Ulkoasusta – ja jälleen kerran: aika hienosta – vastaavat Timo Setälä (s. 1958), monivuotinen työkumppanini, ja Hautala itse. Esseet kirjaan ovat kirjoittaneet Markku Valkonen (kuvataide), Tapio Vapaasalo (s. 1943, graafinen suunnittelu) ja Pentti Kareoja (arkkitehtuurin värisuunnittelu). Minä kirjoitin lyhyen esipuheen:
Yksissä
kansissa
Kymmenisen
vuotta sitten kuuntelin Jorma Hautalan esitelmän arkkitehtuurin
värisuunnittelusta Otso-galleriassa Espoossa. Hän näytti myös runsaasti dioja. Esitys
oli vaikuttava, ja olen sen jälkeen aina silloin tällöin esittänyt ajatuksen siitä,
että hänen värisuunnitelmistaan pitäisi tehdä erillinen julkaisu. Hän ei ole kuitenkaan
ollut ajatuksesta koskaan järin innostunut.
Ässäkodit, Malmi, 2003.
Muistan
myös, miten viitisen vuotta sitten olin mukana suunnittelemassa kuvanveistäjä Ukri
Merikannon (1950–2010) viimeiseksi jäänyttä näyttelyä Galleria Sculptoriin.
Olimme Merikannon kanssa samaa mieltä siitä, että olisi hauska nähdä
näyttelyssä yhteisen ystävämme hänelle vuosien varrella suunnittelemia
näyttelyjulisteita. Hautala lienee suunnittelut kaikki hänen näyttelyjulisteensa.
Tila ei kuitenkaan antanut periksi – eikä Hautalakaan oikein innostunut.
Ja
vielä yksi muistikuva, nyt innostumisesta. Olin kerran näyttelymatkalla
Hautalan kanssa vieraassa kaupungissa. Hänen kanssaan oli todella vaikea
liikkua ripeästi yhdestä paikasta toiseen, koska hän pysähteli koko ajan ja
viittoili väliin seinille talojen rappauspintojen väritykseen tai sitten ylös:
”Katso tuotakin räystäslinjaa… mikä dramaattinen rytmi!”
Vasta
nyt myöhemmin olen ymmärtänyt sen, miksi Hautala ei ole koskaan innostunut
hänen väri- ja graafisen suunnittelunsa erillisistä esittelyistä ja miksi
visuaalinen ympäristö on ollut hänelle alituinen uteliaisuuden kohde. Hänelle arkkitehtuuri,
kuvataide ja graafinen suunnittelu eivät ole koskaan olleet erillisiä alueita
vaan elimellisiä osia hänen kokonaisvaltaisesta taidekäsityksestään, johon
kuuluu koko visuaalinen ympäristömme. Maalaustaide on kuitenkin yksilöllisen
luonteensa vuoksi noussut ensisijaiseen asemaan.
Uranhoidollisesti
tällainen hajottaminen ei tietenkään ole järkevää, mutta Hautalaa ei ole tehty
taiteilijamyyttien sankariaineksesta. Hänen holistinen ja demokraattinen
taidekäsityksensä juontaa osin Kaj Franckin peruskurssiin Taiteteollisessa
oppilaitoksessa – ja sitä kautta tietenkin kauemmaksikin taiteen historiaan,
muun muassa Bauhausiin.
Holistinen
ajattelu johtaa väistämättä kompleksisuuden käsitteeseen ja sen hallintaan, ja
sitä visuaalinen ympäristömme tarjoaa loputtomasti. Hän myös aina ollut valmis
kirjoittamaan, kun sopiva aihe on tullut vastaan. Jatkuvan uteliaisuuden –
Hautalalle varsin ominainen piirre – kanssa se johtaa parhaimmillaan myös osien
vuorovaikutuksesta syntyvään emergenssiin: kehkeytymiseen, uusien asioiden
syntyyn. Tätähän taide on par excellence,
eikä tällaiseen ajatteluun oikein mahdu hierarkiaa, ei ”puhtaan” taiteen
ylemmyyttä ”soveltavaan” nähden. Ne kuuluvat samaan systeemiin, kunhan
tarkastelemme asiaa tarpeeksi laaja-alaisesti. Näin Jorma Hautala on aina
tehnyt, ja siksi on hienoa vihdoinkin nähdä tämän työn hedelmiä yksissä ja
samoissa kansissa.
***
Tuntuu aika hienolta, että nyt tämä on koottu. Vonkasin Hautalalta nimittäin aika aktiiviseesti vuosien ajan kirjaa hänen arkkitehtuurin värisuunnitelustaan. Tässä on nyt kaikki samalla kertaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti