Sakari Tohkan (1911–1958) suihkulähdeveistos Tursas ja vedenneito (1940) on yksi Helsingin monista toimimattomista vesiveistoksista. Ei taiteilija sitä tällaiseksi suunnitellut.
Ja on minun, hitto soikoon, sanottava, että tolkku asioissa pitää olla. Tein nimittäin vähän lisää taustatutkimuksia ja sain selville, että Pekka Jylhän (s. 1955) Kekkos-monumentin ylläpito maksaa jopa enemmän kuin jutussani arvioin: summa on 40–50 tuhatta euroa vuodessa. Siis esimerkiksi paljon enemmän kuin minä tienaan. Nykytaiteen materiaalit ja tekniset ratkaisut sekä niiden tuottamat ongelmat saattavat olla muutenkin vähän ennustamattomia – klassista pronssia ja graniittiahan ei juurikaan tarvitse kunnostaa. Kuinka monta vesielementin sisältävää veistosta on ympäri vuoden toimimatta, koska veden käyttö on sekä kallista että sen vaatima puhdistus vaikeaa?
No, tässä tämä:
Julkinen taide ja kestävä kehitys
Olen monesti miettinyt sitä, että missä vaiheessa julkinen
taide kohtaa saturaatiopisteensä, siis sen kyllääntymistilan, jolloin lisää ei
enää mahdu tai lisääminen ei enää kannata – jolloin se ei enää ole mielekästä.
Otetaan ihan käytännön esimerkki. On varsin
epätodennäköistä, että Esplanadin puistoon Helsingissä lisättäisiin yhtään
pysyvää veistosta. Nyt niitä on viisi, joista kolmella juhlitaan
kansallissankareitamme: Runebergiä, Topeliusta ja Leinoa. Esplanadin puisto on saavuttanut saturaatiopisteensä, se on
ikään kuin valmis, ja koska suurin osa ihmisistä on sitä mieltä, että
kulttuuriperintökohteita on vaalittava, on myös epätodennäköistä, että yhtäkään
noista viidestä veistoksesta koskaan poistettaisiin.
Toisin kuin taloja, julkisia veistoksia ei edes tarvitse
suojella: sellainen kun on paikalle pantu, se seisoo siinä hamaan tappiin asti.
Joitakin poikkeuksia toki on, mutta ne ovat harvinaisia erityistapauksia.
Esimerkiksi jos kaupunki on joskus jostain kumman syystä päättänyt pystyttää
veistoksen, josta kukaan ei sitten pidä ja jonka taiteellista arvoa ei kukaan
asiantuntija puolusta, on hyvin epätodennäköistä, että sitä kuitenkaan koskaan
pantaisiin uusiokäyttöön.
Taiteen ja kulttuurin yhteydessäkin on alettu puhua
kestävästä kehityksestä. Suomen Kulttuuriperintökasvatuksen seura on juuri
julkaissut e-kirjan Kestävä kasvatus –
kulttuuria etsimässä. Siinä ei tietenkään pohdita sitä, miten taide voi
alkaa kuormittamaan ympäristöämme – päinvastoin: siinä pohditaan pikemminkin
kulttuuriperinnön säilyttämisen tärkeyttä, muun muassa sitä, miten
kulttuuriperinnöllä on oma merkittävä vaikutuksensa kollektiivisen identiteetin
kannalta.
YK:n ympäristö- ja kehityskomitean (WCED) asettaman ns.
Brundtlandin komission tunnettu määritelmä kestävästä kehityksestä toteaa, että
”kestävä kehitys on kehitystä, joka tyydyttää
nykyhetken tarpeet viemättä tulevilta sukupolvilta mahdollisuutta tyydyttää
omat tarpeensa”.
Jatketaan ajatusleikkiä Esplanadin puistosta
– tai itse asiassa mistä tahansa suomalaisen kaupungin ns. arvoympäristöstä.
Veistokset ovat epäilemättä tyydyttäneet aikansa nykyhetken tarpeet – miehisen
ja nationalistisen korkeakulttuurin tarpeet, joissa julkisilla paikoilla ei
naisille tai tavallisille ihmisille juuri sijaa ollut. Kaikennäköiset
tavalliset miehet pääsivät 1940–50-luvuilla nimettömiin kollektiivisiin
joukkohautoihin sankaripatsaiden kautta. Hyvännäköisiä tavallisia naisia
puolestaan kuvattiin nimettöminä alastomina hahmoina, kuten Esplanadin toista
päätä somistavassa Ville Vallgrenin Havis Amandassa.
Pronssi ja graniitti eivät lumitaakan alle romahda – Veikko Hirvimäen (s. 1941) Kuningasajatus (1985) kestää myös istumista.
Yksi historian ominaisuuksista on se, että
sitä voidaan kirjoittaa uudelleen ja että sitä voidaan täydentää myöhemmin.
Julkiset veistokset ovat kuitenkin sananmukaisesti kiveen hakattuja, ja niiden
välittämä kulttuuriperintö on melko jähmeää. Veistosten sanomaa on vaikea
päivittää.
Helsingissä on viitisensataa julkista
ulkotaideteosta. Julkisen ulkotaiteen saturaatiopistettä on vaikea kuvitella,
koska kaupunki kasvaa ja uusia alueita rakennetaan. Esimerkiksi Arabianrantaan
on pystytetty kohta jo sata julkista taideteosta, eikä likikään kaikkia niistä
osaamattomampi silmä tahdo edes huomata. Mutta kyllä se saturaatiopiste jossain
on: kuvitelkaapa vaikka Helsinkiä, missä olisi 15 000 julkista taideteosta.
Siinähän ei olisi mitään mieltä.
Koska julkinen taide on kuitenkin
kumuloituvaa luonteeltaan – taide vain lisääntyy eikä sitä koskaan poisteta –,
on tuo mielettömyyden vaara reaalinen. Tätä vauhtia se tapahtuu esimerkiksi
vuonna 3413. Mutta eihän niin pitkälle voi tai edes tarvitse ajatella. Vai
tarvitsisiko sittenkin, jos kuitenkin otamme kestävän kehityksen ihan
tosissamme?
Korkeasaaren entinen johtaja Seppo Turunen herätti vuosi sitten
kohua ja varmaan mielipahaakin lausunnollaan, jonka mukaan ”lemmikkieläimistä
on luovuttava pitkällä tähtäimellä kokonaan”. Entäpä jos joku heittäisi
ajatuksen, että pysyvistä julkisista taideteoksista on luovuttava pitkällä
tähtäimellä kokonaan? Taiteen ylläpitokin nimittäin maksaa. Helsingin
taidemuseon johtokunta esimerkiksi hyväksyi juuri sen, että Annikki Luukelan vasta 28-vuotias
neonvaloteos Verkosto (1995)
Kaisaniemen metroasemalla kunnostetaan 22 000 eurolla. Pekka Jylhän Kekkosen muistomerkin kiertovesi- ja
lämmitysjärjestelmän ylläpito ja sorsankakanpuhdistus taitaa maksaa saman
summan vuositasolla.
Mutta enhän minä tietenkään ihan tosissani
ole, ja tuttavapiiriinikin kuuluu aivan liikaa taiteilijoita, jotta moisia
uskaltaisin ehdottaa.
Järkevä vaihtoehto olisi ehkä kuitenkin
miettiä pysyvyyttä. Voisiko kukin
aika tehdä ympärilleen juuri itselleen mielekästä väliaikaista julkista taidetta, joka kierrätykseen mentyään
säilyisi jälkipolville ja heidän tulkinnoilleen ainoastaan hyvin tehdyn
dokumentaation avulla?
PS. Mainitsemani e-kirja on ladattavissa pdf:nä tästä linkistä.
***
PS. Mainitsemani e-kirja on ladattavissa pdf:nä tästä linkistä.
Lontoossa 4th plinth saa uuden patsaan aina erään vuoden välein. Kierrätys toimii.
VastaaPoistahttp://en.wikipedia.org/wiki/Fourth_plinth,_Trafalgar_Square