Katoavan
kuvan jälkimaku
Ida
Palojärvi: From within the Mountain
(2013)
Valo-
ja veistosinstallaatio, suola, sametti
Teos
esillä:
3.10.–27.10.2013
Galerie Anhava (Mannerheiminaukio 3, Helsinki)
Kuvataiteen
teoksesta kirjoittaessaan joutuu harvoin miettimään sitä, mitä elokuvakriitikot
joutuvat miettimään koko ajan: kuinka paljon juonesta voi kertoa, pitääkö
juonipaljastuksia varoa ammattietiikan nimissä? Piakkoin Kuvataideakatemiasta
valmistuvan Ida Palojärven (s. 1981)
teos From within the Mountain herätti
yllättäen tämän kysymyksen. Itse asiassa kaikki tähän asti näkemäni Palojärven
teokset ovat herättäneet saman tunteen. Ne perustuvat lyhyeen
näkemistapahtumaan ja yllätykseen, joka jättää katsojan hämilleen.
Juonipaljastuksia
Palojärven teokset ovat itse asiassa aika väkivaltaisia katsomistapahtumaa kohtaan. Yleensähän katsoja saa vapaasti valita taideteoksen edessä tavan katsoa: hän voi antaa katseensa lipua välinpitämättömästi ohi, hän voi uppoutua teknisiin yksityiskohtiin, ihailla vaikka siveltimenvetoja tai viivan sujuvuutta, hän voi uppoutua kontemplaation tilaan, hän voi etsiä optimaalista katsomisetäisyyttä… Palojärvi estää tämän rajusti.
Juonipaljastuksia
Palojärven teokset ovat itse asiassa aika väkivaltaisia katsomistapahtumaa kohtaan. Yleensähän katsoja saa vapaasti valita taideteoksen edessä tavan katsoa: hän voi antaa katseensa lipua välinpitämättömästi ohi, hän voi uppoutua teknisiin yksityiskohtiin, ihailla vaikka siveltimenvetoja tai viivan sujuvuutta, hän voi uppoutua kontemplaation tilaan, hän voi etsiä optimaalista katsomisetäisyyttä… Palojärvi estää tämän rajusti.
Ja
paljastan minä juonen: From within the
Mountain sijaitsee pienessä huoneessa, jossa on valo. Kun katsoja saapuu
nurkan taakse, jossa teos – tai mikä tässä nyt sitten on varsinainen teos? –
sijaitsee, hän ehtii katsoa seinällä olevaa kimaltelevaa, reliefimäistä
objektia hyvin vähän aikaa ennen kuin valo sammuu. Niin vähän aikaa, ettei
objektin luonne edes hahmotu kunnolla. Sen verran ehdin miettiä, että suolaa ja
samettia sisältävä reliefi vaikutti vähän kitschahtavalta mutta samalla aika
kauniilta.
Kuvataiteen umamia
Kuvataiteen umamia
Kun
olin galleriassa, ei siellä ollut muita kävijöitä, joten päätin sitten mennä
useammankin kerran tilaan, johon taiteilija pyytää vain yhden ihmisen
kerrallaan. Kävin siellä kaikkineen kolmesti. Minulle jäi kolmenkin kerran
jälkeen vielä tunne, että voisin tehdä samaa vaikka viisitoista kertaa – niin
koukuttavalta se tuntui. Ja samalla kaikki luettu alkoi vilistä mielessä –
alkaen Platonin luolavertauksesta ja päätyen vanhaan kiinalaiseen arvoitukseen,
jota on filosofian piirissä mietitty: ”Jos metsässä kaatuu puu ja kukaan ei ole
kuulemassa, kuuluuko ääni?”
Entä
Palojärven kimaltava reliefipinta ja hänen käyttämänsä materiaalit? Harald
Arnkil on todennut: ”Värin kosketuspinta
ruumiillisuutemme ja emootioidemme kanssa tuntuu valtavalta suhteessa
väriaistimuksen aikaansaavaan, usein hyvin pieneen ärsykkeeseen muutaman
neliömillimetrin alueella silmän verkkokalvossa.” Palojärvi vielä pienentää
tuota ärsykettä tuomalla mukaan ajan – tai pikemminkin sen puutteen. Sametista
ja suolasta syntyy outo hapanimelä vaikutelma, joka viekoittelee makujen
puolelle: olisiko tämä nyt peräti kuvataiteen tai näkemisaktin umamia, vaikeasti määriteltävää
’makuisuutta’, joka vie katsojan jopa synestesian, aistien sekoittumisen,
puolelle? Ainakin sellainen illuusio syntyy.
Linkit:
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti