Tulipahan taas paasattua – en edes saanut mahdutettua kaikkia ajatuksiani tekstiin, kun se jo olikin säädetyt 4700 merkkiänsä täyttänyt. Olisin esimerkiksi mieluusti vähän vitsaillut siitä, että mikä erottaa Abu Dhabin ja Dohan Helsingistä. Dohassa ja Abu Dhabissa ei nimittäin tarvitse olla järin kiinnostuneita kävijäennusteista. Siellä ei välttämättä edes kaivata uusia kävijöitä, koska hyvä taide on diktatuureille aina vaarallista – jos ei sitä sitten ennakkosensuroida tarpeeksi, kuten näissä paikoissa varmaankin silloin tällöin tullaan tekemään. Toisin on pohjoismaisissa demokratioissa. Tässä siis taas näitä pohdintoja:
Taiteen
Formula ykköset
Tiedättekö
mitä yhteistä on brittitaiteilija Damien
Hirstillä ja Kimi Räikkösellä –
sen lisäksi että molemmat ovat miljonäärejä? Molemmat tekevät rahoistaan ison
osan aasialaisella ökyavustuksella. Molemmat pääsevät kakulle niiden öljysheikkien
kanssa, jotka yrittävät epätoivoisilla turhakkeilla hyödyntää rahasäiliöidensä
mahdollistamaa symbolista potentiaalia ja lunastaa paikkaansa maailman kerman
joukossa. Hirstillä ja Räikkösellä on hyvin samanlainen rooli, ja heidän markkina-arvonsakin
lienee samaa luokkaa.
Tiedättekö
miksi Marokossa ajettiin vain yksi formulakisa vuonna 1958 ja miksi sekä Mexico
Cityssä että Buenos Airesissa lakattiin järjestämästä kisoja jo 1990-luvulla?
Tiedättekö miksi lajia nykyään ajetaan esimerkiksi Bahrainissa ja Abu Dhabissa?
Tiedättekö miksi sekä Guggenheim että Louvre rakentavat museoitaan juuri Abu
Dhabiin? No ei ainakaan sen takia, että Yhdistyneiden arabiemiirikuntien
kulttuurinen tausta tarjoaisi otollisen maaperän länsimaisen taiteen uudelle
renessanssille arabimaissa. Rahastahan tässä on vain kyse. Guggenheimin
Helsingille ja nyttemmin koko Suomelle esittämät rahatoiveet ovat vielä
kuitenkin varsin pieniä. Louvren ja arabiemiraattien sopimus on ihan toista
luokkaa: nimenkäyttö 525 miljoonaa dollaria, taidelainoista, näyttelyistä ja
hallintomaksuista kymmenen vuoden aikana 747 miljoonaa dollaria! Louvre saattaa
vielä noustakin Saadiyatin saarelle, mutta Guggenheimista en olisi varma:
sopimus allekirjoitettiin jo vuonna 2006, mutta työmaalla on rakennuttajasotkujen
ja lakkoilevien työläisten jäljiltä vain keskeneräinen rakennusmonttu.
Länsimainen
taidemaailma on kuitenkin voimakkaasti siirtymässä kohti Lähi-itää. The New York Times uutisoi tällä
viikolla (13.10.), että siellä se jengi nyt on – ns. ”kaikki” ovat siellä, jos kutsu
avajaisiin tulee. Huutokauppahuone Christie’s on jo jonkin aikaa järjestänyt
huutokauppoja Dubaissa ja näyttelyitä Dohassa. Ja Sotheby’s seurasi tietenkin
perässä: hekin ovat olleet Dohassa jo vuodesta 2008. Molempien huutokauppahuoneiden
vuosittaisesta tuloksesta tulee Lähi-idästä nykyään jo noin 10%. Trendi on
voimakkaasti kasvava.
Ja mikä olisi olla Dohassa, kun länsimaiset rahahanat alkavat tukkeutua. Damien Hirstkin on löytänyt neitseelliset markkinat. Häneltä paljastettiin viime viikolla Dohassa 14 monumentaalisen pronssiveistoksen kokonaisuus Ihmeellinen matka. Myyntihinta on tietenkin liikesalaisuus, mutta on puhuttu 20 miljoonasta dollarista. Hirstiltä avattiin myös viime viikolla hänen uransa laajin retrospektiivinen näyttely Dohassa. Näyttelyn kuratoi Venetsian biennaalista ja Flash Art -lehdestä tuttu milanolaisnewyorkilainen kuraattori Francesco Bonami – yksi nykytaidemaailman mahtimoguleista.
Ja mikä olisi olla Dohassa, kun länsimaiset rahahanat alkavat tukkeutua. Damien Hirstkin on löytänyt neitseelliset markkinat. Häneltä paljastettiin viime viikolla Dohassa 14 monumentaalisen pronssiveistoksen kokonaisuus Ihmeellinen matka. Myyntihinta on tietenkin liikesalaisuus, mutta on puhuttu 20 miljoonasta dollarista. Hirstiltä avattiin myös viime viikolla hänen uransa laajin retrospektiivinen näyttely Dohassa. Näyttelyn kuratoi Venetsian biennaalista ja Flash Art -lehdestä tuttu milanolaisnewyorkilainen kuraattori Francesco Bonami – yksi nykytaidemaailman mahtimoguleista.
Damien Hirstin (s. 1965) uudet sikiöveistokset Dohassa.
Hirstin lisäksi Dohassa voi nykyään nähdä jättiveistoksia myös muilta länsimaisen taiteen tähdiltä, esimerkiksi Richard Serralta ja Louise Bourgeois’lta.
Tämän Andy Warholin (1928–1987) saisi marraskuussa New Yorkista ehkä jopa 20 000 000 dollarilla. Mutta miksi se on juuri nyt Dohassa?
Viime
viikolla Sotheby’s avasi uuden gallerian Dohassa. Siellä esitellään tulevan New
Yorkin huutokaupan herkkuja: esimerkiksi Andy
Warholin Elizabeth Taylorin
muotokuvaa (Liz #1), jonka arvioidaan
tuottavan 20–30 miljoonaa dollaria. Osa myytävistä teoksista tulee ilmeisesti
sijoittaja Steven A. Cohenilta,
maailman 107. rikkaimmalta mieheltä, joka käy parhaillaan sisäpiirikaupoista
oikeutta Yhdysvalloissa ja tarvitsee lisärahaa juristikuluihin. Ja miksi
teoksia näytetään Dohassa? Ehkäpä joku potentiaalinen ostaja kuuluu hallitsevaan
al-Thani sukuun. Onhan uuden emiirin sisar Qatarin museotoimesta ja myös
virallisista taideostoista vastaava Sheikha al-Mayassa bint Hamad bin Khalifa al-Thani, joka on tämän uuden buumin keskeisiä hahmoja. Pankaa nimi
mieleen, jos kykenette, sillä hän on Bonamin tavoin taidemaailman mahtimoguli. Ja
tarkoitan siis nimenomaan länsimaista taidemaailmaa.
Sheikha al-Mayassa bint Hamad bin Khalifa al-Thani (s. 1983), jota The Economist nimitti viime vuoden keväällä "taidemaailman vaikutusvaltaisimmaksi naiseksi". Olitteko aikaisemmin kuulleet tätä nimeä? Koittakaapas nyt opetella se.
Voisihan tätä kaikkea tietysti ajatella
myönteisestikin. Eikö Qataria voisi pitää edelläkävijänä länsimaisen taiteen ja
Lähi-idän dialogissa? Olisin taipuvainen vastaamaan kielteisesti. Kun ei
Qatarilla ole nykytaidetta, se ostaa sitä. Ja tietenkin parasta oman ymmärryksensä
mukaan – eli kalleinta.
Näinhän Qatar toimii urheilumaailmassakin. Se on pitkään toiminut yhtenä urheilijoiden ostamisen edelläkävijänä. Yhtenä esimerkkinä vaikkapa kenialainen Stephen Cerono, joka voitti qatarilaisena Saif Saaeed Shaheenina estekultaa sekä Pariisissa vuonna 2003 että Helsingissä vuonna 2005. Suurin osa qatarilaisista urheilijoista ei asu Qatarissa. He piipahtavat siellä vain muutaman kerran vuodessa uusimassa viisuminsa.
Näinhän Qatar toimii urheilumaailmassakin. Se on pitkään toiminut yhtenä urheilijoiden ostamisen edelläkävijänä. Yhtenä esimerkkinä vaikkapa kenialainen Stephen Cerono, joka voitti qatarilaisena Saif Saaeed Shaheenina estekultaa sekä Pariisissa vuonna 2003 että Helsingissä vuonna 2005. Suurin osa qatarilaisista urheilijoista ei asu Qatarissa. He piipahtavat siellä vain muutaman kerran vuodessa uusimassa viisuminsa.
Maailman kulttuurista – puhutaan
sitten urheilusta tai taiteesta – vuorovaikutusta ei useinkaan säätele kansojen
rakkaus tai edes uteliaisuus toisiaan ja toistensa kulttuuria kohtaan. Silloin
kun ollaan huipulla, sitä säätelee vain raha.
Hiekkalaatikoiden sijaan kannattaisi ehkä pysytellä ruohonjuuressa ja aidossa rakkaudessa.
Hiekkalaatikoiden sijaan kannattaisi ehkä pysytellä ruohonjuuressa ja aidossa rakkaudessa.
ihanaa
VastaaPoista