Eilen ilmestyi pääkaupunkiseudun Vasen-lehti, johon minulta oli pyydetty Guggenheim-aiheinen kolumni. Olen ollut vuodesta 2011 saakka aktiivinen Guggenheimin vastustaja – ensimmäinen kolumnini aiheesta ilmestyi Ilkassa 26.1.2011. Turismin, arkkitehtuurin ja kävijämäärien sijaan olisi ehkä jo aika puhua muun muassa siitä, minkälaista taidemaailmaa Suomeen haluamme – siitä miten tietty rahavetoinen elitisimi on koko 2000-luvun ajan lisääntynyt taiteen kyljessä. Guggenheim on ollut voimakas osa tätä trendiä, ja se on toinen niistä keskeisistä syistä, joiden takia Guggenheimia vastustan. Toinen painava syy on se, että Guggenheimin rahoittaminen suomalaisilla verorahoilla olisi taide-elämällämme kestämätöntä tilantessa, jossa sekä Valtion taidemuseo että Helsingin taidemuseo ovat resurssiensa kanssa suurissa ongelmissa. Niiden resurssien kehittäminen on mielestäni verorahoilla kustannetun taidepolitiikan ensisijainen tehtävä. Kolmas syy on se, että Guggenheim ei lainkaan edusta niitä kehityskulkuja, jotka tukevat sisällöllisesti kiinnostavimman, tulevaan kurkottavan taiteen edistämistä.
Tässä yhteydessä muistan myös kaikki ne nettijuttujen keskusteluketjut, joissa vastustajien motiiveja on arvailtu – tai siis ikään kuin tiedetty. On puhuttu muun muassa sisäänpäin käpertymisestä, nationalismista ja impivaaralaisuudesta. Minä esimerkiksi olen aina ollut kansainväliseti orientoitunut. Olen kirjoittanut taidejuttuja Tallinnasta, Pietarista, Berliinistä ja Lontoosta. Olisin kirjoittanut enemmänkin, mutta ei free lancerille oikein kukaan tahdo maksaa ulkomaanmatkoja eikä hänellä itsellään ole välttämättä freelanceriudesta johtuen niihin varaa. Olen aina ollut innostunut siitä, kun Suomessa on näytetty hyvää ulkomaista taidetta – ja siis sellaista, joka ei välttämättä ole silkkaa hypetystä ja bonanzaa, viimeksi esimerkiksi Ellen Gallagherin (s. 1965) näyttely (28.9.2013–26.1.2014) Sara Hildénin taidemuseossa Tampereella. Itse asiassa jaan kollegani Heikki Kastemaan useampaankin kertaan esittämän nostalgisen huolen siitä, että ulkomaisen taiteen esittely oli Suomessa paljon aktiivisempaa 1980-luvulla kuin nykyään.
Sitten vastustajia on syytetty siitä, että varsinkin vasemmistolaisten mielestä kaikki Yhdysvalloista tuleva on pahasta. Minä olen koko ikäni ollut yhdysvaltalalisen kulttuurin indoktrinoima: varsinkin nuoruuteni on vahvasti muotoutunut yhdysvaltalaisen rockmusiikin, elokuvan ja kirjallisuuden avulla. Myöhemmin mukaan tuli vielä kuvataide. Olen siis aina rakastanut osaa yhdysvaltalaista kulttuuria, eikä se mihinkään tule häviämään. En siis vastusta Guggenheimia siksi, että se tulee Yhdysvalloista. Vastustan sitä voimakkaimmin juuri sen vastenmielisen elitistisyyden takia, ja siksi kirjoitin näin:
Guggenheim, elitismi ja taide
Guggenheimin yhteydessä on puhuttu
lähinnä turismista ja arkkitehtuurista – ja kunnallispoliittista
lehmänkaupoista. Taiteesta ja kulttuuripolitiikasta ei ole puhuttu, vaikka kyse
on taidemuseosta.
New Yorkin Guggenheim kuuluu taidemuseoiden
kermaan. Siellä järjestetään merkittäviä ja laadukkaita näyttelyitä. Ihan
huippu se ei ole: viime vuoden kävijämäärissä se oli 1,18 miljoonalla kävijällä
maailman museoista sijalla 47.
Suomalaisen kulttuurielämän kannalta
oleellisempaa on kuitenkin se, minkälaista henkeä me kaipaamme, mitä viestejä
tulevaisuuden toiveista haluamme antaa. Juuri Guggenheim edustaa sellaista
elitismiä taide-elämässä, jota minun on mahdoton kaivata.
Ei tarvitse kuin katsoa Solomon R.
Guggenheimin säätiön hallitusta: joukko miljonäärejä, joiden lahjoitusvaroin toiminta
mahdollistuu. Osa valinnoista on ollut varsin kyseenalaisia, ja ne ovat johtaneet
hiljaiseen eroon: esimerkkeinä Venäjän mafiakuvioihin sotkeutunut
kiinteistömoguli Janna Bullock ja FBI:n
kanssa hakauksissa ollut, konkurssin tehnyt hedgerahastosijoittaja David Ganek.
Hallitustyypit tuppaavat olemaan taiteenkeräilijöitä.
Kiitos lahjoituksista on iso näyttely, joka mogulin kokoelmista järjestetään.
Näin kävi esimerkiksi kreikkalaiselle bisnesmiljonääri Dimitri Daskalopoulosille, joka istuu Guggenheimin säätiön
hallituksessa ja jonka kokoelmista järjestettiin laaja näyttely Bilbaossa vuonna
2011. Ihan varmasti sielläkin oli hyvää taidetta, mutta en haluaisi nähdä näyttelyitä
sillä perusteella, että teokset omistaa
joku henkilö. Mieluummin haluaisin nähdä ammattitaidolla kuratoituja
näyttelyitä haastavista ja innovatiivisista teemoista.
On tätä menoa Suomessakin nähty –
tai pateettisia yrityksiä sellaiseen suuntaan. Mitä muuta edusti Kiasman
entisen johtajan Berndt Arellin
aikaansaannos, vuoden ”päänäyttely” Cream,
jossa vuonna 2010 esiteltiin jälkijättöisesti 1990-luvulla rikkaiden
keräilijöiden suosioon noussutta nuorta brittitaidetta niistä
etelähelsinkiläisten rikkaiden kokoelmista, jotka olivat tästä hypestä joitain
rippeitä hankkineet? Näyttely ei jättänyt mitään jälkiä Suomen taide-elämään.
Rahan valta taiteessa on lisääntynyt
koko 2000-luvun ajan. Juuri tämän takia Art
Reviewin viime vuoden Power 100 -listan ykkössijaa pitää Qatarin
kuningashuoneen taidehankinnoista vastaava Shaykha
Al-Mayassa Al-Thani. Juuri tämän takia Guggenheim rakentaa museota Abu
Dhabiin – siis sen takia, että Dubai ja Qatar käyvät epätoivoista kilpajuoksua
siitä, kumpi ostaa itsensä maailmankartalle taiteen avulla, urheilulla kun se
ei oikein ole onnistunut.
Kun ollaan turvallisesti
Yhdysvaltain ulkopuolella, meno on myös aika kyynistä: The Guardian raportoi viimeksi joulukuussa Abu Dhabin
rakennustyömaiden ongelmista: pakkotyöstä, riistosta ja kelvottomista oloista.
Tämän takia Guggenheim haluaa Helsinkiin. He tajuavat, että samalla kun osa suomalaista haluaa oman palansa elitismin kakusta, ovat he sen verran naiiveja, että ovat myös valmiita maksamaan, tai sen verran ovelia, että se voi onnistua jopa veronmaksajien rahoilla.
Venäjälle Guggenheim ei uskalla
mennä – pelkästään lainsäädännöllisten ongelmien takia. Lähelle he pääsevät
Helsingin kautta. Lähelle oligarkkien rahoja, joita he hamuavat. Muiltakin kuin
Vladimir Potaninilta (arvo 14,3
miljardia dollaria), joka jo istuu Guggenheimin hallituksessa – ja omistaa
muuten Harjavallan nikkelitehtaan. On meillä tarjota myös Gennadi Timtšenko (arvo 14,1 miljardia), jolla on Suomen passi ja kulttuuriharrastuksia.
Tämänkaltaista kulttuuripoliittista
tulevaisuuttako me haluamme? Sitä, että meidän pikkurikkaille tarjotaan
hallituspaikkoja, verkostoitumiskeinoja gaalailtoineen ja kivoine Venetsian
matkoineen ja näyttelyitä kivoista pikku kokoelmista, jotka muistuttavat
etäisesti oikein rikkaiden keskenään identtisiä isoja kokoelmia?
Josko kuitenkin satsaisimme
resurssimme laadukkaaseen taiteeseen ilman rahan, vallan ja turhamaisuuden
kuorrutusta – siihen että taide kuuluu kaikille, myös sille 99 prosentille
muutenkin kuin vain höynäytetyn veronmaksajan roolissa?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti