Elämäni kirjastoissa
En osaa ajallistaa varhaisimpia lapsuusmuistojani mutta
osaan paikallistaa ne. On kuin olisin kasvanut kirjastossa: muistan ne lukuisat
hetket, jolloin lojuin lapsuudenkotini lepotuolissa koko seinän täyttävän
kirjahyllyn vieressä ja selailin sekä lueskelin kirjoja. Opin vahingossa – olin
päivähoidossa kodissa, jossa oli kansakoulun ekaluokkalainen – neljävuotiaana
lukemaan, ja jo kansakouluaikana tutustuin sekä Anton Tšehovin että William
Shakespearen tuotantoon, ymmärtämättä niitä varmaankaan kovin hyvin. Ja
olihan hyllyssä päivän kysymyksiäkin, Vilma-tädin lahjaksi tilaaman Valittujen Palojen numeroita. En kuitenkaan
muista erityisiä kirjallisia elämyksiä vaan nimenomaan tuon paikan tuottaman
tunnelman. Olo oli turvallinen ja leppoisa, ja koko maailma oli käden
ulottuvilla. Tämän mahdollisti myös hyllyssä sijainnut Philipsin vanha
putkiradio.
Kirjat lisääntyivät. Lapsuuteni yksi tärkeimmistä paikoista 1960-luvulla
oli Alavuden kunnankirjaston puinen, aikoja sitten purettu rakennus. Sen
kirjastotäti Rauha Hyvönen johdatti innokkaan nuoren lukijan
kirjallisuuden pariin ja teki myös sen, minkä kuulemani ja lukemani mukaan niin
moni kirjastotäti aikoinaan on tehnyt: päästi sääntöjen mukaan aivan liian
nuoren lukijan aikuisten osastolle, kun lastenosasto alkoi olla luettu. Siitä
alkoi minun urakehitykseni. Tajusin, että maailmassa on melkein mitä vain ja
että minulla on vapaa pääsy kaikkeen siihen – kunhan vain kirjastotädille
annetaan tarpeeksi rahaa ostaa kirjoja ja kunhan vain hänellä on tarpeeksi
intoa niitä minulle esitellä.
Ei kaikkeen tarvinnut esittelyäkään. Oli hauska hiljalleen sisäistää
luokittelujen maailma suunnistamalla väliin varsin satunnaisesti hyllyjen
välissä. Tuolla on eläimiä, tuolla taas autoja ja moottoripyöriä. Ja väliin
löytyi ihan uusia sanoja ja niiden takana häämöttäviä elämänalueita: oli
arkkitehtuuria, arkeologiaa, paleontologiaa…
Kaiken takana oli joku logiikka, joka opetti uteliasta suunnistamaan
kirjaston hyllyjen välissä. Opin, että maailma järjestyy yhdessä sovittujen,
vakiintuneiden pelisääntöjen kautta. Musiikki (78) liittyi jotenkin lähellä
sijaitseviin kuvataiteisiin (73) erotuksena maa- ja metsätaloudesta (67).
Liikunta, urheilu, leikit ja huvit (79) sisälsivät näköjään jotain keskenään
samaa… mutta vasta vuosien päästä odotti niistä uhkapeli (79.92). Maailma
laajeni, mutta samalla se myös tarkentui.
***
Kirjastolaitos on yksi tärkeimmistä demokratian takeista. Sen rooli vain
korostuu nykyisen yhteiskunnallisen kehityksen myötä – mikäli uskomme
ranskalaista sosiologi Pierre Bourdieuta, jonka mukaan ihmisen
luokka-asemaa määrittää enenevässä määrin hänen sijaintinsa symbolisen
tuotannon rakenteissa.
Yleisen kirjaston avulla kenellä tahansa on pääsy kulttuuriseen pääomaan, jota
voi kartuttaa loputtomasti. Esteellisyyttä on tietenkin monenlaista, myös
psykologisista syistä johtuvaa.
Kun en ensin päässyt yliopistoon opiskelemaan, ajauduin töihin Helsingin
yliopiston kirjastoon, enkä myöhempien opiskeluvuosien jälkeenkään usko, että
sitä parempaa opintokokonaisuutta voisi olla olemassa. Sitä kesti seitsemän
vuotta, eikä kirjavarastoissa ollut yhtäkään nurkkausta, jossa en ollut
vieraillut ja ottanut satunnaisia kirjoja käteeni. Monia vein kotiinkin
silkasta päähänpistosta.
Tuohon aikaan työtekijät perehdytettiin myös Carl Ludwig Engelin suunnitteleman rakennuksen arkkitehtuuriin ja
rakennushistoriaan, ja muistan selvästi, kuinka ylpeä olin siitä, että sain
olla töissä ”kauneimmassa kirjastorakennuksessa Alppien pohjoispuolella”, niin
kuin joku oli sanonut. Mutta voi asiaa lähestyä toisinkin. Näin toteaa
Taideteollisen korkeakoulun professori Severi
Parko, jonka luentoja salakuuntelin kirjastossa vuosittain, kun hän toi
opiskelijaryhmänsä tutustumaan empireen: ”Keisarityylin arkkitehti on yleensä
pelannut palapeliä. Antiikin muotokaanonia noudattavat rakenneosat on kopioitu
mallikirjoista, mutta detaljeista on luotu uudenlainen yhdistelmä. Niin kuin
filminleikkaaja montteeraa irrallisista kuvanauhan ja ääninauhan palasista
elokuvan, niin myös uusklassinen rakentaja kokoaa lainaituista valmisosista
itsenäisen teoksen.”
Yliopiston kirjastosta.
Myöhemmin ihailin ja kummastelin lukuisillani Viron-matkoillani 1950-luvun stalinistisen uusklassisen tyylin tuottamia kulttuuritaloja, joissa myös usein on kirjasto. Olen aina tiennyt, että niitä pidetään kitschinä, mutta myöhemmin olen joutunut miettimään, että miksi Engelin 1830-luvun kertaustyyli on hienoa, mutta 1950-luvun vastaava edustaa vain huonoa makua. Onko kyseessä poliittinen tulkintakehys vai kenties palladiolaisten mittasuhteiden tarkkuus ja epätarkkuus?
***
1980-luvulla ajauduin Runebergin antikvariaattiin töihin. Alkoi toinen
seitsenvuotinen elämä kirjastoissa. Antikvariaatti on kahden kerroksen maailma.
Ylhäällä liikkeessä pidetään hyllyissä niitä kirjoja, joiden myyminen ei tuota
niin kauheaa luopumisen tuskaa. Alhaalla varastoissa pidetään niitä aarteita,
jotka odottavat aidosti hyvää kotia. Ja voihan sitä pitää alitajuntanakin.
Toisinaan laitoimme liikkeen kesken päivää kiinni ja menimme hyvän kanta-asiakkaan
kanssa kellariin istumaan – oluen tai leivoskahvien kanssa.
Kirjojen selaaminen, järjestäminen, luokittelu ja potentiaalisille asiakkaille kohdentaminen – yritimme siis löytää erilaisia aspekteja, jotka tekisivät oudoista kohteista kiinnostavia jostain näkökulmasta käsin – on suorastaan humalluttavaa työtä. Ajan kulua ei huomaa, ja erilaiset tiedonhakutekniikat avaavat loputtomia uusia maailmoja. Pölyinen kellari, tuhansia kirjoja – tuloksena on silti kuin jatkuva seikkailu.
Runebergin antikvariaatti viime kuussa.
Kirjojen selaaminen, järjestäminen, luokittelu ja potentiaalisille asiakkaille kohdentaminen – yritimme siis löytää erilaisia aspekteja, jotka tekisivät oudoista kohteista kiinnostavia jostain näkökulmasta käsin – on suorastaan humalluttavaa työtä. Ajan kulua ei huomaa, ja erilaiset tiedonhakutekniikat avaavat loputtomia uusia maailmoja. Pölyinen kellari, tuhansia kirjoja – tuloksena on silti kuin jatkuva seikkailu.
Asiakkaiden kotikirjastot olivat myös loputon kiinnostuksen kohde. Oli
hauskaa nähdä, miten jäykät pukumiehetkin olivat kuin pikkupoikia aarteidensa
äärellä. Antikvariaatti on itse asiassa hyvin intiimi maailma. Kirjaharrastus
on väline, jonka kautta päästään toisinaan erittäin henkilökohtaisille
alueille. Kotikirjaston kautta voi puhua monista asioista, toki tietyllä
tavalla peitellysti mutta samalla erilaisia ikkunoita avaten.
***
Oma kotikirjastoni on elänyt vuosien mittaan voimakkaasti. Tuhannet kirjat
ovat käyneet kotonani ja sitten matkanneet taas eteenpäin antikvariaatteihin.
Joitain pysyviä osia kuitenkin on aina ollut. Kirjoitin vuosikausia öisin, enkä
olisi malttanut odottaa seuraavaa päivää kirjastossa, joten halusin pitää
tärkeimmät kirjat itselläni. Mutta aina ei voi aavistaa sitä, mikä on tärkeää,
joten turhiakin kirjoja pitää olla paljon. Jonain yönä, jonkin sattuman kautta
siitä turhasta kirjasta tuleekin yhtäkkiä tärkeä. Näin on tapahtunut useasti.
Kun etsii jotain tiettyä kirjaa aakkosten kohdasta D, tarttuukin sattumalta
lähellä olevaan E-kirjaimen kirjaan ja tulee tutkineeksi sitäkin, mitä E
aiheesta sanoo. Ajatuksen suunta saattaa muuttua kuin vahingossa, mutta voi
siitä jonkun tarkoituksellisuudenkin aistia. Minähän sen kirjan sinne
paikalleen olin asettanut.
Iso kirjasto on kerettiläinen maailma. Se suosii eklektisyyttä, ja olen nykyään aika vakuuttunut siitä, että kerettiläisyys ja eklektisyys ovat keskeisiä luovuutta ruokkivia tekijöitä.
Jokailtainen näkymäni.
Iso kirjasto on kerettiläinen maailma. Se suosii eklektisyyttä, ja olen nykyään aika vakuuttunut siitä, että kerettiläisyys ja eklektisyys ovat keskeisiä luovuutta ruokkivia tekijöitä.
Toisinaan vain katson kirjojani. Väliin tunnen huojennusta siitä, että
lukeminen ei voi loppua koskaan. Olen tietoinen siitä, että koko loppuelämäni
ei enää riitä edes taideteoreettisen kirjastoni läpilukemiseen – puhumattakaan
muista kirjoista. En aio edes yrittää sitä. Mutta tietoisuus siitä, että siellä
ne ovat odottamassa, rauhoittaa minua. Jatkuvasti tapahtuu kuitenkin niin, että
poimin satunnaisen kirjan ja lueskelen sitä edes vähän. Usein saan jonkun
hämärän idean tai suunnitelman, jotain joka jää odottamaan toteutumistaan –
toisinaan vain hiipuakseen hiljaa pois, mutta jokin säie siitä jää usein
elämään.
Joskus luen kirjan heti uudestaan, vaikka muutkin odottaisivat vuoroaan.
Useammat lukukerrat muuttavat kirjan osaksi minua. Erään nurkkajumalani, Gaston Bachelardin mukaan: ”Ja
huomaamattamme rakennamme illuusion siitä, ongelma ja ratkaisu ovat itse
keksimiämme. Psykologinen vivahde ’minun olisi pitänyt kirjoittaa tuo’ tekee
meistä lukemisen fenomenologeja.”
Joskus jopa tuntuu siltä, että tieto työhuoneen kirjoista alkaa
salaperäisesti leijua huoneilmassa – ikään kuin olisi joku tapa imeä ideoita
kirjoista edes lukematta niitä. Ne muuttuvat eletyiksi ja koetuiksi ja tekevät
minusta kirjastojen fenomenologin.
***
Olen matkustellut koko 2000-luvun ajan runsaasti Virossa ja seikkaillut
paljon ympäri maaseutua. Matkailu on muodostunut kaksinapaiseksi, ja joskus
olen huvikseni ilmoittanut olevani nimenomaan sekä baari- että
arkkitehtuurituristi. Baareissa, kahviloissa ja ravintoloissa pääsee elämään
sisätiloihin, kokemaan paikallista elämää, vaikka vähän sivustakatsojanakin.
Arkkitehtuurin kokemisenkaan ei kuitenkaan tarvitse jäädä ulkoiseksi tyylin
tunnistamiseksi. Totuttujen kirkkojen ja museoiden lisäksi paikoista löytyy
aina muutakin julkista arkkitehtuuria, johon pyrin aina sisään. Vaikka se
olisikin täysin legitiimiä puuhaa, aiheuttaa se joskus kummastusta, mutta sana
’arkkitehtuurituristi’ avaa yleensä portit ja sulattaa jään.
Kirjasto on jokaisen kunnan kulttuuria sykkivä keskus, hiljaisimmillaankin.
Kirjastossa on yleensä tarjolla pienimuotoisia näyttelyitä, jotka avaavat
paikan luonnetta, kertovat asukkaista ja heidän harrastuksistaan.
Muistoja kirjastovierailuista on kertynyt jo paljon. Muistan esimerkiksi
aina sen hetken, kun uskaltauduin pienen Arukülan kauppalan (2.000 asukasta)
kirjastoon. Olin käynyt katsomassa Arukülan entisen kolhoosin pääkonttoria,
nykyistä kunnantaloa, ja nähnyt siellä ilmoituksen – kunnantaloihinkin pyrin
aina sisään ja niiden ilmoitustaulut ovat vakiolukemistani – kirjastossa
olevasta, 1980-luvun julisteita sisältävästä näyttelystä. Etsin tieni kyliltä
kysyen kirjastoon. Ja mainittakoon, että juuri tien kysyminen on yksi parhaista
tavoista päästä sisään kylään – sanonta ”kysyvä kylän löytää” on yksi
keskeisimmistä isänperinnöistäni. Toisinaan sitä voi kysyä ihan huvikseenkin, vaikka
tietäisikin tien.
Arukülan kirjaston ovi oli auki, mutta itse kirjasto oli pimeänä. Vähän aristikin hiippailla sisään. Siteeraan itseäni: ”Syy miksi kerron tämän, on se huikea onnistuneen sankarimatkailijan tunne, joka lopulta heräsi, kun lähdin kirjastoa etsimään ja löysin sen noin puolivälistä aseman ja kunnantalon väliltä. Kun saavuin kirjastoon, siellä istui kirjastonhoitaja valot sammuksissa ja mietiskeli elämänmenoa. Sitten hän laittoi valot päälle ja esitteli minulle julistekokoelman, joka muuten olikin varsin kiinnostava. Keski-ikäinen nainen oli niin cool, että tuntui maailman luonnollisimmalta asialta olla Arukülaan näyttelyä katsomaan saapunut suomalaisturisti.”
Arukülan kunnantalo muutama vuosi sitten.
Arukülan kirjaston ovi oli auki, mutta itse kirjasto oli pimeänä. Vähän aristikin hiippailla sisään. Siteeraan itseäni: ”Syy miksi kerron tämän, on se huikea onnistuneen sankarimatkailijan tunne, joka lopulta heräsi, kun lähdin kirjastoa etsimään ja löysin sen noin puolivälistä aseman ja kunnantalon väliltä. Kun saavuin kirjastoon, siellä istui kirjastonhoitaja valot sammuksissa ja mietiskeli elämänmenoa. Sitten hän laittoi valot päälle ja esitteli minulle julistekokoelman, joka muuten olikin varsin kiinnostava. Keski-ikäinen nainen oli niin cool, että tuntui maailman luonnollisimmalta asialta olla Arukülaan näyttelyä katsomaan saapunut suomalaisturisti.”
Tilan poetiikka, sen kätketyt merkitykset ja tunnesisällöt ovat toisinaan
varsin arkinen asia, joka vaatii vain aktiivista osallistumista. Siitä kehittyy
parhaimmillaan usein unohtumaton runollinen heittäytyminen siihen, mikä tuntuu
ensi alkuun pelkästään banaalilta.
Puitteet ovat tietysti erilaisia. Toisinaan rakennuksessa on historiallisia
kerrostumia, jotka tuovat oman rakenteensa tilan poetiikkaan – viittaan vaikka
kolhoosin pääkonttorin muuttumiseen kunnantaloksi. Toisinaan arkkitehti voi
paikan hengen lukemisen ja ymmärtämisen sijaan olla luomassa sitä
ratkaisuillaan itse. Parhaimmillaan arkkitehti pystyy Juhani Pallasmaan sanoin ”luomaan rakennuksia, jotka herättävät
meidät kokemaan oman olemassaolomme voimakkaamman tunteen kera ja antamaan
sille syvemmän merkityksen.”
Juuri kirjastolla on kaikki edellytykset olla tällainen rakennus sekä
sisältä että ulkoa, elettynä ja koettuna tilana, jossa muistot ja sukupolvet –
ja lopulta koko kuviteltavissa oleva maailma – kohtaavat.
Saatan jopa kuvitella, että Tšehovin lukeminen liian nuorena oli
enteellistä. Näin Ilja Ehrenburg
Tšehovista: ”Ei ole juopaa runouden ja päivän kysymysten välillä, ajan teemojen
ja taiteen lakien välillä: taiteilija esittää sen mikä vaivaa häntä ja hänen
aikalaisiaan, ja jos hän pystyy näkemään muutakin kuin pelkän kuoren, kykenee
näkemään ihmissydämen syvyyksiin, hän luo teoksen joka auttaa ihmisiä
arkihuolien keskellä, ja joka liikuttaa heidän lapsiaan ja lapsenlapsiaan
vuosia sen jälkeen kun historia on langettanut tuomionsa ja arkistojen pöly on
puuteroinut muinoiset päivän kysymykset.”
Eiköhän juuri kirjasto voi
olla tällainen taideteos, runouden ja päivän kysymysten risteyskohta?
Otso Kantokorpi (s. 1957), taidekriitikko, toimittaja, Helsinki. Hakeutuu matkoillaan yleensä arkkitehtuurin alueelle ja ennen kaikkea sisään rakennuksiin – olivat ne sitten baareja, kirjastoja tai virastoja.
Lähteet:
– Bachelard, Gaston: Tilan
poetiikka. Nemo 2003.
– Bourdieu, Pierre: Sosiologian
kysymyksiä. Vastapaino 1985.
– Ehrenburg, Ilja: Tšehovia
lukiessa. Otava 1978.
– Kantokorpi, Otso: Elämäni tietokirjat. – Kirjassa Perälä,
Anna (toim.): Löysin jotakin hauskaa.
Andrew Erikssonin juhlakirja hänen täyttäessään 50 vuotta maaliskuun 20. päivänä.
Tre bibliofiler 2008.
– Kantokorpi, Otso: Sankarimatkailija
Tallinnan lähijunissa. Like 2009.
– Pallasmaa, Juhani: Tilan poetiikka ja arkkitehtuurin
teoria. – Kirjassa Bachelard, Gaston: Tilan
poetiikka. Nemo 2003.
– Parko, Severi: Muodonmuutos yliopiston kirjastossa. – Kirjassa
Parko, Severi: Makeisrasia. Otava
1988.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti