maanantai 11. marraskuuta 2013

Guggenheim Helsinki 42: Korkeakulttuuri vs. uustyperyys ja kaverini Frank

Olipa surullista lukea 9.11. Hesarista Vesa Sirénin New Yorkin matkan tuloksia. Tästä linkistä juttu. Tästä linkistä kainalo.
Toivottavasti hän oli siellä omalla lomallaan ja vähän hupigonzoilemassa, sillä jos Hesarin toimituksellisten matkojen taso on tätä, on ihan sama mitä lehdelle YT-neuvotteluiden jälkeen käy. Tai onhan se ollut sitä jo jonkin aikaa – en ole nimittäin osapuilleen viiteen vuoteen viitsinyt enää tilata ko. lehteä.
Hesarilla oli aikoinaan EU-kanta ja nykyään NATO-kanta – senhän me tiedämme ja sen he ovat itsekin ilmoittaneet –, mutta vähän hassua on se, että lehdellä on myös voimakas G-kanta. Tai eihän siinä sinänsä mitään kummallista ole, koska yksi G-apologeetoista, Rafaela Seppälä, on yksi lehden pääomistajista. Mutta että pitää oikein New Yorkiin asti mennä haastattelemaan kapellimestari Esa-Pekka Salosta, joka kertoo meille totuuden G:stä ja uustyperyydestä:
"Uustyperyyden aika" näkyy Salosen mielestä esimerkiksi Guggenheim-keskustelussa. Salonen lounasti äskettäin Guggenheimin museoita suunnitelleen arkkitehdin Frank Gehryn kanssa.
"Frank haluaa todella suunnitella jotain Suomeen. On monimutkainen kysymys, pitääkö Guggenheimin museo rakentaa Helsinkiin, mutta suurenmoinen arkkitehtuuri voi piristää koko alueen taloutta, kuten Los Angelesin Downtownille kävi Frankin suunnitteleman konserttitalon valmistuttua. Lähirakennusten arvo kolminkertaistui. Kulttuuriin investointi ei ole keltään pois, mutta estää meitä vajoamasta barbariaan."
Salonen on intohimoinen korkeakultuurin puolustaja, kuten Sirénkin meille jutussaan kertoo. 
Juttu alkaa Salosen sitaatilla: "Jesus Fucking Christ. Fucking A." Sitten kerrotaan, että Salonen ryöstettiin ("give me your fucking wallet"), ja sitten, että Salonen joi Yo-Yo Man kanssa niin runsaasti martineja, ettei muistanut aamulla kuin hämärästi, että joku sellokonsertto oli tilattu, ja sitten, että "minulta meni pissa ja kakka housuun", kun Carlos Kleiber tuli kuuntelemaan harkkoja.
Että tällaista on korkeakulttuuri. Olen mieluusti uustyperä.
Herää epäilys siitä, että joku käskytti Sirénin New Yorkiin hakemaan lehden G-linjaa tukevan lausunnon barbariaan vajoamista vastaan.
Toivon totisesti, että arvailuni lomamatkan hupijutusta olisi jotenkin todempi. Olen sen verran korkeajournalismin kannalla.


"Kulttuurikeskustelun sijaan heitellään vessakirjoitusten tasoisia argumentteja" toteaa Salonen, joka heittelee ihan samanarvoisia argumentteja. Ihan vakavasti ottaen: haluaisin tonttien arvojen kolminkertaistuvien nousujen sijaan keskustella taiteesta, kun keskustellaan Suomen taidemuseomaailmasta.

PS. Siis tiivistetysti se, mitä yritin sanoa: Koen Sirénin jutun vain epäonnistuneeksi yritykseksi noudattaa auktoriteetin menetelmää Hesarin G-kampanjassa. Kulttuurijournalismiksi se ei ainakaan oikein yllä.

3 kommenttia:

  1. Lukematta Sirenin juttua haluan ajatella, että Siren teki työnantajalleen sonnebornit.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Valista vähän mitä tarkoittaa sonnebornit? Terni sonnenkindt on kyllä tuttu.

      Poista
  2. Toimittaja Martin Sonneborn antoi haastateltavansa puhua niin, että yleisö ymmärsi tilanteen oikein.
    http://yle.fi/uutiset/deutsche_bank_joutui_naurunalaiseksi_saksalaishaastattelussa/6926765

    VastaaPoista