Tapani
Tammisen maalauksia Ortonille
Ortoniin
talletetut huomattavat taidekokoelmat saivat 24.2.2014 merkittävän lisän, kun
taidemaalari Tapani Tamminen (s.
1937) deponoi Sairaala Ortonin remontoituihin odotustiloihin sekä
toimenpidehuoneisiin 16 akryylimaalaustaan vuosilta 1999–2012. Orton Oyn
toimitusjohtaja Juha Aarvala
totesikin avajaisjuhlissa Ortonin vahvaan taideperinteeseen viitaten sangen
osuvasti, että ”vasta taiteen myötä remontti tuli valmiiksi”.
Remontti on valmis, kun taide löytää seinältä paikkansa. Kuva: Sirpa Viljanen.
Vihdissä
nykyään asuva Tapani Tamminen on harvinaislaatuinen taiteilija, jolla on sekä
muusikon että kuvataiteilijan koulutus: hän on sekä Sibelius-Akatemian että
Vapaan Taidekoulun kasvatti. Tammisen soitin oli kontrabasso, jota hän sekä
soitti että jolle hän sävelsi. Vaikka Tamminen tekikin monenlaista keikkaa –
nuorena hänet tunnettiin lempinimellä ”Tango” – jazzista aina tanssimusiikkiin,
oli hänen varsinainen pääpainonsa taidemusiikin puolella. Tuli hänestä
kuitenkin yksi suomalaisen jazzin legendoja, jonka bassoa moni harrastaja
edelleenkin kaipaa.
1960-luvulla,
jolloin Tammisen kuvataideurakin varsinaisesti alkoi, hän yritti keskittyä
kahteen rinnakkaiseen taidemuotoon, mutta lopulta musiikki vei voiton, ja koko
1970-luvun hän omistautui musiikille toimien muun muassa vuosikymmenen
KOM-teatterin yhtyeen basistina ja tehden myös sävellyksiä erilaisille
teatteri- ja tv-produktioille.
Uusi
vuosikymmen muutti taas tilanteen, ja Tamminen palasi maalaustaiteen pariin – nyt
musiikki sai vuorostaan jäädä kokonaan. Tamminen, joka oli nuoruudessaan ollut
Unto Pusan ja Sam Vannin perinteeseen ankkuroitunut melko ankara
konstruktivisti, löysi myös maalarina uuden ismeistä riippumattoman vapauden.
Tapani Tamminen viime maanantaina. Kuva: Sirpa Viljanen.
Tammisen
töissä yhtyvät konstruktivistinen muotokieli ja orgaanisempi, vapaampi muoto
avaruudellisiin tuntemuksiin ja kiehtovaan värimaailmaan, joka ei kaihda
lihallisia ja eroottisiakaan sävyjä. Tammisen abstrakteissa maalauksissa voi
olla viittauksia ulkomaisiin kuvakulttuureihin ja yhtälailla vaikkapa arkisiin
lehtikuviin, mutta oleellista on se alitajunnassa muhinut kuvakeitos, joka saa
muotoaan vasta värien ehdoilla. Eikä tuo maailma kaipaa mitään erityisiä
selityksiä. Kuvat ja värit toimivat omilla ehdoillaan. Taiteilijan tehtävä on
virittää elementit kohti sitä virvatulta, jota taiteilijat aina turhaan
yrittävät: kohti täydellistä kuvaa.
Tammisen
yhteydessä viitataan ymmärrettävästi usein musiikkiin, kuten kriitikko Jonni
Roos, joka kommentoi Tammisen pyrkimystä kohti ”toimivaa kuvaa”: "Tämä toimiminen liittyy muotoon ja väriin, jotka on viritettävä kohdalleen." Kun viritys on kohdillaan, syntyy hienoa kamarimusiikkia. Juuri kamarimusiikiksi Tammisen tuotantoa nimitti kirjailija ja kuvataiteilija Leo Lindsten. Nyt siitä saavat nauttia sekä Ortonin henkilökunta että asiakkaat.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti