Kulttuurissa
kaikki hyvin?
Suomen
Kulttuurirahasto on viikko sitten julkaissut mittavaan kyselyaineistoon
perustuvan tutkimuksen Suomalaisten
näkemykset kulttuurista 2013. Tutkimus sai Kulttuurirahaston yliasiamies Antti Arjavan riemuitsemaan siitä, että
”kulttuuriharrastus ei ole tuloista kiinni”.
Riemuitsevaan
kulttuurikuoroon ovat yhtyneet myös eduskunnan sivistysvaliokunnan
puheenjohtaja Raija Vahasalo (kok.) ja
Helsingin Sanomien
kulttuuritoimituksen esimies Jaakko
Lyytinen. Vahasalon mukaan ”on
erityisen hienoa, että kaikki kulttuurimuodot ja kulttuurin tekijät saavat
arvostusta kansalta”. Lyytisen eilisen pääkirjoitussivun kolumnin otsikon
mukaan ”kulttuurieliitti on kuollut”. Lyytinen menee jopa niin pitkälle, että
hän tuomitsee Pierre Bourdieun sosiaalista
ja kulttuurista pääomaa, niiden kasautumista ja luokkajakoon vaikuttamista
koskevat pohdinnat historian romukoppaan. Lyytisen mukaan ”distinktion – eli
erottautumisen – voi viimeistään nyt kuopata marxilaisten analyysien
hautuumaalle”.
Tuntuu kuin tietyillä kulttuuritahoilla
olisi alkamassa Pekka Himasen viime
aikoina esille tuoma vaatimus ”hyvän kierteestä”. Kaikki kansalaiset rakastavat
kaikkia kulttuurimuotoja. Lyytisen mukaan ”tutkijat eivät enää löytäneet
bourdieulaista eliittiä, joka suosii korkeakulttuuria mutta hyljeksii
populaarikulttuuria. Eikä sitä löydy Suomestakaan.” Lyytinen viittaa kahteen
Oxfordin yliopiston sosiologiin, jotka ovat jakaneet kulttuurinkuluttajat
uusiksi neljään luokkaan: 1) yksiruokaiset, jotka kuluttavat pelkkää populaarikulttuuria,
2) kaikkiruokaiset, 3) vähäruokaiset ja 4) passiiviset. Lyytisen mukaan
suomalaiset ovat samankaltaisia; esimerkiksi suurkuluttajamme haluavat ”sekä Kari Tapion että Karita Mattilan”. Kulttuurirahaston tiedotteessa joukkoon oli
lisätty vielä heavybändi Metallica.
Voi olla, että edustan negatiivisen
kierrettä, jota myös viime aikoina on etsitty suomalaisen kulttuuriväen
joukossa, mutta pakko minun on vähän epäillä tätä vallankumouksellista
käännettä, jonka myötä kulttuurin käyttö erojen teossa ja sitä kautta
esimerkiksi vallan tai eliittiin kuulumisen manifestoinnissa olisi hävinnyt. Makua
sekä sosiaalista ja kulttuurista pääomaa käytetään erotteluiden tekemisessä
edelleenkin – julistavat Suomen Kulttuurirahasto tai Helsingin Sanomat mitä tahansa hyvää sanomaa siitä, kuinka kulttuuri
vihdoinkin kuuluu kaikille. Bourdieuta ei saada tungetuksi romukoppaan Lyytisen
voimin.
Tuli minulle vähän ilkikurinenkin
olo: aloin kuvitella sitä, miten yliasiamies Arjava kuuntelee autonsa
stereoista Kari Tapion biisiä Olen suomalainen
tai kuinka hän hankkii lippuja Chrildren of Bodomin ylihuomiseen konserttiin
Tallinnassa, minne hän ottaa matkalukemisekseen Christopher Wickhamin tuoreimman kirjan The Inheritance of Rome (2009). Tällainen maailmahan olisi omalla
tavallaan aika ihana. Vähän hauskakin.
Mutta ei maailma ole tällainen. Se,
että kulttuurin suurkuluttajat ovat muuttuneet kaikkiruokaisemmiksi, kertoo
lähinnä siitä, että kulttuurin kulutuksen dimensiot ovat muuttuneet ja että
hierarkiat ovat monimutkaistuneet uusien tulkintojen ja metatasojen kautta.
Elämme sellaista aikaa, että monet niistä ihmisistä, jotka ovat kokeneet
erillisen nuorisokulttuurin synnyn 1950-luvulla, ovat vielä hengissä. Mukaan on
tullut paljon nostalgisia tasoja ja myös uusia tulkintoja. Kari Tapio on jo
ehtinyt kuolla ja lunastaa paikkansa suomalaisten legendojen joukossa, ja
Metallicakin on ehtinyt olla hengissä jo yli 30 vuotta.
Antti Arjava.
Kulttuurin kentät myös monimutkaistuvat
koko ajan. On todennäköistä, että korkeakulttuurin ja populaarikulttuurin
välisen eron tekeminen menettää merkitystään – johtuen jo pelkästään siitä,
että monella korkeakulttuurin pariin siirtyneellä on populaarikulttuurinen
tausta. Tämä liudentuma ei kuitenkaan poista sitä, etteikö erillisillä alakentillä
syntyisi omia hierarkioitaan, joissa vallitsee hyvinkin voimakkaasti erottelujen
tekemisen valtaleikki. Arjava ja minä minä joutuisimme molemmat
naurunalaisiksi, jos lähtisimme Tallinnan Rock Cafehen kuuntelemaan Children of
Bodomia. Seurueessamme tuskin käytäisiin keskusteluja black metalin, death metalin,
doom metalin, extreme metalin, folk metalin
ja glam metalin eroista – siitä
yksinkertaisesta syystä, että me emme kumpikaan tunnista yhtäkään näistä
alalajeista. Meiltä siis puuttuu bourdieulaisittain erottelujen tekemisen kyky.
Meillä ei taatusti kävisi flaksi tosi metallimiesten ympärillä hyörivien
naisten joukossa. Me ei oltais kovia kundeja.
Tällaisia erottelujen tekemisen
kenttiä maailmamme on täynnä. Minulle naurettaisiin sieniporukassakin, koska
erotan vain kolme ruokasientä. Itse asiassa opin vasta tällä viikolla, että
sienet eivät ole sen paremmin kasveja kuin eläimiäkään. Erottelujen tekeminen
on vaikea asia – ja niiden sosiaalinen soveltaminen ja tuon soveltamisen
analysoiminen vielä vaikeampaa.
Tässä Stiltonissa elää Penicillium roqueforti – yksi sienistä. Vain muutama harva meijeri saa valmistaa Stiltoniksi nimettyä juustoa. Eikä sitä kaikilla ole varaa edes syödä. Eikä siitä kaikki edes osaa pitää, koska se on aika voimakkaan makuista. Mutta siihenkin oppii, sanoisi Pierre Bourdieu, jonka mukaan maku on koulutuksen uusintaman historian tuote.
Otsolla on tässä ihan hyviä huomioita. Tarkentaisin kuitenkin, että itse asiassa Kulttuurirahasto ei ole väittänyt niitä asioita, joita Otso kiistää. Olen ollut iloinen siitä, että kaikkiin sosiaaliryhmiin kuuluvat suomalaiset arvostavat kulttuuria ja käyvät kulttuuritilaisuuksissa. En ole sanonut, että kaikki pitävät kaikesta (vaikka jotkut pitävätkin) enkä ole ottanut kantaa Bourdieuhön. Tätäkin hypoteesia voivat halukkaat tutkimuksestamme analysoida, kunhan raakadata saadaan käyttöön.
VastaaPoista"Koskettavimpien taidekokemusten joukossa mainittiin niin oopperaa kuin Kari Tapiota ja Metallicaa", sanotaan tiedotteessamme (oopperaa kyllä mainitaan huomattavasti enemmän, ja he ovat eri ihmisiä). Rahasta sanoimme näin: "Ansiot korreloivat vain vähän kulttuurinkulutuksen runsauden kanssa. Niin aktiivisia kuin passiivisiakin kuluttajia löytyy melko tasaisesti kaikista tuloluokista. Toisaalta liian kalliit sisäänpääsymaksut mainitaan yleisimmin esteenä kulttuuritarjonnan hyödyntämiselle. Selvä enemmistö vastaajista (68 %) on lisäksi täysin tai jokseenkin samaa mieltä siitä, että taidetta tulee tukea verorahoista, jotta siitä nauttiminen olisi mahdollista myös vähävaraisille."
Toivoimmekin tutkimuksen herättävän keskustelua. Se on luettavissa http://skr.fi/kulttuuritutkimus.
hyvä kolumni, Otso. Tutustun myös itse tutkimukseen, jahka naapurimaan kulttuuriskandaalin seuraamiseltani oto ehdin
VastaaPoista