Kiima,
humala ja G-piste
Legendaarisen
G-pisteen sijaintipaikasta on käyty pitkään keskustelua. Jotkut tahot ovat
epäilleet koko G-pisteen olemassaoloa. Sitä on etsitty ja tunnusteltu – usein
kiiman ja humalan vallassa. Näin myös Helsingissä, missä Guggenheim-keskustelu
alkaa jälleen kuumentua.
Guggenheimin
säätiöhän on osoittanut edelleen halua perustaa Helsinkiin museo.
Yhteydenottoja on ollut pitkin kevättä ja kesää, ja Guggenheim on tunnetusti
palkannut itselleen toukokuussa lobbaajan: suomalaisen viestintätoimisto
Miltton Networksin, joka on tullut tunnetuksi muun muassa siitä, että sen
palkkalistoilla toimii nykyisen kahden johtavan hallituspuolueen entisiä
vaikuttajia: Jyrki Kataisen (kok.)
entinen erityisavustaja Jussi Kekkonen
ja Jutta Urpilaisen (sd.) entinen
erityisavustaja Matti Hirvola. Joku
tässä amerikkalaistyyppisessä lobbauksessa meni kuitenkin pahasti pieleen,
sillä kun Guggenheimin johtajat tuoreella vierailullaan halusivat tavata
hallituspuolueiden johtajia, juuri Kataisella ja Urpilaisella ei ollut
kalenterissa tilaa. Guggenheimilaiset joutuivat tyytymään Carl Haglundiin (ruots.) ja Paavo
Arhinmäkeen (vas.), mistä heille tuskin oli paljoakaan iloa.
Tuntuu
kuitenkin siltä, että osalla kaupungin virkamiehistä ja pääkaupunkiseudun
poliittisesta eliitistä on päällä aikamoinen kiima tai humala tai jopa niiden
sekoitus. Taas etsitään innokkaasti G-pistettä. On puhuttu Etelärannasta ja on puhuttu
Hakaniemestä. Esimerkiksi Helsingin kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Mari Puoskari (vihr.) ehti eilisissä
uutisissa toivoa Guggenheimia Itä-Helsinkiin, vaikka säätiön uutta ehdotusta
museon perustamiseksi odotellaan vasta syyskuun lopulla. Jälleen kerran sisällöistä viis: paikka ja arkkitehtuuri edellä mennään taas, vaikka ehdotuksen sisällöstä ei ole vielä mitään tietoa ja vaikka viime vuonna kaupunginhallituksessa äänin 8-7 torpatun ehdotuksen yksi heikoimmista kohdista oli se, että museon sisällöistä ei selvityksessä puhuttu käytännöllisesti katsoen mitään.
Saman
kiiman vallassa tuntuu olevan myös Helsingin kaupungin sivistys- ja
henkilöstötoimesta vastaava apulaiskaupunginjohtaja Ritva Viljanen (sd.). Puoskari ja Viljanen ovat olleet asiassa aloitteellisia:
kaksikko kutsui eilen suomalaisia taidevaikuttajia keskustelutilaisuuteen,
jossa kutsun mukaan oli tarkoitus keskustella ”niistä ehdoista ja
edellytyksistä, joita mahdollisesti alkavissa neuvotteluissa tulisi Helsingissä
työskentelevien ja vaikuttavien taidealan vaikuttajien mielestä ottaa
huomioon”.
Viljanen kertoi tilaisuudessa pikkuhauskasti, että hän sai yhdessä Puoskarin kanssa ”hullun idean” kutsua porukkaa koolle. Heillä oli selvästi suoranaisia vaikeuksia pidätellä Guggenheim-innostustaan, mutta keskustelun osallistujilta ei intoa niinkään herunut – paitsi ehkä Helsingin yliopiston Euroopan historian professori Laura Kolbelta, joka jostain syystä oli kutsuttu mukaan muuten taideväestä koostuneeseen joukkoon. Oli myös vaikea käydä kovin konkreettista keskustelua, koska mitään ehdotusta ei vielä ole.
Apulaiskaupunginjohtaja Ritva Viljanen.
Viljanen kertoi tilaisuudessa pikkuhauskasti, että hän sai yhdessä Puoskarin kanssa ”hullun idean” kutsua porukkaa koolle. Heillä oli selvästi suoranaisia vaikeuksia pidätellä Guggenheim-innostustaan, mutta keskustelun osallistujilta ei intoa niinkään herunut – paitsi ehkä Helsingin yliopiston Euroopan historian professori Laura Kolbelta, joka jostain syystä oli kutsuttu mukaan muuten taideväestä koostuneeseen joukkoon. Oli myös vaikea käydä kovin konkreettista keskustelua, koska mitään ehdotusta ei vielä ole.
Luulen,
että hankkeen taide- ja kulttuuripoliittisista ulottuvuuksista ei tulla
taaskaan keskustelemaan. Ennustan nimittäin, että keskeisin muutos viime
vuoteen tulee olemaan hankkeen siirtyminen kulttuuripolitiikasta
elinkeinopolitiikaksi. Eikä Guggenheimilla toki juuri muuta mahdollisuutta
olekaan: se alkaa jo New Yorkissakin olemaan taidemuseon sijaan matkailukohde.
Se New Yorkin taidematkaaja, joka etsii uutta, jännittävää ja tuloillaan
olevaa, ei hakeudu ensimmäisenä Guggenheimiin.
Nopeasti
heikenneessä taloudellisessa tilanteessa omat kulttuuri-instituutiomme alkavat
olla sellaisessa tilassa, että niiden resursseista ei enää voida tinkiä:
Valtion taidemuseo ja Helsingin taidemuseo toimivat kohta todennäköisesti äärirajoilla
– kumpikin eri tavoilla. Ja kumpikin toistaiseksi jopa vähän ennustamattomasti.
Valtion taidemuseon säätiöittämisen konkreettisia seuraamuksia voidaan
tarkastella vasta jonkin ajan kuluttua, ja Helsingin taidemuseon on pikaisesti
syytä miettiä uutta sijaintipaikkaa, ja se tulee olemaan myös pitkään hyvin
vajaatoimintainen Tennispalatsin uusien tilojen tuottaman remontin takia. Helsingin
taidemuseon täytyisi myös miettiä sitä, miten siitäkin voisi tulla ihan oikea
matkailukohde, minkä avulla se voisi vahvistaa itseään taide- ja
kulttuuripoliittisena vaikuttajana – uuden ja elävän kulttuurin tuottajana.
Guggenheimin
motiivi on tuskin pelkästään suomalaisten veronmaksajien höynäyttäminen. Kiinnostus
Suomeen kertoo siitä, että jotain muutakin imua meissä täytyy olla.
Kiittäkäämme heitä tästä huomiosta mutta antakaamme omille instituutioillemme
mahdollisuus hyödyntää sen tuottama tilaisuus – niin elinkeinopolitiikassa kuin
taidepolitiikassakin.
***
Mari Puoskari viiden vuoden takaa, jolloin Guggenheimista ei ollut vielä tietoakaan. Kuva: Leena Hernesniemi.
Ritva Viljasen innostuksen motiiveista en vielä oikein ole saanut selkoa, mutta Puoskarihan oli jo aikoja siiten myyty tälle hankkeelle. Tässä hänen parin vuoden takainen Facebook-kommenttinsa:
Onpa oikeasti piristävää lukea aiheesta henkilöltä joka näkee innostusta pidemmälle. Mielenkiinnolla (kauhulla) jään odottamaan kuinka tässä tällä kertaa käy. Onneksi Sinä osaat laittaa jäitä hattuun ja perustella kantasi, se kun usein näyttää jääneen tekemättä G-innostuksen vallassa olevilta.
VastaaPoistaKiitoksia menneistä ja tulevista kolumneista. Mennyt kolumnisi harrastamisen vapaudesta lähentelee taidetta, ainakin audio muodossa. Kuuntelen tuon kyseisen kolumnin useamman kerran vuodessa, olen jopa ajatellut musiikin tekemistä sen pohjalle :)
VastaaPoistaTaideväkeä hiertää tässä se, että he eivät hyödy G:stä. Kyllähän Helsinki maksuista selviää. Mutta kävi niin tai näin, niin ei kauheen huonosti kuitenkaan. Luin juuri, kuinka Roihuvuoreen puistoon oli asennettu uudet kiinteät pingispöydät niin lähekkäin toisiaan, ettei pingistä pysty niissä edes pelaamaan. Kankkulan kaivoon nekin rahat menivät. ;)
VastaaPoista