maanantai 11. helmikuuta 2013

Julkaistua 398 & Näyttelykuvia 764 & 765: Mitä ympärillä tapahtuu?

Viime viikon keskiviikkona olin Nykytateen museo Kiasman pressissä, jossa esiteltiin sekä Jouko Lehtolan (1963–2010) Viattomuuden loppu (8.2.–18.8.) että Dan Perjovschin (s. 1961) Irti kehyksistä (8.2.–18.8.). Eilisessä Aamulehdessä (ja missä lie muussa Alman maakuntalehdessä? – voi kriitikkoa, joka ei osaa edes kuvitella yleisöään!) ilmestyi sitten yhteisjuttuni:

Mitä ympärillä tapahtuu?

Kiasma on tällä hetkellä täynnä dokumentaarista taidetta, mutta havainnointia ja dokumentaarisuutta on varsin monenlaista.

Valokuvaaja ja valokuvataiteilija Jouko Lehtola (1963–2010) tuli 1990-luvulla tunnetuksi rock-henkisistä kuvistaan. Aiheina olivat sekä muusikot että heidän yleisönsä. Lehtola jatkoi nuorison kuvaamista ja löysi kiinnostavia ryhmiä: muun muassa tatuoituja nuoria, ”nykyaikaista itse tehtyä elämää”. 

Nalle, sarjasta Merkitty iho, 1999.

Läheisen nuoren huumekuolema muutti kaiken: Lehtola alkoi kiinnostua ympärillään vallitsevasta väkivallasta ja pahoinvoinnista. Hän kuvasi paikkoja, joissa oli kuoltu yliannostukseen sekä poliisin hallussa olevia aseita, joilla oli tehty väkivaltarikoksia. Hän kuvasi myös aikansa välinpitämättömyyttä: kolariautoja kuvaava sarja käynnistyi, kun hän luki uutisesta, jossa yliajon suorittaja oli närkästynyt siitä, että hänen automerkkinsä oli uutisoitu väärin – kyseessä oli paljon kalliimpi merkki!

Mustakahvainen fileerausveitsi, Fiskars, mies löi vaimoaan käteen, kesäkuu -03, sarjasta Veitset, 2003

Nuorena syöpään kuolleen Lehtolan teoksia on nyt hankittu Kiasman kokoelmiin, ja teoksista järjestetty näyttely kertoo tylyä kieltään ajassamme tapahtuneista muutoksista. Lehtolan lakoninen kuvakieli ja oudon vähäeleinen estetiikka luovat yhdessä raakojen aiheidensa kanssa jylhän todistusaineiston siitä, miten kauas luonnon harmoniasta olemme eksyneet – onneksi Lehtola kuvasi sitäkin puolta pysyäkseen järjissään.

Poliittisia impressioita


Romanialainen piirtäjä Dan Perjovschi (s. 1961) kuvaa hänkin aikaansa ja ympäristöään. Perjovschi on luopunut paperista miltei kokonaan ja tekee piirustusinstallaatioitaan milloin minkäkin museon seinälle. Hän kommentoi poliittisia ja taloudellisia kehityskulkuja, mutta myös sitä, mitä hän matkoillaan ympärillään näkee. Monen nykytaiteilijan tavoin hän on jatkuvasti liikkeessä, mutta hän pyrkii reissuillaan havainnoimaan paikan henkeä. Niinpä Kiasman piirustusinstallaatio on täynnä herkullisia kommentteja myös siitä Helsingistä, jota hän on prosessin myötä kokenut: osansa ovat saaneet niin Mannerheimin ratsastajapatsas kuin joka puolella näkyvä Helsingin design-intoilu.
Perjovschi ryhtyi alun perin tekemään poliittisia pilapiirroksia lehtiin Nicolae Ceaușescun diktatuurin kaaduttua. Vaan tuntuupa EU:n ja globaalin kapitalismin piiristäkin oma diktatuurinsa löytyvän. Sitä Perjovschi suomii oivalluksen täyteisellä huumorilla. 

Varsin sympaattisen tuntuinen Perjovschi oli itsekin paikalla. Olen muuten tutustunut hänen kynänjälkeensä jo viime vuonna Tallinnassa.

*** 

Ja Kuka-laatikkokin piti tehdä:

Ketkä?
Jouko Lehtola
Jouko Lehtola tuli tunnetuksi 1990-luvun nuorison kuvaajana.
Lehtola on yksi kansainvälistyneen suomalaisen valokuvan uranuurtajia.
Nuoren syöpään kuolleen Lehtolan nimeä kantava säätiö tukee nuoria valokuvaajia.

Dan Perjovschi
Dan Perjovschi kommentoi poliittisia pilapiirroksia muistuttavilla installaatioillaan maailman menoa taidemaailman keskuksissa.
Kiasman näyttely on Perjovschin ensiesiintyminen Suomessa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti