Pienten ja suurten tunteiden savijengi
Helsingin juhlaviikkojen ohjelmistoon kuuluva Tommi Toijan (s. 1974) laaja näyttely paljastaa tahtomattaan
taiteiden hierarkioita. Kun keraamikko yrittää tehdä ns. vapaata taidetta, on
hänellä täysi työ vakuuttaa olevansa käsityöläisen tai muotoilijan sijaan
taiteilija, mutta kun ”oikea” kuvanveistäjä käyttää välineenään keramiikkaa,
hän saa tehdä estottomasti lähes mitä tahansa. Hän voi käyttää materiaaliaan kerettiläisillä
tavoilla ja antaa asioiden mennä pieleen. Tästä on kehittynyt Toijalle suoranainen
metodi.
Toija
käyttää materiaalinaan lähinnä punasavea. Hän muovaa paksupäisiä poikiaan ja
polttaa ne uunissa melko matalassa lämpötilassa. Kun täyteen pakatusta uunista
kuuluu tussahdus, kiroilee normaali keraamikko, mutta juuri silloin Toija
tietää, että uuni tekee työtään: pistää pirstaleiksi pojan, jonka parissa hän
saa jatkaa. Aivan kuin elämässä, sattuma antaa rakennuspalikat, joita ryhdytään
kokoamaan, liimaamaan ja paikkailemaan. Paikkailu tapahtuu arkisesti, rautakauppatavaralla
– usein remonttimiehille tutulla Oiva-tasoitteella. Samasta paikasta saa myös
puukkoja, raspeja ja hiomapaperia. Sieltä tulevat myös maalit – esimerkiksi
alehintaan väärin sekoitettu maali.
Sen
sijaan, että Toijan menetelmä olisi poikamaista välinpitämättömyyttä tai sillä
koketeeraamista, on kyse kuitenkin kuvanveistosta. Hän on aina ollut
kiinnostunut kuvanveiston klassisista ulottuvuuksista, plastisista arvoista ja
ihmisfiguurista. Hän tietää työskentelevänsä perinteessä – itse asiassa savi
lienee maailman vanhin kuvanveistomateriaali.
Jumalainen näytelmä, sekatekniikka, 2014.
Toija
ei ole halunnut keksiä kuvanveistoa uudestaan eikä myöskään ole halunnut sitä
erityisesti uudistaa. Hän on muovannut paksupäisiä poikahahmojaan jo yli
kymmenen vuotta, ja se tuntuu ainakin toistaiseksi riittävän. Ja mikä ettei?
Ihmisfiguurin avulla pääsee kiinni sekä suurin ja pieniin tunteisiin että niitä
installoimalla sosiaaliseen todellisuuteen: rakenteisiin, hierarkioihin,
ryhmädynamiikkaan. Juuri installointi onkin yksi Toijan vahvoista ulottuvuuksista.
Hän virittää figuurin ja tilan – sekä fyysisen että sosiaalisen – jännitteitä
taitavasti, kuten näyttelyyn liittyvässä jättiveistoksessa Bad Bad Boy (2011). Presidentinlinnan edessä veteen pissaava, yli
kahdeksanmetrinen ja epämääräisen vaaleanpunainen poika ehti herättää kiivasta
julkista keskustelua jo ennen virallista paljastamistaan.
Bad Bad Boy, sekatekniikka, 2013.
”Hellyttävä” on se termi, jolla Toijan poikia useimmiten kuvaillaan. Nyt on puhuttu siitä, että Toijan sävyt ovat tummentuneet ja että mukana on myös enemmän negatiivisia tuntemuksia, pelkoa ja tuskaa. Tämä oli kuitenkin nähtävissä jo Toijan edellisessä laajemmassa näyttelyssä Forum Boxissa vuonna 2011. Teema elää elämäänsä eikä Toija ole tuotteistanut itseään vain miellyttääkseen yleisöään. Pojat ovat samantyyppisiä mutta eivät ole sama poika. On kuin Toija tekisi yksilölliset piirteet omaavaa mutta samat ulkoiset tunnusmerkit jakavaa ryhmäkuvaa ihmisistä nykytodellisuudesta – kuin aikoinaan legendaarinen kiinalainen terrakotta-armeija 200-luvulla eaa. Poikia on museossa nyt yli 200.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti