Taiteilijatkin tekevät fyysistä työtä – vaikkakin usein puuvillahanskoilla kuten museoväki.
Tämä oli taas niitä kriitikon arki -tilanteita: juttu piti saada iltapäivällä sisään, eivätkä läheskään kaikki duunit olleet vielä seinällä. Vaan eipä tuo niin vaikea ole katsoa duuneja lattianrajastakin ja kuvitella tuleva näyttely. Näin minä sen sitten kuvittelin tänään ilmestyneessa Kirkko ja kaupunki -lehdessä:
Kuva
ja muistin kerrokset
Valokuvaa pidettiin
pitkään lahjomattomana todistusaineistona. Nykytaide on moneen kertaan
kiistänyt valokuvan totuusarvon, mutta parhaimmillaan valokuva voi kuitenkin todistaa
sen, miten sillä on aina valehdeltu.
Valokuvataiteilija
Jorma Puranen on purkanut työssään
kuvallisen esittämisen perinnettä jo pitkään. Hän on intohimoinen vanhojen
kuvien keräilijä ja rakastaja, mutta hän ei kohtele niitä aina niin
armollisesti. Hän kysyy usein kysymyksiä, jotka yltävät itsestään selviin
totuuksiin. Puranen pohtii kuvien kautta tapahtuvaa menneen ja nykyisen
suhdetta tarkalla silmällä – joskus niin tarkalla, ettei katsoja edes oikein
ymmärrä, mitä näkee.
Jokainen
osaa jollain tavalla määritellä maiseman. Muistin tuottamat kuvat muuttuvat mielikuviksi,
joissa saattaa esiintyä joku klassikkomaalaus tai vaikkapa näkymä Kolilta. Syntyy
historiallisia kerrostumia, joihin Puranen kohdistaa katseensa. Kun hän ottaa huumaavan
tarkan valokuvan klassikkokuvaaja Daniel
Nyblinin (1856–1923) lasinegatiivista, joka kuvaa Werner Holmbergin (1830–1860) maisemamaalausta, näyttää hän meille
kuvan menneestä ja nykyisestä ja samalla kaikesta siitä, mitä tuohon väliin
mahtuu. Purasen kuva on osin tarkka dokumentti, joka näyttää lasinegatiivin
sellaisena, kuin se on ollut studiossa ja vieläkin on levätessään nyt arkistojen
kontrolloiduissa olosuhteissa. Hän näyttää meille retusoinnin ja epäpuhtaudet.
Holmbergin kuvaamilla Torisevan rotkojärvillä on oma historiansa, paikkansa
myös monen suomalaisen sielunmaisemassa, mutta Puranen näyttää myös sen, miten
lasinegatiivillakin on oma historiansa. Kyseessä on materiaalinen esine, jolla
on oma elämäkertansa.
Puranen
ei kuitenkaan tyydy pelkkään dokumentointiin. Kysyessään sitä mitä me näemme
kun esimerkiksi näemme vanhan maisema-albumin ja valokuvatessaan muun muassa
albumin kuvien välissä olevan silkkipaperin – sen joka ei ikään kuin kuulu
asiaan mutta joka on kuitenkin kiistatta olemassa – Puranen suorittaa oudon
poeettisen silmänkääntötempun.
Landscapes in Full Colour 2 (Birmann), 2012.
Maisema on mielestämme usein kaunis, mutta
kyseenalaistamalla tämän kauneuden, tuomalla esiin kaiken normaalisti
huomaamatta jäävän välitteisyyden, Puranen onnistuu luomaan uudenlaista kauneutta.
Hänen tavallaan raa’at kuvansa ovatkin yllättäen kuin runoa. Hän näkee
kauneutta retusointijäljissä, heijastuksissa, väliin suorastaan pieleen
menneissä yrityksissä kuvata silloista nykyhetkeä. Samalla kun hän näyttää
meille enemmän ja tarkemmin, hän kuitenkin hämärtää tai peittää meidän
pääsyämme tuohon menneisyyteen. Hän näyttää meille, että suora kokemus ei ole
koskaan suora, mutta samalla hän nostaa esiin tuon epäsuoruuden runollisen
kauneuden. Sillä sellaisena Puraselle ominaista kädenjälkeä on kuitenkin
pidettävä. Tuntuu jopa oudolta puhua kauneudesta näiden kuvien äärellä, niin
raadollisia ne toisinaan ovat. Minun ei kuitenkaan ole vaikea nähdä Purasen
kuvia osana jopa raunioromantiikan perinnettä. Vaikka Puranen onkin tietyssä
mielessä objektiivinen, on hän samalla aito romantiikan edustaja. Yksi hänen
kuviensa vahva ulottuvuus on melankolia – niin tietoinen kuin hän siitäkin
tuntuu olevan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti