Maanantaina oli taas vuorossa Galleria Ortonin avajaiset. Marraskuun (28.10.–22.11.) taiteilija on Pirjetta Brander (s. 1970), joka on laittanut esille poikkeuksellisesti mustaa valkoisella.
Ursula ja George...
... sekä Ursula ja Pirjetta (harmaata ja valkoista mustalla).
Näyttely on hieno, ja avajaiset menivät hyvin – ilmeisesti puhettani myöten, jota yritin muistella kirjoittaessani tänään aamulla esittelyn gallerian verkkosivuille:
Pahuudesta
ja kauneudesta
Monipuolisen
kuvataiteilija Pirjetta Branderin
(s. 1970) taiteilijanlaatua ei kannata etsiä välineistä. Hän piirtää, maalaa,
tekee videoita ja installaatioita ja viime aikoina hän on laajentanut
ilmaisuaan myös veistotaiteen ja taidegrafiikan puolelle. Galleria Ortonin
näyttelyssä on esillä hänen ensimmäinen kuivaneulavedossarjansa Les Fleurs du mal, joka tietenkin
viittaa Charles Baudelairen tunnettuun runokokoelmaan (1857). Vaikka Brander
onkin varsin kirjallinen taiteilija ja intohimoinen lukija, joka usein saa
virikkeensäkin jostain kirjallisesta teemasta, ei hänen kukkiaan kannata
kuitenkaan katsoa Baudelairen kuvituksena. Oleellisempaa on Baudelairen
kokoelman nimen antama jännite, joka kuvaa hyvin Branderin taiteilijanlaatua.
Brander rakentaa usein tällaisille jännitteille – pahuus ja kauneus
yhtäaikaisesti – sekä kaksoismerkityksille, jotka tutussa arkisessa
maailmassamme piilevät, toisinaan varsin petollisestikin. Brander on usein
kiinnostunut pienistä sosiaalisista yksiköistä, esimerkiksi perheestä, suvusta
ja lähipiiristä. Ja mitä jännitteitä, väliin suorastaan vastakohtaisia, ne
tarjoavatkaan: ajatelkaa vaikka kotia tuttuna turvapaikkana – toisille se saattaa kuitenkin olla vankila.
Oman
jännitteensä tuo mukanaan Branderin käyttämä huumori, toisinaan vähän
vinksahtanutkin. Brander on aina vakavissaan taiteessaan mutta tuo teemoihinsa
usein mukanaan huumorin, jota ihmiselämässä aina kuitenkin on. Toisinaan
huumori on varsin yllättävää ja usein ristiriitaistakin – kuten myös Branderin
värimaailma: karmea aihe saattaa saada toteutuksensa lapsekkaan iloisilla
väreillä.
Ortonissa
esillä oleva toinen teossarja esittelee piirrettyjä muotokuvia Branderin
lähipiiristä. Taiteilijat eivät usein kerro toisista taiteilijoista esikuvinaan,
mutta Brander kertoo, että lähtökohdan sarjalle muodostaa Lucian Freudin
(1922–2011) muotokuvatuotanto. Eikä 1900-luvun maalaustaiteen ehkä
merkittävimmän ihmiskuvaajan tuotanto olekaan mikään huono lähtökohta. Aivan
samoin kuin Freud, Branderkin on kuvannut ”omia ihmisiään”. Ja syykin on
epäilemättä sama: Freud koki kuvaavansa ”ihmistä kuin eläintä”. Siis vailla
ihmiselle ominaisia rooleja ja sosiaalisia asemia niin kuin virallisissa
muotokuvissa usein tehdään. Branderin muotokuvat ovat kuin kaksoismuotokuvia –
hän on nimittäin itse kuvannut piirtämisprosessiaan sellaisena, jossa valmis
teos on ikään kuin muotokuva sen valmistumisen kautta kehkeytyneestä
ajatusprosessista. Jolleivät ole sitten peräti kolmoismuotokuvia: lähipiiriään
kuvatessaan Brander kuvaa toki itseäänkin ja piirtää siten lopulta ehkä laajaa
omakuvaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti