Eilen vietettiin taas Galleria Ortonin avajaisia. Pertti Nisonen (s. 1953) oli laittanut esille 12 taiteilijamuotokuvaa (3.–28.2.) sellaisista taiteilijoista, jotka ovat vuosien mittaan esiintyneet Ortonilla. Kirjoitin aiemmin kirjoittamani lehdistötiedotteen pohjalta laajennetun taiteilijaesittelyn gallerian kotisivuille:
Pienten
hetkien draamaa
Taideteollisen
korkeakoulun valokuvauksen linjalta vuonna 1983 valmistunut Pertti Nisonen (s. 1953) kiinnitti
taidemaailman huomiota jo opiskelijana, jolloin Taide-lehti julkaisi useita hänen hienoja mustavalkoisia
henkilötutkielmiaan taiteilijoista.
Nisonen sunnuntaina ripustamassa näyttelyään.
Muisto
Nisosen kuvista jäi voimakkaasti elämään, ja juuri nuo otokset olivat yksi
keskeinen lähtölaukaus Suomen Taiteilijaseuran 140-vuotisnäyttelylle Taiteilija kuvassa, jossa esiteltiin
useiden valokuvaajien taiteilijamuotokuvia eri ajoilta ja joka järjestettiin
yhdessä Kuvataiteen keskusarkiston kanssa Nykytaiteen museo Kiasmassa vuonna
2004. Aiheesta ilmestyi myös samanniminen kirja.
Marika Mäkelä (s. 1947) avajaisissa tutustumassa omaan kuvaansa.
Nisonen
on vielä myöhemminkin liikkunut taiteilijoiden kintereillä, ja esimerkiksi
vuonna 2009 hän teki kuvareportaasin Tattarisuon kiviveistämöltä. Näitä kuvia oli
esillä Taidekivenveisto ry:n näyttelyssä Hard
Rocks kulttuuritalo Stoassa.
Nyt
Nisonen on jälleen palannut taiteilijoiden henkilökuviin. Hän on viime vuonna
kuvannut muotokuvat 12 taiteilijasta, jotka ovat vuosien mittaan esiintyneet
Galleria Ortonissa: mukana ovat Jorma
Hautala, Outi Heiskanen, Pekka Kauhanen, Marika Mäkelä, Pirkko Nukari,
Antti Ojala, Matti Peltokangas, Pekka
Pitkänen, Päivi Sirén, Ossi Somma, Tarja Teräsvuori ja Anna Tuori.
Juuri
henkilökuvaus on ollut aina lähinnä Nisosen sydäntä. Hänelle prosessi on
yhdessäoloa, keskustelua – jopa leikkiä ja hassuttelua, joka syntyy pitkän
kuvaussession myötä. Luottamus kasvaa, ja vasta satojen otosten jälkeen saattaa
syntyä se yksi, jossa kaikki loksahtaa paikalleen.
Nisosen muotokuville on ominaista se, että ne eivät muodosta tyyliltään yhtenäistä, tavaramerkkimäistä ”nisosmaisten” kuvien sarjaa. Ne näyttävät kohteiltaan. Nisonen uskaltaa antaa mallinsa viedä prosessia kohti sitä hetkeä, jolloin linssin edessä olevan taiteilijan ominaislaatu – tai joku olennainen piirre siitä – tulee näkyväksi.
Nisosen muotokuville on ominaista se, että ne eivät muodosta tyyliltään yhtenäistä, tavaramerkkimäistä ”nisosmaisten” kuvien sarjaa. Ne näyttävät kohteiltaan. Nisonen uskaltaa antaa mallinsa viedä prosessia kohti sitä hetkeä, jolloin linssin edessä olevan taiteilijan ominaislaatu – tai joku olennainen piirre siitä – tulee näkyväksi.
Pirkko Nukari (s. 1943).
Esimerkkinä
tästä vaikka kuvanveistäjä Pirkko Nukarin muotokuva. Nisosen tavoin myös Nukari
on tunnettu mestarillisesta tasapainottelustaan äärimmäisen lyhytkestoisten
ratkaisevien hetkien tallentajana: lintu on juuri laskeutunut tai juuri
lähdössä lentoon. Herkkä lintuveistos taustallaan Nukari pitää sormissaan
savuketta, jonka ylipitkä tuhka on kuin tipahtamaisillaan. Rauhallisen
lepohetken kuva onkin yllättäen täynnä mallilleen ominaista veistoksellista
jännitettä!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti