Tämä ei nyt ole varsinainen julkaistu teksti, mutta laitan sen tähän sillä ajatuksella, että jollekin siitä voi olla muistiapua, kun tarvitsee lohtua surun hetkellä. Leena Luostarisen (1949–2013) sisar Laura pyysi minua lausumaan joitain sanoja Leenan eilisten hautajaisten jälkeisessä muistotilaisuudessa:
Leena
Luostarisen muistolle
Hyvät
Leenan ystävät,
En
ole tottunut lukemaan sanojani paperilta, mutta minun on pakko tehdä se nyt,
koska Leena oli kaikessa näennäisessä boheemiudessaan tavattoman tarkka
ihminen:
Taiteilijoita
on usein tapana muistella kaksijakoisesti: minkälainen hän oli taiteilijana,
minkälainen ihmisenä? Minun oli tarkoitus tässä tilaisuudessa sanoa jotain
Leenasta nimenomaan ihmisenä, mutta huomasin yllättäen, kuinka vaikeaa tuota
eroa oli tehdä.
Leena Joutsenossa noin vuosi sitten.
Muistin
nimittäin heti sen, kuinka kävin viime vuonna Joutsenossa hänen kanssaan läpi
hänen tuotantoaan. Pitkissä istunnoissa hänen kertomuksensa miltei jokaisesta
maalauksesta muuttui lopulta tarinaksi hänestä itsestään: näin minulle tapahtui
Pariisissa sinä vuonna, näin Tunisiassa seuraavana vuonna. Samalla kuitenkin
tajusin, ettei hänen tuotantonsa tai yksittäisten teosten avaaminen suurelle
yleisölle vaatinut mukaan noita tarinoita: Leenan maalaukset eivät olleet avattavissa
olevia kertomuksia, sillä tarinanpalasista oli narratiivisten elementtien
sijaan tullut pigmentin tavoin osa maalauksen materiaalia. Leenan maalauksissa
asiat kietoutuivat erottamattomasti toisiinsa. Haastattelutilanteessa Leena oli
– aivan samoin maalauksissaankin – etäännyttämisen mestari: hän pystyi
kertomaan kipeistäkin muistoistaan täysin estottomasti, toisinaan varsin itseironisesti.
Rock-Bound, 1986.
Siellä
se ihminen on: Leenan lukuisissa maalauksissa. Niistä löytyvät toiveet ja
pettymykset, tunteet ja ihmissuhteet, niistä löytyy vuosien tuottama sivistys
ja lukeneisuus, niistä löytyy nuoruuden kiihko ja iän tuoma viisaus, jotka aina
kuitenkin yhdistyivät loputtomaan kauneuden kaipuuseen. Niistä löytyy väliin
lohduton yksinäisyys, väliin kyltymätön ja utelias rakkaus ihmiskuntaa ja sen
kulttuurista rikkautta kohtaan.
Lootuskukka, 1995.
Uskallan
siis sanoa, että Leena oli ihmisenäkin tinkimätön taidemaalari. Kaikki hänen
elämässään oli äärimmäisellä rehellisyydellä ja avoimuudella alisteista
maalaamiselle. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että Leena olisi elänyt
jossain taiteen norsunluutornissa ja mitannut kaiken arvoa taiteen kautta.
Päinvastoin: ei hän kerännyt tietoisesti materiaalia tai ns. uhrannut kaikkea
taiteen alttarille. Vaikka Leena olikin toisinaan lohduttoman yksinäinen, oli
hän myös useimmiten tavattoman sosiaalinen. Leena oli kiinnostunut kaikesta ja
oli myös aulis jakamaan intoaan, lukeneisuuttaan ja sivistystään. Hän oli loputtoman
innokas keskustelija – oli aihe mikä tahansa. Ja tarkoitan kirjaimellisesti ihan mikä tahansa. Toisinaan se oli aika
häkellyttävää, jopa koomistakin: muistan sen yhdenkin kerran, jolloin hän piti
minulle keittiön pöydän ääressä ja Meukow-lasin kanssa innostunutta ja pitkää
luentoa japanilaisista puupiirroksista – muun muassa Hokusain ja Hiroshigen
viivan eroista –, mikä omituisten assosiaatioiden kautta päätyi siihen, mitä
hän oli edellisenä yönä lukenut: tennispelaaja Andre Agassin elämäkertaan.
Tätä
omituista tunnelmaa muistellessani päädyin siihen, että Leena oli näissäkin
piirteissään nimenomaan taidemaalari. Hän ilmensi huikealla tavalla Maurice
Merleau-Pontyn maksiimia, jonka mukaan ”maalari on ainoa, jolla on oikeus katsoa kaikkea
vailla minkäänlaista velvollisuutta asettaa asioita arvojärjestykseen”.
Juuri
tällainen Leena oli sekä maalarina että ihmisenä. Hän ei piitannut
hierarkioista – ei sosiaalisista, ei kulttuurisesti annetuista. Hänen
maalauksissaan oli kaikkien konventioiden vastaisesti ja täysin häikäilemättä sekaisin
elementtejä sekä populaarikulttuurista ja kitschistä että henkisestä ja
sakraalista ulottuvuudesta. Sama koski hänen omaa arkista elämäänsä: hän
saattoi lukea rinnan jotain puoliunohdettua, hämärän syvällistä kreikkalaista
runoilijaa ja kuuluisan rocktähden elämäkertaa.
Leena oli
yksinkertaisesti kaikesta kiinnostunut: kun hän esimerkiksi kävi kioskilla
hakemassa luettavaa, saattoi ulkomaisista lehdistä koostuvassa nipussa olla maantiedettä,
historiaa, politiikkaa ja seassa joku naistenlehti. Kun hän luki kahvilassa
iltapäivälehtiä, oli hänellä kynä kädessään, ja juttujen reunat saattoivat
toisinaan täyttyä marginaaliin tehdyillä merkinnöillä.
Leena oli
poikkeuksellisen avoin, rehellinen ja suora ihminen. Tämän myötä hän oli
toisinaan tietenkin aivan kauhea. Muistan vuosien takaa esimerkiksi tapahtuman,
jolloin olin kirjoittanut hänen mielestään ääliömäisiä ajatuksia sisältävän
artikkelin. Sinä iltana sain korvat punaisena kuulla olevani täysi idiootti.
Mutta hän otti saman kohtelun myös vastaan: ei Leenaa koskaan tarvinnut teeskennellen
kohdella kuin suurta taiteilijaa. Hän oli suuri taiteilija, mutta se ei
ollut rooli. Leenan piittaamattomuus hierarkioista koski siis myös hänen omaa
asemaansa erilaisissa hierarkioissa.
Tässä
suhteessa Leena oli suuren taiteilijan lisäksi suuri ihminen – siis sellainen,
jonka kanssa oli mahdollista roolileikkien sijaan elää ihan oikeaa ihmiselämää
koko tunnekirjon kokien: häntä oli ihana sekä inhota että rakastaa. Jos suuri
maalaus voi syntyä ainoastaan hierarkioiden ja sääntöjen hylkäämisen kautta,
niin samaa voisi sanoa ihmissuhteista.
Olen
onnellinen siitä, että Leena ehti nähdä sen, miten estottomasti suuri yleisö
antautui hänen töidensä edessä ja toi myös esiin sen, miten rakastettu
taidemaalari Leena oli ollut jo pitkään – on sitä edelleen ja tulee olemaankin.
Toivon,
että nyt mekin kaikki tajuaisimme samalla tavalla olla onnellisia siitä, että saimme
tuntea Leenan ja että Leenan esimerkin kautta saimme opetuksen eräästä elämän
perusasiasta: välinpitämättömyyden sijaan elämää ja ihmisiä on pakko rakastaa,
jotta elämä olisi elämisen arvoista. Sellainen Leena oli ihmisenä: vaikka se ei
aina ollut helppoa, oli hänen kanssaan antauduttava kuin hyvän taideteoksen
edessä. Häntä oli loppujen lopuksi pakko rakastaa – ilman keinotekoisia hierarkioita.
Leenan ystävä piispa Arseni (s. 1957) – taiteilija itsekin – suoritti Leenan muistopalveluksen eilen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti