Kyllä tästä näyttelystä tulee varmaankin yksi taidekeväämme suurtapahtumista, vaikka äidyinkin jutussani myös vähän kriittiseksi. Turha näitä kundeja on liikaa heroisoida:
Anarkistinen
vapaus ja taide
Sveitsiläistaiteilija Jean
Tinguely kysyy anarkisti Mihail Bakuninia mukaillen: Ovatko räjähteet
tarpeellisia taiteen uudistumisessa?
Jos Jean Tinguely’tä (1925–1991)
pitäisi asetella lokeroihin, olisi häntä kai nimitettävä uuteen realismiin
kuluvaksi. Uuden realismin edustajat olivat 1960-luvulla kuin
angloamerikkalaisen pop-taiteen keskieurooppalaisia hengenheimolaisia. Arkisia
esineitä teoksissaan käyttäneet taiteilijat pyrkivät saattamaan taiteen ja
elämän lähemmäs toisiaan. Suurimman maineen heistä saavutti varmaankin Yves Klein, mutta 1900-luvun taiteen
perusnimiä mukana oli monta, muun muassa César,
Arman, Christo ja Daniel Spoerri,
joka oli Kleinin tavoin Tinguelyn lähipiiriä.
Tinguely
tuli tunnetuksi karnevalistista romurautaa ja elektroniikkaa hyödyntävistä
veistoksistaan, jotka eivät esittäneet mitään muuta kuin omaa absurdia
elämäänsä. Osa veistoksista liikkui vailla erityistä funktiota, osa piirsi
taideteoksia, osa jopa tuhosi itsensä. Väliin tämä tapahtui yleisön
turvallisuutta uhaten, koska Tinguely ei aina itsekään tiennyt, mitä veistos
tulisi tekemään. Hän osasi panna veistoksensa käyntiin mutta ei välttämättä
sammuttaa niitä.
Amos
Andersonin taidemuseo on nyt koonnut ensimmäistä kertaa laajan Tinguely-näyttelyn
suomalaisyleisölle. Lainat tulevat pääosin Baselin Museum Tinguelystä, mutta
mukana on myös aineistoa Tukholman Moderna Museetista, jolla on ollut
johtajansa Pontus Hulténin kautta
pitkä ja hedelmällinen suhde Tinguelyn ja hänen ranskalaisen taiteilijavaimonsa
Niki de Saint Phallen (1930–2002)
kanssa. Tätä kautta pariskunnalla oli vaikutuksensa suomalaisenkin 1960-luvun
taidehistorian kehitykseen. On siis jo aikakin nähdä itse Tinguely kunnon
kattauksella Suomessa.
Aika
tekee tietenkin tehtävänsä, eikä Tinguelyn museoitu taide toimi enää
samanlaisena anarkistisena generaattorina tai voimakkaana provokaationa niin
kuin 50 vuotta sitten. Hänen perusajatuksensa ei kuitenkaan museoidu, vaan
jatkaa elämäänsä monin tavoin nykytaiteessa: Taideteos voidaan nähdä
pikemminkin dynaamisena esineenä eikä pelkkänä staattisena objektina.
Tinguelyn taidetta on nimitetty metamekaniikaksi, mutta filosofointiin ei ole paineita. Tinguelyn taide on materiaalisuutensa ja mekaniikkansa kautta helposti lähestyttävää. Se tekee katsojaan välittömän vaikutuksen, jonka metaforisia tasoja ei tarvitse arvailla. Tinguely käyttää esineitä, jotka ovat menettäneet merkityksensä, eikä mitään erityisiä uusia merkitystasoja synny. Ei tarvitse kysyä, että mitä ne esittävät, vaan pikemminkin, että mitä ne tekevät. Tietenkin voi kysyä miksi, ja sen pohtimisessa voivat yöunet kärsiä ja suuret kysymykset vyöryä päälle. Mitä tämän hyödyttömän romun kiihtyvä käyttöiän väheneminen kertoo meistä ja maailmastamme?
Tinguelyn taidetta on nimitetty metamekaniikaksi, mutta filosofointiin ei ole paineita. Tinguelyn taide on materiaalisuutensa ja mekaniikkansa kautta helposti lähestyttävää. Se tekee katsojaan välittömän vaikutuksen, jonka metaforisia tasoja ei tarvitse arvailla. Tinguely käyttää esineitä, jotka ovat menettäneet merkityksensä, eikä mitään erityisiä uusia merkitystasoja synny. Ei tarvitse kysyä, että mitä ne esittävät, vaan pikemminkin, että mitä ne tekevät. Tietenkin voi kysyä miksi, ja sen pohtimisessa voivat yöunet kärsiä ja suuret kysymykset vyöryä päälle. Mitä tämän hyödyttömän romun kiihtyvä käyttöiän väheneminen kertoo meistä ja maailmastamme?
Tinguely
on varsin miehinen taiteilija. Tässäkin suhteessa aika on tehnyt tehtävänsä,
eivätkä nykyihmiset varmaankaan halua rakentaa herooista kuvaa miehestä, joka
taiteellisten kysymysten pohtimisen lisäksi rakasti lähinnä vain kilpa-autoja
ja lukuisia kauniita naisia. Mutta ehkä tähänkin voi suhtautua samalla
rehevällä huumorilla, jolla Tinguely maailmaa tarkasteli.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti