”Parta sojottaa kohti taivasta”
Harvoja taiteilijoita kutsutaan enää neroiksi. Yksi
poikkeuksista on Michelangelo.
Michelangelo ja Sikstuksen kappeli – Piirustuksia ja
taideteoksia Casa Buonarrotin kokoelmista Firenzestä. Sinebrychoffin taidemuseo Helsingissä
15.2.–19.5.
Sinebrychoffin taidemuseo ei kävijämäärillään kersku, mutta
sinnikkäästi se on jaksanut järjestää tärkeitä näyttelyitä. Viime vuonna
nähtiin Rembrandtia, ja nyt tarjolla
on vieläkin vanhempi mestari: renessanssitaiteilija Michelangelo (1475–1564), jota edelleenkin on tapana kutsua
neroksi.
Suomessa ei Michelangelon originaalitöitä ole ennen nähty, mutta nyt on siis tilaisuus. Sinebrychoffin taidemuseo on yhteistyössä firenzeläisen Casa Buonarrotin kanssa järjestänyt näyttelyn, jossa on esillä Michelangelon luonnoksia hänen tunnetuinta jättiurakkaansa varten. Hän toteutti Vatikaanin Sikstuksen kappelin kattoon neljän vuoden aikana (1508–12) liki 400 neliömetrin kokoisen freskon. Nykyään teos on yksi maailman merkittävimmistä turistikohteista ja Michelangelon tunnetuin työ.
Käsivarsiharjoitelma Sikstuksen kappelia varten, 1509–10, grafiittipuikko paperille.
Suomessa ei Michelangelon originaalitöitä ole ennen nähty, mutta nyt on siis tilaisuus. Sinebrychoffin taidemuseo on yhteistyössä firenzeläisen Casa Buonarrotin kanssa järjestänyt näyttelyn, jossa on esillä Michelangelon luonnoksia hänen tunnetuinta jättiurakkaansa varten. Hän toteutti Vatikaanin Sikstuksen kappelin kattoon neljän vuoden aikana (1508–12) liki 400 neliömetrin kokoisen freskon. Nykyään teos on yksi maailman merkittävimmistä turistikohteista ja Michelangelon tunnetuin työ.
Hieman ironisesti Michelangelo piti itseään nimenomaan
kuvanveistäjänä, eikä ollut alkuun edes halukas ottamaan tehtävää vastaan paavi
Julius II:lta. Taivutteluiden
jälkeen mestari kuitenkin suostui, mutta urakka ei koskaan tuntunut helpolta.
Näin myös runoilijana tunnettu monilahjakkuus kirjoitti:
Parta sojottaa kohti
taivasta ja muistin
tunnen kyttyrän
päällä, rinta on kuin petolinnun
ja sivellin pääni
yläpuolella
valuttaa kasvoille
monenkirjavan kuvion.
Näyttelyssä on mukana 12 Michelangelon luonnospiirustusta kattofreskoja varten sekä yksi kokonaisluonnos kappelin seinään maalatulle Viimeiselle tuomiolle, jonka Michelangelo maalasi parikymmentä vuotta myöhemmin. Mukana on myös oheismateriaalia – muun muassa aiheesta myöhemmin tehtyä grafiikkaa sekä vähän ärsyttävääkin krääsää Casa Buonarrotista. Lievä turistiote vaivaa näyttelyn julkaisuakin, jonka sivutilasta aivan liian vähän on omistettu itse asialle – siis Michelangelon piirustuksille.
Luonnos miehen kasvoista Sikstuksen kappelin Vedenpaisumus-kohtausta varten, 1509–10, punaliitu paperille.
Mutta hälinästä viis: kannattaa keskittyä piirustuksiin, kun niitä nyt kerrankin on saatu tänne. Piirustukset ovat siinäkin mielessä harvinaisia, että vanhana Michelangelo tuhosi hallussaan olevan osan piirustustuotannostaan.
Michelangelo kuuluu Leonardo
da Vincin tavoin niihin uranuurtajiin, jotka hankkivat anatomian
tuntemuksensa leikkelemällä ruumishuoneen asiakkaita, mutta silkka anatomia ei
vielä ole järin kiinnostavaa. Michelangelon hieno viiva sitä kuitenkin on.
Kuka?
Michelangelo di Lodovico Buonarroti Simoni oli italialainen kuvanveistäjä, taidemaalari, arkkitehti ja runoilija – renessanssin ikoninen yleisnero.
Michelangelo vaikutti sekä Firenzessä Medicien hovissa että
Roomassa paavien alaisena.
Michelangelo oli myös aikansa kohutaiteilija: hänen lukuisat
alastonhahmonsa Viimeisessä tuomiossa
herättivät sekä pahennusta että myös sensuroivaa päällemaalaamista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti