Vaikutelmia
lajien väleissä
Kuvataiteessa impressionismilla on ollut vankka asema ja edelleenkin iso
kannattajakuntansa. Taidemaalari Claude
Monet (1840–1926) innoittaa edelleenkin sekä katsojia että yhtälailla
nykytaiteilijoita. Musiikissakin taitaa ainakin osittain olla samoin, sillä maineikkaimman
musiikin impressionistin Claude Debussyn
(1862–1914) asema musiikin historiassa on vakaa.
Kun
eräs nykytaiteemme jo tunnustetuista mestareista, valokuvataiteilija ja
taiteilijaprofessori Marjukka Vainio
(s. 1953) tarttuu Debussyn innoittamana kameraansa, herää katsojalla tietysti
ennakko-odotus uudenlaisesta Vainiosta. Vainiohan on tunnettu omalaatuisista
kasvikuvistaan, jotka menevät hyvin lähelle kohdetta, usein häkellyttävällä
intensiteetillä.
Nimet
ja sanat määrittävät usein katsomiskokemusta. Minäkin olin varautunut näkemään
utuisia tai toisaalta auringonkilossa kylpeviä lumpeita. Olin kuvitellut
mielessäni sen, miltä impressionismin tulee näyttää.
Pivoine 1, 2013.
Tämä
tuotti oikeastaan aika hauskan havainnon. Ei impressionistisen musiikin
kuvallinen tulkinta edellytä kuvataiteen impressionistisen muotokielen
omaksumista. Vainion kuvat eivät ole ulkoilmamaalausta, ne eivät ole tästä
maailmasta. Hänen kukkansa elävät edelleenkin leijuen oudossa avaruudessa. Ne
eivät esitä hetkellistä vaikutelmaa, joka perustuisi taiteilijan havaintoon ja
tuohon havaintoon vaikuttaviin illusorisiin ulottuvuuksiin, vaan pikemminkin
taiteilijan rakentamaa hetkellistä vaikutelmaa. Vainio esimerkiksi käyttää
fotogrammia, valottaa kasvinosia ja esineitä suoraan valoherkälle pinnalle.
Tietyllä
tavalla Vainio käsittelee kuitenkin samoja teemoja kuin impressionistinen
maalari: tilallisuutta, liikettä, ilmavuutta,
keveyttä ja läpikuultavuutta. Kaikkien näiden tuottamia vaikutelmia. Mutta hän lisää siihen
analyyttisemman osaamisensa valon, kemian ja optisten ilmiöiden suhteen.
Kenties juuri Debussyltä tulee mukaan kuitenkin myös riitasointujen käyttö: Vainion teokset eivät kaikessa kauneudessaan ole pelkästään harmoniaan pyrkiviä. Monessa teoksessa katsoja törmää yksityiskohtaan, jolla on myös häiritseviä ominaisuuksia.
Kenties juuri Debussyltä tulee mukaan kuitenkin myös riitasointujen käyttö: Vainion teokset eivät kaikessa kauneudessaan ole pelkästään harmoniaan pyrkiviä. Monessa teoksessa katsoja törmää yksityiskohtaan, jolla on myös häiritseviä ominaisuuksia.
Vainio lähestyy tietyllä tavalla
maalauksellisuuttakin: varsinkin tummataustaiset työt tuovat mieleen
alankomaalaiset 1600-luvun kukka-asetelmat – tuskin tahattomasti. Tässä piilee
myös sudenkuoppa, jota Vainio kiertelee. Alankomaalaisen taiteen 1600-luvun
kultakausi oli myös sitä aikaa, jolloin porvarilliset, uskonnosta tai hoveista
riippumattomat taidemarkkinat alkoivat kehittyä. Taiteesta tuli porvariskotien
seinillä riiputettavaa omaisuutta. En mahda sille mitään, että osa Vainion
töistä alkaa ylenpalttisessa viehkeydessään muistuttaa sisustustauluja.
Varsinkin ne, joissa on mukana silkkinauhoja.
Deux dahlias et ruban de soie, 2014.
Karistin kuitenkin tämän ajatuksen
pois kuvitellen, että Vainion historiatietoisuus tulee mukaan pienenä ironisena
sivuvireenä. Uskoisin hänen leikittelevän taidehistorian ja visuaalisten
konventioiden elementeillä samoin kuin runoilija Stephane Mallarmé (1842–1898) – joka inspiroi Debussytä
tulkintoihin – leikitteli sanoilla ja vokaalien väreillä. Toivottavasti olen
oikeassa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti