Vaakaa
ja vitsaa
Virpi Harju (toim.):
Oikeuden näyttämöt. Kuvallisuus lainkäytössä.
Valtion taidemuseo / Suomen Lakimiesliitto
2013.
Kaikki
tuntevat varmaan yhden oikeuden keskeisistä symboleista, vaa’an. Mutta kuka
tuntee liktorin vitsakimpun – tai tietää ylipäänsä, mikä on liktori? Tai entä
sitten, kun luovumme normaalista eurosentrisyydestämme ja otamme mukaan vaikka
indonesialaisen banianpuun?
Näihin
ja moniin muihin kummallisuuksiin antaa vastauksen Lapin yliopiston
oikeuslingvistiikan emeritusprofessori Heikki
E.S. Mattila, joka on kirjoittanut tuoreeseen Suomen oikeuslaitoksen
kuvallista ja esineellistä kulttuuria kartoittavaan kirjaan Oikeuden näyttämöt kiehtovan esseen
’Tuomarinviitasta banianpuun lehviin’.
Tämä
kirja ei ole ensimmäinen aiheestaan. Valtion taidemuseo ja eduskunta
julkaisivat yhdessä näyttelyyn liittyvän kirjan Oikeuden kuva (2000) – silloinkin mukana oli tämän kirjan
toimittaja, taidehistorioitsija Virpi
Harju. Harju on tehnyt hienoa pioneerityötä, ja niinpä taiteenharrastajalle
ja -tutkijalle onkin nyt tarjolla tuhti peruskattaus oikeuden kuvallisuutta.
Oikeuden näyttämöt on kattava, mutta vastenmielisen
pönäkkä kirja turhassa arvokkuudessaan: mukana on tietysti julkaisijatahojen
johtajien alkulöpinät ja kokosivun kuva hankkeen suojelijasta, presidentti Sauli Niinistöstä. Mutta kun ne on
saanut sivuutettua, pääsee itse asiaan Mattilan hienon esseen myötä. Emeritusprofessori
on seurannut aikaa. Hän ulottaa aiheensa monenlaiseen oikeuden kuvallisuuteen,
myös kuvan ja uusien teknologioiden merkitykseen ja rooliin esimerkiksi
todistelussa.
Kirjan
varsinainen pääluku on Harjun käsialaa. Hän on käynyt pedanttisesti läpi kaikki
Suomen oikeustalot ja niiden taideaarteet. Teksti jää valitettavasti jonnekin
inventaarion ja esseen välimaastoon, ja Harjulle on selvästi käynyt niin kuin
tutkijalle usein. Hän on perin juurin ja naiivisti rakastunut lähdeaineistoonsa.
Adjektiivivarastokin on jäänyt päivittämättä: tuntuu siltä, että miltei jokainen
keskinkertainen muotokuva ja jopa kökkö arkkitehdin harrastuksenaan tekemä ”taideteos”
– tarkoitan siis Jorma Salmenkiven
viherveistosta Seinäjoen oikeustalossa – on korvaamaton,
hienostunut, merkittävä ja arvokas.
Harju
on onneksi ryydittänyt tekstiään kahdella nykytaiteeseen liittyvällä
erityistapauksella haastatteluineen. Mukana ovat Miina Äkkijyrkkä, joka teki Iisalmen oikeustaloon railakkaan
reliefin, ja vähän yllättäen Kuutti
Lavonen, jonka käsialaa ovat Tyrvään Pyhän Olavin kirkon viimeistä tuomiota
kuvaavat vaikuttavat seinämaalaukset.
Kuutti Lavonen, Viimeinen tuomio, Tyrvään Pyhän Olavin kirkko, 2005–09.
Kirjassa
on myös kattava ja kiinnostava Tuukka
Talvion artikkeli oikeusaiheisista mitaleista – kuvitusta olisi tosin
saanut olla paljon enemmän.
Käytetään
sitten sitä vaakaa. Metaforaa hyödyntäen toisessa vaakakupissa painavat kirjan
pedanttinen paneutuminen aiheeseensa, jotkut varsin tuoreet näkökulmat ja
nykytaiteen sitominen mukaan aiheeseen. Toisessa kupissa painavat puolestaan kuvatoimitukseen
liittyvät puutteet, Harjun auktoriteettiuskoinen naiivius ja kirjan kaikinpuolinen
pönäkkyys. Sitten käytännön vaakatesti: hyllyyn kirja jää, koska pelkästään sen
käsikirjastoluonne takaa sen, että tulen epäilemättä avaamaan sen joskus
myöhemminkin.
PS.
Liktori oli muinaisessa Roomassa virkamiestä suojeleva henkilö, jonka tehtävä
oli myös panna täytäntöön virkamiehen määräyksiä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti