Amélie Lundahl maalaa Bretagnessa, 1882. Tätä maalausta katselisin ilokseni ihan loputtomasti. Hauska taidehistorialllinen aihe ja muutenkin hieno maalaus.
Epävarmuuden voimaa
Suomen taiteen ns. kultakautta edustavan, nuorena kuolleen taidemaalari August Uotilan (1858–1886) edellisestä
näyttelystä on jo tovin aikaa. Hänen töitään nimittäin nähtiin suuremmassa
mitassa viimeksi vuonna 1886, jolloin hänelle järjestettiin yhteinen
muistonäyttely kuvanveistäjä Johannes
Takasen (1849–1885) kanssa. Oli siis jo aika.
Uotila
ei kuitenkaan ole unohdettu suuruus: ennen tämän näyttelyn mittavaa julkaisua
hänestä ilmestyi jo 1940-luvulla Aune
Lindströmin monografia, joten hänellä on jo pitkään ollut paikkansa Suomen
taidehistoriassa.
Suurta
mestaria Uotilasta ei saa tekemälläkään, eikä tämä näyttely siihen edes pyri.
Uotilan tuotanto on epätasaista, myöskin epäyhtenäistä, ja taiteilijaa
vaivasikin ilmeinen epävarmuus niistä suunnista, joihin hän taiteellaan voisi
tai haluaisi kurkottaa. Mutta mitä muuta voisikaan vaatia taiteilijalta, joka
kuoli 27-vuotiaana?
Uotilan
tausta oli hämäläisessä talonpoikaismaisemassa, mutta ei hän mikään tollo
maalaispoika ollut. Kielitaitoinen ja sivistynyt Uotila solahti taide-elämään
sujuvasti ja opiskeli Pariisissa kahteenkin kertaan. Hänen töitään nähtiin
Salongissa, ja monen muun taiteilijan tavoin hänkin pystytti maalaustelineensä
ulkoilmaan Bretagnessa. Siis varsin tyypillistä aikansa taiteilijaelämää.
Taidetta
voi katso monella tavalla. Voi tutkailla maisemien tunnelmaa, muotokuvien
psykologista osuvuutta tai vaikkapa kalastaja-aiheiden dokumentaarisuutta. Tai
sitten voi pysytellä ihan maalauksellisissa seikoissa: komposition, rytmin,
värin ja valon suhteissa.
Uotila
tarjoaa eväitä tähän kaikkeen, mutta ainakin minulle kävi Amos Andersonin
saleissa selväksi, että hänen kauttaan avautuu silkka yleisemminkin
taidehistoriallinen retki. Hänen tuotantonsa sisältää niin monenlaisia
elementtejä ja osuu sellaiseen murroskohtaan, että pohdittavaksi asettuvat
yhtälailla realismi, naturalismi kuin impressionismikin. Väliin joutuu
pohtimaan laatukuvien maailmaa, väliin pääsee taiteilijan kanssa rannalle
katsomaan päivänkierron tuottamaa valon leikkiä tai tuulta nostamassa laineita.
Oman osansa tarkastelussa saavat myös taidehistorialliset kliseet sekä opettajien ja esikuvien vaikutteiden jäljittämisyritykset. Voi kokea hauskan yllätyksenkin: kun katson Uotilan maalausta Keväällä Tuileries’n puistossa (1880), mieleeni tulee välittömästi yksi taiteemme ikoneista, Albert Edelfeltin (1854–1905) Luxembourgin puistossa (1887) – ja sitten tajuan, että Uotilan maalaushan on seitsemän vuotta mestariteosta varhaisempi. Oliko Uotila siis peräti edelläkävijä modernin kaupunkielämän kuvaamisessa?
Oman osansa tarkastelussa saavat myös taidehistorialliset kliseet sekä opettajien ja esikuvien vaikutteiden jäljittämisyritykset. Voi kokea hauskan yllätyksenkin: kun katson Uotilan maalausta Keväällä Tuileries’n puistossa (1880), mieleeni tulee välittömästi yksi taiteemme ikoneista, Albert Edelfeltin (1854–1905) Luxembourgin puistossa (1887) – ja sitten tajuan, että Uotilan maalaushan on seitsemän vuotta mestariteosta varhaisempi. Oliko Uotila siis peräti edelläkävijä modernin kaupunkielämän kuvaamisessa?
Keväällä
Tuileries’n puistossa, 1880. Urbaaneja kaupunkilaismaisemia maalattiin siis jo ennen Edelfeltiä.
Uotilan
maalauksia on kiinnostava tarkastella monesta näkökulmasta, ja aina silloin
tällöin törmää työhön, joka puhuttelee nykykatsojaakin ihan omalla
maalauksellisella voimallaan. Mikä rohkea ja tunnevoimainen vihreyden rytmi
tässä teoksessa onkaan! Miten ilma väreileekään tässä!
Onnistuneen
näyttelykokemuksen ei tarvitse koostua pelkistä mestariteoksista. Suhteemme
taidehistoriaan syvenee, kun näemme myös kokeilun, epävarmuuden ja ajan
limittäiset virtaukset.
Appelsiinityttö, 1879. Ihan kaikkea en taidehistoriasta noin vain niele. Tämä näyttelyn nimikkokuva on mielestäni vain pelkkä söde kuva. En saa tätä hyväksi maalaukseksi millään mielikuvitustempulla. Siis mielestäni aika huono ja tylsä maalaus – paitsi tietynlaisena taidonnäytteenä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti