Tänään ilmestyi Kirkko ja kaupunki (40/14), jossa oli juttuni Sinebrychoffin taidemuseon Pehr Hilleströmistä (4.9.2014–11.1.2015). Oli terveellistä huomata kykynsä mielenmuutokseen. Menin näyttelyyn aika vahvoin kielteisin ennakkoasentein (kuka nyt voisi kiinnostua jostain kustavilaisesta hovimaalarista!), mutta olinkin näyttelyn jälkeen suorastaan innostunut.
Työn
sankareita 1700-luvulta
Ajatus Suomessa huonosti tunnetun Kustaa
III:n hovitaiteilijan laajasta näyttelystä ei tunnu kovin seksikkäältä –
lähinnä taidehistorialliselta pakkopullalta. Ja kuitenkin: Kuinka Pehr Hilleström (1732–1816) osaakaan yllättää
kiehtovuudellaan!
Tukholman Nationalmuseumin kanssa tehty näyttely
kattaa 49 työllään Hilleströmin keskeisen tematiikan ja tarjoaa kurkistusreikiä
moneen suuntaan, myös taiteilijan rooliin ja aikansa taide-elämään.
Hilleström kuvasi sekä hovia että rahvasta,
lisäksi hän antaa kiinnostavan kuvan aikansa teollisuudesta ja työläisten
oloista. Tarjolla on myös silkkaa maalauksen juhlaa: Hilleström oli
kiinnostunut tulesta ja esimerkiksi juhlavalaistuksesta silkkana
virtuositeettinsa osoittamiskeinona. Hän kuvaa tulta ja sen kajoa maagisesti,
kuin venäläinen kuun loisteen mestari Arhip Kuindži
(1841–1910) konsanaan.
Hilleströmin
ura osuu aikaan, jolloin taiteesta tuli myös porvareiden harrastus, ja tämä
näkyi sekä aihepiireissä että taidekaupan mukanaan tuomissa muutoksissa.
Hilleström osasi myydä itseään, aina lehti-ilmoituksia myöden. Kaupallisuushan
on nykytaidemaailmassakin edelleen tabu, joten on kiinnostava tutkailla sitä,
miten tuo kauhea ilmiö aikoinaan syntyi. Tämä näkyy myös hauskasti Hilleströmin
maalauksissa, kun osaa katsoa. Kuvatessaan porvareita hän kuvaa myös sitä, mitä
heidän seinillään roikkuu. Hän tuli näin dokumentoineeksi omalta osaltaan
uudenlaisen visuaalisen kulttuurin syntyä.
Hilleström
oli tuottelias taiteilija, joka myös listasi tekemisiään. Hänen omissa luetteloissaan
on yli 1 000 teosta, eikä hän ilmeisesti edes luetteloinut kaikkea.
Varsinaisen
maalarinuransa Hilleström aloitti kohtuulliseen myöhään, liki nelikymppisenä,
mikä käy ilmi hänen varhaisimmasta tunnetusta maalauksestaan, omakuvasta
vuodelta 1771. Hänen attribuuttinsa eivät maalauksessa olleet vielä sivellin
tai paletti vaan piirrin ja piirroskansio: Hilleström suunnitteli ja kutoi
sisutuskankaita hoville.
Omakuva, 1771.
Hilleström
maalasi 1770-luvulla useita tilaustöitä Kustaa III:lle, hovielämää,
sotasankaruutta ja kaikkea asiaankuuluvaa. Tämä osa tuotantoa ei ehkä ole näyttelyn
kiinnostavin osa, kuten eivät porvaristoa miellyttäneet näyttämö- ja
ooppera-aiheiset maalauksetkaan. Kiehtovia ovat pikemminkin ne työt, joissa hän
kykeni toteuttamaan omia intohimojaan ja kiinnostuksen kohteitaan. Ainakin minä
katsojana lumouduin esimerkiksi Hilleströmin ehkä vähän perverssistäkin
kiinnostuksesta tulipaloihin, joita hän kuvasi määrätietoisesti 1780-luvulta
lähtien. Tiheään rakennetussa Tukholmassa paloi paljon – ja muun muassa
Hilleström oli menettänyt yhden kotinsa, mikä varmaan omalta osaltaan selittää
kiinnostusta.
Tulipalo Tukholman Roslagtorgetilla, n. 1800.
Sama
tulen dramatiikka näkyy myös Hilleströmin työkuvauksista. Kaivokset ja
rautaruukit olivat sellainen miljöö, missä valoa ja varjoa tutkiva maalari oli
elementissään. Hämärien pajojen ja hehkuvien ahjojen maailma on kiehtovuutensa
lisäksi merkittävää dokumentaatiota sekä taidehistoriallisena kiinnostava:
Hilleström oli ensimmäisiä ruotsalaismaalareita, joille ruumiillinen työ
muodosti pääaiheen.
Vieraita Söderforsin ankkuripajalla. Sepät uurastavat työssään, 1782.
Olen oppinut rakastamaan vanhaa maalaustaidetta. Tämä näyttely on mulla Pakko käydä -listalla! Kiitos, että toit tätä esiin myös blogissasi!
VastaaPoistaMistä tulee tuo typerä sana "myöden"? Suomeksi sanotaan myöten.
VastaaPoistaTaitaa olla huolimattomuutta.
VastaaPoista