kalleinen (s. 1975); taidemaalari Tuija Lampinen (s. 1955);
taidegraafikko Solveig Lehtonen (s. 1955); dokumenttiohjaaja Kirsi Mattila; keramiikkataiteilija Leena Mäki-Patola (s. ?);
runoilija, muusikko Kirsi Poutanen; lääk.lis. JuhaPyykkönen ; fil.tri, graafikko Elina Waris (s. ?); teatteriohjaaja
Paavo Westerberg.
Catharina Kajander, Kynnysmatto, 2013. Aika rajua kamaa.
Pidin näyttelyn avajaispuheenvuoron, jossa käsittelin taiteen mahdollisuutta tutkia toiseutta, ulkopuolisuutta ja eristämistä.
Siteerasin ehkä jopa turhankin odotetusti Michel Foucault'n kirjaa Tarkkailla ja rangaista (1975, suom. 1980) ja sen keskeisiä ajatuksia siitä, miten moderni vallankäyttö tulee ymmärrettäväksi
suljettujen instituutioiden genealogian kautta. Ongelmana tässä ymmärryksessä
on erityisesti valtaosapuolien sidosten kietoutuminen toisiinsa sellaisella
tavalla, että erottelujen teko on vaikeaa. Tässä taide toimii mielestäni hyvänä avaajana.
Sitten siteerasin myös yhtä nurkkajumalaani ja esikuvaani Raymond Williamsia. Kirjassa
Marxismi, kulttuuri ja kirjallisuus
(1977, suom. 1988) hän muun muassa käsittelee kulttuurin jäänteenomaisia (residual) piirteitä: ”Jäänteenomainen
on muodostunut menneisyydessä, mutta se vaikuttaa yhä kulttuurisessa
prosessissa, ei vain eikä usein lainkaan menneisyyden elementtinä, vaan
nykyisyyden aktiivisena elementtinä. Niinpä tiettyjä kokemuksia, merkityksiä ja
arvoja, joita vallitsevassa kulttuurissa ei voi ilmentää tai osoittaa
todellisiksi, koetaan ja harjoitetaan jonkin aikaisemman sosiaalisen ja
kulttuuri-instituution tai muodostuman kulttuurisiin ja sosiaalisiin
jäänteisiin nojautuen.”
Hyvä pari, ja ns. näillä mentiin. Oli muuten ihana sanoa pitkästä aikaa taidemuseossa ääneen sana 'marxismi'.
Christine Candolin, Nimetön, "mutta jos huutaisin", 2012–13.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti