Kylmän ekspressionistinen on juurtumahapsi
Raoul Kurvitz, Kumu,
Tallinna 18.1.–21.4.
Monipuolinen virolainen kuvataiteilija ja muusikko Raoul Kurvitz (s. 1961) kuuluu siihen
isolukuiseen virolaiseen taiteilijaporukkaan, joka on saanut
arkkitehtikoulutuksen. Hän valmistui Viron valtiollisesta taideinstituutista
(nyk. Viron taideakatemia) arkkitehdiksi vuonna 1984. Mutta toisin kuin
esimerkiksi Leonhard Lapin, Jüri Okas ja Vilen Künnapu, hän ei nojaa virolaisen ja yleiseurooppalaisen avantgarden
vähäeleiseen perinteeseen vaan edustaa pikemminkin sitä postmodernia katkosta,
joka meilläkin kytkeytyi ekspressionismin uuteen nousuun 1970–80-lukujen
taitteessa. Ja aivan samoin kuin meilläkin, tähän liittyy tietty romantiikan
uusi tuleminen, mikä virolaisessa neukkumaailmassa sai omanlaisiaan, varmaankin
aidosta absurdiuden tunnosta johtuvia dekadenssia hipovia piirteitä. Tosin
tässä kontekstissa ei murros ole niinkään suuri, koska samanlainen ”Jumalan
hullu” Kurvitzkin tuntuu olevan kuin niin moni virolainen edeltäjänsä. Viittaus
on tarkoituksella jumalinen: ”Älköön vain kukaan pettäkö itseään. Jos joku
teistä on olevinaan viisas tässä maailmassa, hänestä täytyy ensin tulla hullu,
jotta hänestä tulisi viisas. Tämän
maailman viisaus on näet Jumalan silmissä hulluutta. Onhan kirjoitettu: -- Hän
vangitsee viisaat heidän omaan viekkauteensa.”
(1 Kor. 3: 18–19)
Kurvitz oli vuonna 1986 mukana perustamassa Virossa jo taidehistoriallisen legendaarisen maineen saavuttanutta Rühm T:tä , jossa oli mukana myös muita arkkitehteja: Urmas Muru ja Peeter Pere sekä kuvataiteilijoita, muusikoita ja kirjailijoita: Hasso Krull, Ariel Lagle, Raul Saaremets, Ene-Liis Semper ja Tarvo Hanno Varres. Maalaustuotantoaan ryhmä nimitti ”kylmäksi ekspressionismiksi”, jota leimasi intohimon puute ja etäisyys. Ryhmä tuli kuuluisaksi myös performanssin kautta – huippukohta asettuu 1990-luvun alkuun. Taidehistorioitsija Ants Juske muisteli ryhmää ”brutaaleina dandyinä”.
Kurvitz oli vuonna 1986 mukana perustamassa Virossa jo taidehistoriallisen legendaarisen maineen saavuttanutta Rühm T:tä , jossa oli mukana myös muita arkkitehteja: Urmas Muru ja Peeter Pere sekä kuvataiteilijoita, muusikoita ja kirjailijoita: Hasso Krull, Ariel Lagle, Raul Saaremets, Ene-Liis Semper ja Tarvo Hanno Varres. Maalaustuotantoaan ryhmä nimitti ”kylmäksi ekspressionismiksi”, jota leimasi intohimon puute ja etäisyys. Ryhmä tuli kuuluisaksi myös performanssin kautta – huippukohta asettuu 1990-luvun alkuun. Taidehistorioitsija Ants Juske muisteli ryhmää ”brutaaleina dandyinä”.
On toki muistettava,
että ryhmän toiminta sijoittuu osin vaiheeseen, jolloin Neuvostoliitto alkoi jo
hajota ja muuttua kehittyväksi kapitalismiksi, joten ei näitä tyyppejä Siperia
niinkään opettanut: he olivat yhtäaikaisesti undergroundia ja virolaisen
taiteen eliittiä – ja hyvin itsetietoisesti.
Kurvitzilta on koottu
merkittävään historialliseen näyttelyyn isoja installaatioita – osin
rekonstruoituina – ja useita videoteoksia sekä hyvä valikoima Rühm T:n aikaisia
performanssitallenteita – myös Suomesta, sillä Kurvitz on ollut mukana
aikoinaan niin Helsingissä, Porissa kuin Billnäsissäkin.
Taidehistorioitsija Andres Härm on todennut, että Kurvitz on yhtä aikaa esoteerinen ja sosiaalinen. Tämähän on aika rankka ristiriita, mutta Kurvitzin tapauksessa varsin totta. Hän lainailee eklektisesti eri kulttuurien ja uskontojen symboleita ja tekee niistä lähtökontekstista piittaamattomasti uusia kokonaisuuksia, joiden varsinaista uutta merkitystä on vähän vaikeakin arvailla, mutta tarttumakohtia piisaa.
Taidehistorioitsija Andres Härm on todennut, että Kurvitz on yhtä aikaa esoteerinen ja sosiaalinen. Tämähän on aika rankka ristiriita, mutta Kurvitzin tapauksessa varsin totta. Hän lainailee eklektisesti eri kulttuurien ja uskontojen symboleita ja tekee niistä lähtökontekstista piittaamattomasti uusia kokonaisuuksia, joiden varsinaista uutta merkitystä on vähän vaikeakin arvailla, mutta tarttumakohtia piisaa.
Kurvitz uppoutuu
erilaisten ideologioiden, mytologioiden, historian ja filosofian maailmaan
luoden omaa rituaalinomaista lähestymistapaansa, mikä näkyy myös hänen
musiikissaan – pari vuotta sitten ilmestyi tämän laulutaidottoman gurun
hypnoottinen albumi Forbidden to Sing, jonka hienoimmasta biisistä (Jesse
Colin Youngin Darkness, Darkness alun perin vuodelta 1969) tehty video toivottaa katsojan näyttelyyn ja
virittää sen tunnelmaan.
Mutta ei Kurvitz mikään
pelkkä synkistelijä ole. Hänen narratiiviset videonsa osaavat olla myös varsin
hauskoja: ihan ääneen nauroin, kun katsoin hänen ”metafyysistä pankkitoimintaa”
kuvaavaa videotaan, jossa taiteilija ostaa torilta sosiaalisella sopimuksella
vihanneksia, maalaa niistä abstrakteja maalauksia, joita sitten vaihtaa taas
sosiaalisiin tekoihin – mutta esimerkiksi kurkkumaalauksen ikään kuin kurkun
hinnalla – jatkuvana sarjana, jossa on mukana esimerkiksi kosmetologin hoitoja.
Näin maalaustaide tulee kytketyksi muuhun normaaliin elämään. Lopuksi hän hakee
metafyysisestä pankista palkkiotaan. Pankkiiri ottaa kopiokoneella sadan
kruunun setelistä kopion, jonka Kurvitz rypistää roskikseen. Kierto loppui.
Ja kuinka lumoutuneena
tuli katsotuksi sitä, kuinka Kurvitz maalasi sian kanssa yhdessä maalauksia,
joissa materiaalina käytettiin mutaa, perunoita, olkia ja kaikkea sitä, mitä
sikolätissä nyt tarjolla oli. Kolme maalausta riippuu videon vieressä, ja
museokontekstissa ne näyttävät varsin arvovaltaisilta modernin taiteen
edustajilta. Itse asiassa videon näkeminenkään ei edes poistanut sitä tunnetta,
että maalaukset olivat aika hienoja.
Härm nimitti Kurvitzia myös ”ritsoidiksi”. Piti oikein käyttää sanakirjaa, ja kyseessähän on juurtumahapsi – ei siis ihan varsinainen juuri. Juuri tällainen Kurvitz tuntuu olevan: hän ei varsinaisesti juurru mihinkään vaan tarrautuu sinne sun tänne kevyesti sekä myös varsin herkästi ja irtonaisesti. Hänen jatkuvat rituaalinsa eivät ankkuroidu mihinkään selkeään oppirakennelmaan. Mutta intensiivisiä ne ovat.
Näin hienosti maalaa villisika.
Härm nimitti Kurvitzia myös ”ritsoidiksi”. Piti oikein käyttää sanakirjaa, ja kyseessähän on juurtumahapsi – ei siis ihan varsinainen juuri. Juuri tällainen Kurvitz tuntuu olevan: hän ei varsinaisesti juurru mihinkään vaan tarrautuu sinne sun tänne kevyesti sekä myös varsin herkästi ja irtonaisesti. Hänen jatkuvat rituaalinsa eivät ankkuroidu mihinkään selkeään oppirakennelmaan. Mutta intensiivisiä ne ovat.
***
[Siiri Haarla]
Maalaus, jossa näytetään mitä kärsimyksiä Sain
Jennan elämäntielle kaikkivaltias langettaa, 2012, öljy, 180 x 180 cm.
Siiri Haarla (s.
1986) onnistuu nivomaan maalauksiinsa sekä rajun ekspressiivisen otteen että
runsaasti kerronnallisia elementtejä. Vastaavasti vapaata ilmaisua jäsentää
ankara rakenteellisuus: käytössä on muun muassa taidehistoriasta tuttuja
viittauksia kuten vaikkapa uskonnollinen sivupaneeleiden käyttö. Haarlan kieli
onkin yhtäaikaisesti korkeakulttuurista tietoisuutta ja karkeaa arkista
puhuntaa.
Siiri Haarla: Saint Jenna – The Scenes of My Life, Galleria
Rantakasarmi 10.1.–3.2.
***
Taide isänmaan palveluksessa
Sakarias Sokka: ”Kansamme kykyyn itse arvostella ei voi luottaa!” Taidelautakunnat valtiollisina asiantuntijaeliminä ennen toista maailmansotaa. Jyväskylä Studies in Education, Psychology and Social Research, 452. Jyväskylän yliopisto 2012.
Miksi kiinnostua väitöskirjasta, joka käsittelee suomalaista
taidepolitiikkaa ja -hallintoa ennen toista maailmansotaa? Siksi, että aihe on
erittäin ajankohtainen ja että taidepolitiikkamme rakenteiden ja syntyhistorian
ymmärtäminen lisää mahdollisuuksia hahmottaa tarkemmin sitä, mitä juuri nyt
tapahtuu. Instituutioiden historia on paljon muutakin kuin vanhaa tarinaa ja
silkkaa kronologiaa. Kun ymmärrämme sen, mitä on rakentunut ja miksi, voimme
myös yrittää ratkaista noiden jähmeiden rakenteiden jähmeyden tuomia ongelmia,
joita muutoshetket kipupisteineen aina paljastavat.
Olemme juuri nyt tilanteessa, jossa taidehallintomme on
kokemassa suuria muutoksia. Taiteen keskustoimikunnan muuttuminen Taiteen
edistämiskeskukseksi on vielä osin ennustamaton tapahtumaketju, mutta ainakin
se on selvä, että uudesta johtajasta on tulossa aikamoinen taideruhtinas ja
että taiteemme totutussa vertaisarvioinnissa on tapahtumassa jonkinlaisia
muutoksia.
Kun seuraa nykyistä kunnallispolitiikassa tapahtuvaa vääntöä
vallasta, ei liene perusteetonta odottaa myös sitä hetkeä, jolloin esimerkiksi
perussuomalaisten kulttuuripolitiikka joudutaan ottamaan vakavasti.
”Perusporvarillinen isänmaallisuus ei sanellut kaikkea
taiteellisen laadun arviointia, mutta sillä oli vaikutusta – joskus ohi
taiteellisen laadun, mutta useimmiten yhdistettynä laatuarvioihin. Samalla
linjattiin suomalaiskansallisen kulttuurin määreitä ja nostettiin soveltuvia
taiteilijoita kansallisen kuvaston tuottajiksi.” Näin kirjoittaa Jyväskylän yliopistossa
juuri väitellyt Sakarias Sokka
taidepolitiikkamme syntyä luotaavassa tutkimuksessaan. Sokka muun muassa
osoittaa sen, miten lautakuntien (osapuilleen nyk. taidetoimikunnat) toimintaan
leivottiin sisään poliittinen aspekti. Tämän kytkyn ymmärtäminen on edellytys
sen ymmärtämiselle, mitä opetusministeriössä parhaillaan tapahtuu.
Sokan väitöskirja ei ole järin viihteellinen, mutta sen
lukemista on pakko suositella kaikille taidepolitiikasta kiinnostuneille.
Ainakin toistaiseksi varsin korporatiivisessa systeemissämme tämän tulisi itse
asiassa tarkoittaa kaikkia taiteilijoita ja taidemaailman toimijoita.
PS. Jos muusikko-Kurvitz kiinnostaa, voitte kuunnella ja katsoa hänen hienon Darkness, Darkness -versionsa tästä linkistä. Tästä olen oikeasti aika innostunut.
***
PS. Jos muusikko-Kurvitz kiinnostaa, voitte kuunnella ja katsoa hänen hienon Darkness, Darkness -versionsa tästä linkistä. Tästä olen oikeasti aika innostunut.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti