Kävin vähän aikaa sitten kuvanveistäjä Pekka Pitkäsen (s. 1950) luona Sipoossa. Syy oli se, että olin kirjoittamassa tiedotetta Pitkäsen tulevaan näyttelyyn (6.–29.9) Forum Boxissa. Teksti näkyi jo ilmestyneen Boxin verkkosivuilla, joten laitetaan se jo tähänkin:
Muodon synty
Kuvanveistäjä Pekka
Pitkänen (s. 1950) on tullut tunnetuksi jyhkeistä, vähäeleisistä ja virtuoosimaisesti
patinoiduista veistoksistaan, jotka viittaavat ihmiskunnan määrittelemättömään
menneisyyteen: toteemien, merkkien, kilpien, haarniskojen syntyyn. Hänen
veistoksiaan onkin verrattu kulttiesineisiin. Niiden meditatiivinen luonne ja
merkityssisältöjen sinänsä varsin yksinkertainen – mutta juuri
yksinkertaisuudessaan jylhän voimakas – tihentymä ovat aina saaneet katsojan
pysähtymään, pohdiskelemaan ja hiljentymään.
Pitkänen jatkaa tuotantoaan osin samoilla linjoilla, mutta
uusissa miltei kaksiulotteisissa teoksissaan – reliefeiksi niitä voisi varmaan
nimittää – hän tuntuu jatkavan tutkimusmatkaansa merkkien ja arkkityyppien
taakse: on kuin hän olisi päässyt alueelle, jossa arkkityyppi on
syntymäisillään. Olisiko niin, että Pitkänen on etsimässä niitä hetkiä, jolloin
yhteisesti jaetut sielunsisällöt ovat juuri hakemassa muotoaan? Tuntuu siltä,
että pitkän kokemuksen omaava veistäjä ei ole koskaan ollut näin intiimi:
teoksissa puhuvat tummansävyiset tunteet, joilla kaikilla ei tunnu olevan vielä
nimiäkään. Samalla mukana on kuitenkin kauneus: Pitkäsen suvereeni herkkyyden
ja käsityöläisyyden tarkkuuden jo sinänsä jännitteinen yhdistelmä tuo teoksiin
mukaan oman tasonsa.
Taidehistorioitsija Liisa Lindgren totesi aikoinaan Pitkäsen
arkkityyppisistä teoksista, että ne ”sulkeutuvat itseensä eivätkä avaudu
tilaan”. Uusimmissa töissään Pitkänen on rikkonut tämän mykän eleettömyyden.
Miltei kaksiulotteiset teokset ikään kuin avaavat tuota meditatiivisuuteen
johtavaa suljettua ja tiheää esineiden maailmaa. On kuin Pitkänen olisi repinyt
merkkejä auki ja levittänyt ainesosat katsojan nähtäväksi: tällaisia tunteita
merkkien ja rituaalisten objektien takana on. Ne ovat aina saaneet jonkin
tietyn muodon, mutta nyt taiteilija uskaltautuu esivaiheeseen: tällaisia
rakennusaineksia muodossa on ollut, tällainen vaikeasti määriteltävä ja
hahmoton aines on saatettava muotoon.
Luulen, ettei Pitkänen ole koskaan ollut näin
tunnustuksellinen ja omaelämäkerrallinen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti