”Syvällisesti lohdullisia balladeja ihmisenä olemisesta”
Taiteilijasta on usein tapana puhua siten, että häntä
verrataan muihin taiteilijoihin. Taiteilijoita niputetaan yhteisten tekijöiden
pohjalta ja nipuille annetaan nimiä – toisinaan vähän kattavampiakin, joita
nimitetään puhekielessä ”ismeiksi”. Näin taidehistoria on perinteisesti
toiminut, ja tämä puhe jatkuu edelleenkin. Kun taiteilija on saavuttanut 40:n
vuoden iän, kuten iiläinen Petri Yrjölä
(s. 1972), ja ainakin osin jo vakiinnuttanut asemansa, on häntä yleensä
lokeroitu jo moneen kertaan. Yrjölää on sijoitettu romantiikan piiriin – ”Yrjölän öljymaalauksien perusvire on
romanttinen”, totesi Veikko Halmetoja
vuonna 2004. Yrjölän suhdetta abstraktin
ja figuratiivisen välimaastossa on
myös pohdittu: ”Taiteilijan työt ovat vuosi vuodelta muuttuneet yhä
abstraktisemmiksi, puhtaiksi maalauksiksi”, kirjoitti Vesa Kärki. Yrjölän mahdollista symbolismia
on myös pohdittu (Riitta Mäkelä), samoin kuin maalaustensa ekspressionistisia ulottuvuuksia (Ullamaria Pallasmaa). Virpi Nikkari ja Harri Moisio päätyivät jopa puhumaan Yrjölän töiden ”mystis-uskonnollisesta ulottuvuudesta”.
Luokilla on nykyään myös tapana yhdistyä: Pallasmaa nimitti Yrjölää ”romanttiseksi post-ekspressionistiksi”.
Yrjölän suhde väriin tuottaa Pallasmaan mielessä myös voimakkaan luokituksen:
”Häntä voi pitää nimenomaan koloristina.”
Mäkelä niputti pohdinnoissaan yhteen jopa melko ristiriitaiset ulottuvuudet:
”Sillä taiteilijan lähtökohtana töissään on nimenomaan abstraktio ja tunne”. Enkä
yritä väittää, että hän olisi kovinkaan väärässä – varsinkin kun taiteilija
itsekin saa taidemaailmassa silloin tällöin puheenvuoron. Näin Yrjölä:
”Muistikuvistani luodut maisemat abstrahoituvat
työskentelyssäni ja teoksissani tärkeän osan saa värin ja valon luoma tunnelma.” [Kursivoinnit minun]
Kun tapasin Yrjölän hänen työhuoneellaan syyskuussa 2012 haastatellakseni häntä, hän ilmoitti melkein ensitöikseen, että taiteesta kirjoittaminen on melko tyhjänpäiväistä ja hänen kannaltaan epäkiinnostavaa puuhaa. Enkä lainkaan ihmettele tätä. Kuvia tekevä puhuu kuvin varmaankin juuri siksi, että niistä asioista, jotka kiinnostavat ja tuntuvat keskeisiltä, puhutaan nimenomaan kuvin. Taisi olla Isadora Duncan, joka totesi hänen tanssinsa merkitystä kysyttäessä: ”Jos osaisin kertoa sen, ei olisi mitään mieltä tanssia sitä.”
Kuljit kanssani, 2012. Kuva: Mika Friman.
Kun tapasin Yrjölän hänen työhuoneellaan syyskuussa 2012 haastatellakseni häntä, hän ilmoitti melkein ensitöikseen, että taiteesta kirjoittaminen on melko tyhjänpäiväistä ja hänen kannaltaan epäkiinnostavaa puuhaa. Enkä lainkaan ihmettele tätä. Kuvia tekevä puhuu kuvin varmaankin juuri siksi, että niistä asioista, jotka kiinnostavat ja tuntuvat keskeisiltä, puhutaan nimenomaan kuvin. Taisi olla Isadora Duncan, joka totesi hänen tanssinsa merkitystä kysyttäessä: ”Jos osaisin kertoa sen, ei olisi mitään mieltä tanssia sitä.”
Syy, miksi kuitenkin kiinnitän nyt näin paljon huomiota
aiempaan puheeseen Yrjölän taiteesta, on yksinkertainen: retrospektiivinen
näyttely tarjoaa hyvän tilaisuuden koota tätä puhetta niin kuin Yrjölän
taidetta on nyt koottu ja tarkastella kaikkea tätä puhetta suhteessa itse
teoksiin, jotka ovat kerrankin nähtävinä samanaikaisesti. Tällainen viime
aikoina taidemaailmassa yleistynyt uran keskivaiheen retrospektiivi (engl. mid-career retrospective)
tarjoaa sitä paitsi taiteilijalle itselleen mahdollisuuden miettiä vielä
kohtuullisen hengissä ollen omaa sijoittumistaan taiteen kentässä – antaen jopa
tilaisuuden tarvittaessa itsensä puolustamiseen tai jopa erilaisiin
irtiottoihin.
***
Yritän vielä toista kautta. Taidehistoriallisen asemoinnin
sijaan taiteesta on enenevässä määrin alettu puhua eri tieteenalojen termein.
Mukaan ovat tulleet voimallisesti ainakin filosofia, psykologia ja sosiologia –
jopa teologiakin. Kun keskustelin Yrjölän kanssa maalauksellisista asioista,
ulotti hän itsekin puheen vaikeuksitta ja ikään kuin huomaamattaan muille
elämänalueille. Kun kysyin häneltä sitä, miksi hänen maalauksensa ovat usein
niin isokokoisia, hän mietti sitä ensin itsensä ja tekniikkansa kautta:
”Fyysiselle äijälle on miellyttävämpää tehdä isompaa, käyttää isompia
pensseleitä.” Fyysisyydellä hän viittaa epäilemättä muun muassa nuoruuden
harrastukseensa pyöräilyyn, mutta samalla hän siirtyi nopeasti katsojan
alueelle: ”On parempi tehdä pintoja, jotka säväyttävät.” Vaikka taiteilija
luonnollisesti tekee itselleen – ainakin juuri varsinaista työtä tehdessään –,
miettii Yrjölä kuitenkin, teosten kokoakin miettiessään nimenomaan katsojan
roolia: ”Isot maalaukset ovat ikkunoita toiseen maailmaan, joka on tuttu ja samalla
vieras, ehkä kiehtova, ehkä pelottava, ehkä rakastettava, ehkä ymmärrettävä… En
halua näyttää kaikkea vaan haluan jättää arvoituksellisuutta katsojalle, joka
voi nähdä työn oman historiansa kautta, eri tavalla, jokainen omalla
tavallaan.”
Yrjölän omat sanat tuttu ja vieras laukaisivat minussa välittömästi voimakkaita mielleyhtymiä alueille, joiden terminologialla nykytaiteesta on toisinaan tapana puhua. Juuri tätä on nimittäin itävaltalaisen psykoanalyysin isän Sigmund Freudin viljelemä, vaikeasti suomennettava käsite das Unheimliche (’kummallinen’, ’kammottava’, ’epämukava’ jne.). Kuten kirjallisuudentutkija Esa Salovaara toteaa: ”Freud painottaa unheimlich-käsitteen ambivalenssia: kotoisasta heimlich-käsitteestä on kehittynyt vastakohtansa unheimlich, joka tarkoittaa kaikkea, minkä piti pysyä salassa, kätkettynä, ja mikä on tullut ilmi.”
Maailma kaartuu, 2011. Kuva: Mika Friman.
Yrjölän omat sanat tuttu ja vieras laukaisivat minussa välittömästi voimakkaita mielleyhtymiä alueille, joiden terminologialla nykytaiteesta on toisinaan tapana puhua. Juuri tätä on nimittäin itävaltalaisen psykoanalyysin isän Sigmund Freudin viljelemä, vaikeasti suomennettava käsite das Unheimliche (’kummallinen’, ’kammottava’, ’epämukava’ jne.). Kuten kirjallisuudentutkija Esa Salovaara toteaa: ”Freud painottaa unheimlich-käsitteen ambivalenssia: kotoisasta heimlich-käsitteestä on kehittynyt vastakohtansa unheimlich, joka tarkoittaa kaikkea, minkä piti pysyä salassa, kätkettynä, ja mikä on tullut ilmi.”
Juuri ambivalenssia, tiettyä
vastakkaisuuksien yhtäaikaista ja ristiriitaista yhdessäoloa, Yrjöläkin
työssään usein korostaa. Hän on kiinnostunut nimenomaan vastakohtien
tuottamasta jännitteestä. Hänen maalauksissaan käyvät vuoropuheluaan erilaiset
vastakohdat ja janojen ääripäät: valo ja varjo, pinta ja syvyys, esittävä ja
ei-esittävä ja kuten hän itse – viittamaatta mihinkään Freudiin tai
psykologisiin teorioihin – totesi: tuttu ja vieras.
Vaikka Yrjölä itse toteaa teostensa olevan
eräänlaisia ikkunoista toisenlaiseen maailmaan, ovat ne työprosessin kautta
samalla itselleen vastakkaisia: abstrahoimalla, vieraannuttamalla, tekemällä
tunnistamattomaksi hän ikkunaa avatessaankin hieman paradoksaalisesti samalla myös
sulkee sitä. Hän sekä tuo esiin sitä, minkä piti pysyä salassa, että peittää
sitä. Kyse ei kuitenkaan ole tietoisesta tekniikasta: ”En mieti figuurin
ja abstraktin jännitettä, kaikki on mahdollista, kaikki avointa, minun ei tarvitse
pysyä missään luokassa…”
Itsestäänhän, omista tunteistaan ja
tunnelmistaanhan Yrjölä tietenkin kertoo, mutta tajuaa samalla, että kyse on
samalla yleisestä tasosta, että katsojilla on täsmälleen samanlaisia tunteita
ja tunnelmia mutta joiden paljastaminen, esiin räväyttäminen, poistaisi sen
mysteerin, joka tekee hyvästä taiteesta hyvää taidetta ja johon ei sanoin niin
helppoa ole päästä käsiksi.
Yrjölä maalaa kerroksellisesti ja hitaasti,
väliin pelkästään pitkään mietiskellen. Aivan vastaavasti katsomisprosessi on
kerroksellinen, jota voi avata hedelmällisesti juuri unheimlich-käsitteen avulla, Freudin itsensä sanoin: ”Unheimlich (epämukava) on jollain tapaa heimlich (mukava, kotoisa, salainen)…Voidaan kulkea
kahta tietä: voidaan tutkia millaista kehitystä kielen kehitys on sijoittanut
sanaan unheimlich, tai koota yhteen se, mikä ihmisissä ja olioissa,
aistivaikutelmissa, elämyksissä ja tilanteissa saa meidät kokemaan epämukavuuden
tunnetta, ja näin löytää epämukavuuden salattu luonne siitä, mikä on kaikille
tapauksille yhteistä. Tahdon paljastaa saman tien, että molemmat tiet johtavat
samaan tulokseen: kammotus on sellaista kauhua, joka juontuu ammoin tutusta,
muinoin mukavasta.”
Pitääkö tästä puhua tämän enempää, pitääkö
tätä purkaa? Mielestäni ei, enkä usko Yrjölänkään olevan asiasta yhtään eri
mieltä. Mutta sanojahan aina käytetään, niin tekee Yrjöläkin, joka kirjoittaa
runoja. Hänen säkeistään voi lukea tuon saman tutun ja oudon ristivedon:
Lennän pimeässä
sinä siipieni kantajana.
Laske minut metsään
niin etteivät pimeän neulaset
minua vahingoittaisi.
sinä siipieni kantajana.
Laske minut metsään
niin etteivät pimeän neulaset
minua vahingoittaisi.
Metsä on yhtäaikaisesti sekä pelottava että turvallinen. Niin kuin
pimeäkin. Niin kuin se toinen, se ’sinä’, mutta olkoon se kuka tahansa…
***
Yrjölän
taidetta voisi lähestyä tietysti hänen teemojensa ja motiiviensa kautta. Hän
maalaa usein maisemiksi luonnehdittaviksi olevia asioita. Teoksissa voi erottaa
metsää, merta tai muutenkin vettä. Yksittäisissä motiiveissa katsoja voi
kiinnostua vaikka kimalaisista ja puista – joita voi tarkastella vaikka Yrjölän
alter egona tai sitten vaikkapa
yleisesti ihmisen allegoriana. Yrjölä itse mietti kimalaista ja palauttaa sen
lapsuuden kokemukseen: ”Näin äitini suvun mökillä Päijänteellä lapsena
miten kimalainen istuu kukassa, miten raskaasti se lähtee lentoon, näin samalla
ihmisen – raskauden, kömpelyyden ja pienuuden… sen kuinka pieni ihminen on luonnossa.”
Yksityiskohtiakin voi paljastaa
enemmänkin: yhteen aikaan Yrjölä maalasi uponneita veneitä, ja osa maalausten
voimasta tuli epäilemättä siitä tosiseikasta, että hän oli käynyt
veneenveistokurssia, mikä mahdollisti mätänevien ja hajoavien veneiden
yksityiskohtien rankojen kuvaamisen siten, että tragiikka perustui sille
todentunnulle, jonka katsoja voi aistia – tietämättä taustoja. Mutta miksi
näitä yksityiskohtia pitäisi avata? Ei kai katsojan kokemus siitä mihinkään
muutu?
Ei Päijännekään ole olennainen kuin Yrjölän omassa henkilöhistoriassa. ”En ole mikään maisemamaalari”. Yrjölä totesi minulle. Hän ei maalaa luonnossa vaan työhuoneellaan. Luonnolla on kuitenkin suuri merkitys hänen työlleen: ”Maalausten lähtökohdat löytyvät luonnosta. Luontoelementit: valo, meri, metsä ja taivas ovat aina olleet minulle tärkeitä.” Yrjölän paikat ovat ”oikeita” paikkoja, mutta sekoittuneena hänen henkilöhistoriallisissa kokemuksissaan, ne eivät ole palautettavissa arkiseen todellisuuteen, ne eivät sijaitse enää missään tietyssä miljöössä eksaktilla tavalla kuvattavina: ”Nuoruuteni kesät saaressamme ovat tuoneet luonnon sisälleni. Luonnon jännitteistä kumpuaa minuuteni. Viittaan töissäni sellaiseen, jonka toivoisin koskettavan sitä osaa meissä, joka on särkyväisin ja tärkein.”
Jäätynyt, 2004. Kuva: Mika Friman.
Ei Päijännekään ole olennainen kuin Yrjölän omassa henkilöhistoriassa. ”En ole mikään maisemamaalari”. Yrjölä totesi minulle. Hän ei maalaa luonnossa vaan työhuoneellaan. Luonnolla on kuitenkin suuri merkitys hänen työlleen: ”Maalausten lähtökohdat löytyvät luonnosta. Luontoelementit: valo, meri, metsä ja taivas ovat aina olleet minulle tärkeitä.” Yrjölän paikat ovat ”oikeita” paikkoja, mutta sekoittuneena hänen henkilöhistoriallisissa kokemuksissaan, ne eivät ole palautettavissa arkiseen todellisuuteen, ne eivät sijaitse enää missään tietyssä miljöössä eksaktilla tavalla kuvattavina: ”Nuoruuteni kesät saaressamme ovat tuoneet luonnon sisälleni. Luonnon jännitteistä kumpuaa minuuteni. Viittaan töissäni sellaiseen, jonka toivoisin koskettavan sitä osaa meissä, joka on särkyväisin ja tärkein.”
Se särkyväisin
ja tärkein näky usein unissa: ”Näen paljon voimakkaita unia, ja ne
vaikuttavat aika paljon työskentelyyni. Eikä aina tarvitse välttämättä olla
unessakaan. Joskus vaan välähtää joku idea… FLASH!... näen kuvan. Näen sen
usein valmiina mittasuhteineen, joten ei minun tarvitse luonnostellakaan. Mutta
maalatessa asiat kuitenkin muuttuvat, ja prosessi vie aina mukanaan. En siis
koskaan näe valmista maalausta, jonka vain toteuttaisin… en koskaan kuvita… ja
tekniikkani vuoksi sattumallakin on oma osuutensa. Se tietenkin muuttuu
kokemuksen myötä hallitummaksi.”
Samalla tavalla kuin Yrjölän teokset abstrahoituvat, voi
tematiikankin osalta mennä hiljalleen abstraktimpaan suuntaan. Kimalaisista ja
koivuista voidaan mennä yleisemmälle tasolle. Yrjölän omin sanoin: ”Lähtökohta
on herkkyyden ja voiman symbioosi. Kyse on katoavaisuudesta, elämän ja kuoleman
kysymyksistä… syntymisestä… eiväthän ne sen monimutkaisempia asioita ole, mutta
niistä se monimutkaisuus syntyy…”
***
Yritetään vielä neljättä tietä. Taiteilijoita lähestytään usein
luovina poikkeusyksilöinä, joiden elämä on jo sellaisenaan kiinnostavaa.
Tällaista lähestymistapaa nimitetään biografiseksi, ja taidehistoriassa se on
nykyään mielletty useimmiten vanhanaikaiseksi. Jo vuosia on puhuttu esimerkiksi
taiteilijamytologian tai pahimmillaan neromyytin purkamisesta. Lapsia on näin
kuitenkin heitetty aika paljon pesuveden mukana.
Kun olin vierailulla Yrjölän vanhasta kaupasta muunnetussa kodissa
ja työhuoneessa, näin yläkerran käytävien seinillä maalauksia, jotka tunnistin
Yrjölän töiksi mutta joiden laatua jouduin hämmästelemään, kun kuulin niiden
olevan vasta vähän toisella kymmenellä olevan Yrjölän töitä. Yrjölä on selkeä
luonnonlahjakkuus – riippumatta mistään taiteilijakoulutuksesta, jota sitäkin
hänellä on runsaasti.
Yrjölä itsekin tiesi jo varhain tulevansa taidemaalariksi: ”Vietin aika yksinäistä lapsuutta Oulunsalossa. Pakenin piirtämiseen. Se jäi unohtumattomaksi kokemukseksi.” Eikä pelkkä piirtäminen riittänyt: ”Lastenkirjojani olivat taidekirjat. Kasvoin jokseenkin kulttuuriperheessä. Isä oli metsänhoitaja, äiti kieltenopettaja. Kotona soi klassinen musiikki, ja kirjahyllyssä oli taidekirjoja, muun muassa kirjasarja Suomen taide. Suomen taiteesta jatkoin Maailman taiteeseen, ja opettelin kaiken mahdollisen.”
Juhlat, 2011. Kuva: Mika Friman.
Yrjölä itsekin tiesi jo varhain tulevansa taidemaalariksi: ”Vietin aika yksinäistä lapsuutta Oulunsalossa. Pakenin piirtämiseen. Se jäi unohtumattomaksi kokemukseksi.” Eikä pelkkä piirtäminen riittänyt: ”Lastenkirjojani olivat taidekirjat. Kasvoin jokseenkin kulttuuriperheessä. Isä oli metsänhoitaja, äiti kieltenopettaja. Kotona soi klassinen musiikki, ja kirjahyllyssä oli taidekirjoja, muun muassa kirjasarja Suomen taide. Suomen taiteesta jatkoin Maailman taiteeseen, ja opettelin kaiken mahdollisen.”
Peruskoulun jälkeen Yrjölä suunnisti heti Limingan
taidekouluun, sieltä Kokkolan Pohjoismaiseen taidekouluun ja sieltä kahden
vuoden jälkeen Kuvataideakatemiaan, josta hän valmistui taidemaalariksi vuonna
1998. Akatemian kolmantena vuotena löytyi se juttu, joka tuntui omalta ja
tuntuu siltä edelleenkin: ”Löysin tummanpuhuvan maailman ja tajusin, että
työssä täytyy olla voimaa… ja se voimahan on aika mystinen juttu, se miten se
saadaan aikaan… sitä kautta löysin rakkauden varjon ja valon leikkiin, ja se
kiehtoo minua edelleenkin.”
Kuvataideakatemian
tärkeimpänä opettajanaan Yrjölä muistelee Henry
Wuorila-Stenbergiä, jonka luokse hän hakeutui kuitenkin aivan muista kuin
maalauksellisista syistä. ”Me olemme Henryn kanssa maalareina hyvin erilaisia,
ja se on aika tärkeää… suhteessa tärkeämpää onkin ollut syntynyt ystävyys ja ne
filosofiset keskustelut, joita meillä on tapana käydä. Ei maalaamista
mielestäni voi oikeastaan opettaa lainkaan – niin kuin klassista piirtämistä.”
Taidemaalarin
ja taidekirjoittajan tekniikka on usein samankaltainen peittämisen ja
paljastamisen vuoropuhelu. Taidekirjoittaminen on usein lopputulokseltaan
viileää ja asiallista, eikä prosessin yksityiskohtiin ole tapana mennä. Teen
nyt kuitenkin poikkeuksen. Kesken tämän kirjoittamisen soitin
Wuorila-Stenbergille, joka sattuu kuulumaan myös minun tuttavapiiriini, ja
aloitin suoraan, kertomatta tarkoitusperiäni: ”Kerro minulle jotain Petri
Yrjölästä.”
Vastaus tuli
epäröimättä – ja myös motiiveja kysymättä: ”Sillä on jotain sellaista
1980-luvulle tyypillistä hybristä, uhoa… ja pohjoista melankoliaa. Maisemiahan
se tekee, mutta sen jylhät
maisemamaalaukset eivät kuitenkaan kuvaa vain luontoa, vaan ne ovat ennen
kaikkea synkeitä, mutta silti syvällisesti lohdullisia balladeja ihmisenä
olemisesta.”
Melankolia
lienee yksi avainsana Yrjölän tuotantoon. Kun kysyin häneltä synkkyyden ja
melankolian eroa, hän vastasi: ”Synkkyys on kuolema, melankolia on
tapahtumasarjojen ja sattumankauppojen lopullinen summa.” Syntymän ja
katoavaisuuden tematiikan parissa askaroivaa Yrjölää kiinnostaa juuri tuo
historiallisten tapahtumien summa. ”Historia on tehnyt meistä tällaisia, me
suomalaiset olemme melankolisia.” Makrohistorian lisäksi on olemassa
mikrohistoria ja vielä kunkin henkilön osin satunnainen henkilöhistoria, jonka
kautta tekijä tekee ja katsoja taidetta katsoo ja vastaanottaa, ja siksi Yrjölä
haluaakin jättää teoksensa avoimiksi – palaan aiempaan Yrjölän kommenttiin
katsojasta, ”joka voi nähdä työn oman historiansa kautta, eri tavalla, jokainen
omalla tavallaan.”
Kun Wuorila-Stenberg puhuu ”syvällisesti lohdullisesta”, on sitä hieman syytä avata. En huomannut puhelimessa kysyä häneltä selvennystä, mutta uskallan olettaa, että kyse on nimenomaan esteettisestä laadusta. Yksi hyvän taiteen ominaisuuksista on nimittäin oudolla tavalla kaksinapaista: vaikka tematiikka olisikin traagista, synkkää tai melankolista, tuottaa taiteilijan osaamiseen liittyvä esteettinen ulottuvuus teokselle oman lisäulottuvuutensa: ei ole lainkaan haettua puhua Aristoteleen katarsiksesta, tragedian tuottamasta tunnetilasta, joka johtaa jonkinlaiseen puhdistautumiseen, elämänhalun uudistumiseen ja voimistumiseen.
Lupaus huomisesta, 2012. Kuva: Mika Friman.
Kun Wuorila-Stenberg puhuu ”syvällisesti lohdullisesta”, on sitä hieman syytä avata. En huomannut puhelimessa kysyä häneltä selvennystä, mutta uskallan olettaa, että kyse on nimenomaan esteettisestä laadusta. Yksi hyvän taiteen ominaisuuksista on nimittäin oudolla tavalla kaksinapaista: vaikka tematiikka olisikin traagista, synkkää tai melankolista, tuottaa taiteilijan osaamiseen liittyvä esteettinen ulottuvuus teokselle oman lisäulottuvuutensa: ei ole lainkaan haettua puhua Aristoteleen katarsiksesta, tragedian tuottamasta tunnetilasta, joka johtaa jonkinlaiseen puhdistautumiseen, elämänhalun uudistumiseen ja voimistumiseen.
Mutta on syytä
kuitenkin muistaa, että Yrjölä ei ole sen paremmin psykiatri kuin taideteoreetikkokaan. Hän on taidemaalari. Hän
on myös taidemaalari, joka ei paljoa piittaa trendeistä tai taidehistorian
konventioista. Hänellä on vahva näkemys omasta maailmastaan.
”Petri on
omavaloinen. Se on hurjaa”, lopetti Wuorila-Stenberg puhelun.
Lähteet:
– Freud, Sigmund: Murhe ja melankolia. Vastapaino 2005.
– Halmetoja, Veikko: Oulusta Mältinrantaan. – Aamulehti 29.10.2004.
– Kärki, Vesa: Hallitun sattuman taidemaalari. – Kaleva 15.4.2009.
– Mäkelä, Riitta: Aaltoliike ja valohämy. – Kaleva 7.3.2002.
– Nikkari, Virpi & Moisio, Tomi: Petri Yrjölä. –
Nikkari, Virpi (toim.): Olotila OK!
Sara Hildénin taidemuseo 2010.
– Pallasmaa, Ullamaria: Maisema sielun tilana. – Karvonen,
Kirsti (toim.): Ars Fennica 2009.
Henna ja Pertti Niemisen Kuvataidesäätiö Ars Fennica, 2009.
– Salovaara, Esa: Komiikka
ja Unheimich Maiju Lassilan romaanissa Kuolleista herännyt. Pro gradu,
Jyväskylän yliopisto (https://jyx.jyu.fi/dspace/handle/123456789/38090)
– Yrjölä, Petri: Maalauksia. – Lager, Katariina (toim.): Näitkö. tm-gallerian ja Taidemaalariliiton
näyttelytoiminta 2004. Taidemaalariliitto 2004.
Ja palataan vielä vähän muistoihin. Kirjoitin aikoinaan Kauppalehteen minikokoiset esittelyt vuoden 2009 Ars Fennica -ehdokkaista, joihin Yrjöläkin kuului. Ja löytyihän teksti tietokoneen uumenista. Näin ajattelin Yrjölästä tuolloin – ja varsin pikaisesti tuttuun journalistityyliin. Muistan vieläkin sen, kun pressistä piti rynnätä himaan kirjoittamaan tunnin aikataululla viidestä ehdokkaasta:
Täysverinen maalari
***
Ja palataan vielä vähän muistoihin. Kirjoitin aikoinaan Kauppalehteen minikokoiset esittelyt vuoden 2009 Ars Fennica -ehdokkaista, joihin Yrjöläkin kuului. Ja löytyihän teksti tietokoneen uumenista. Näin ajattelin Yrjölästä tuolloin – ja varsin pikaisesti tuttuun journalistityyliin. Muistan vieläkin sen, kun pressistä piti rynnätä himaan kirjoittamaan tunnin aikataululla viidestä ehdokkaasta:
Täysverinen maalari
Oululainen taidemaalari Petri
Yrjölä (s. 1972) on outo vieras tämänvuotisten Ars Fennica -ehdokkaiden
joukossa. Hän on rehellisesti ihan vanhanaikainen maalari ilman sen kummempaa
poliittista agendaa.
Maalaustaiteen kuolemasta puhutaan varmaan yhtä usein kuin
teatterin kriisistä, mutta eipähän tuo näy kuolevan. Yrjölä myös osoittaa,
ettei kaiken nähtyäänkin voi vielä nähdä enemmän. Pystyyn kuolleiden kliseiden
sijaan Yrjölän välinevalikoima on kaikessa yksinkertaisuudessaan aivan riittävä.
Luonnonmaisemaa ilman sitä häiritsevää ihmistä kuvaava
Yrjölä löytää mittakaavoja vaihdellessaan outoja asioita ja myös kuvaa niitä
komeasti. Ja voi hänen teoksiinsa sijoittaa lopulta tuntevan ihmisen
moninaisine tunteineen. Se rooli jätetään samastuvalle katsojalle.
Katselin nämä varhain aamulla 02.10 .2013.Kun nämä on vapaasti katsottavissa , niin olen valmis myös omalta osaltani arvostelemaan . Koen nämä poikkuksellisen erikoisiksi . Arvioni on - Peloittavia . Melkeimpä synkkiä . Värit tosin kohdallaan . Useamman kerran kun katselen , niin sanoisin näitten jopa viehättävän maallikon silmää . Väliin on harmonia kohdallaan . Yht äkkiä tulee jotain jyrkkää putouksen omaista . Loppu sanani . Erittäin mielenkiintoista katsottavaa .
VastaaPoista