Suuri
ja mahtava lautakunta?
Helsingin
taidemuseon johtokunta sai taidemuseon muuttamaan lausuntoaan Kulttuuritoimen
organisointia sekä yhteistyön malleja ja prosesseja selvittäneen työryhmän
raportista, jossa ehdotettiin muun muassa
taidemuseon ja kaupunginmuseon johtokuntien yhdistämistä. Johtokunta vastusti
yhdistämistä äänin 5–1 (+ 1 tyhjä kokoomuslainen). Kaupunginmuseon
johtokunnassa kävi toisin. Siellä lausunnon takana seistiin äänin 6–3.
Taustalla väijyy tietysti ajatus ja
huoli mahdollisesta superlautakunnasta. Esimerkiksi Oulussa, jossa tällainen
on, alkutahdit käynnistyivät juuri näin. Nyt siellä on enää yksi museo, ja
Oulun taidepiirit ovat varsin järkyttyneitä siitä, että Oulun taidemuseossa
esiteltiin tänä kesänä taiteen sijaan dinosauruksia.
Superlautakunta ei ole tällä
hetkellä varsinaisesti agendalla, mutta ei ole epäilystäkään, että se tulee
sitä olemaan ja että takana tulevat olemaan ensisijaisesti kokoomus ja vihreät,
Helsingin kunnallispolitiikan suurimmat. Syy on sisällön sijaan epäilemättä
poliittinen: keskittäminen tuottaa aina väistämättä isoimmille voittoa – kuten
olemme päivittäistavarakaupassa nähneet.
Samassa kaupassa – kumpi se sitten onkin – olemme nähneet myös sen, miten sisällöt samanlaistuvat, miten volyymi murskaa laadun.
Samassa kaupassa – kumpi se sitten onkin – olemme nähneet myös sen, miten sisällöt samanlaistuvat, miten volyymi murskaa laadun.
Erillisissä lautakunnissa edustajat
saattavat paneutua alaansa, ja mukaan voi myös ottaa osaamisalueen eksperttejä.
Superlautakunnissa luottamusmiespaikat keskittyisivät puolueiden
kärkiehdokkaille, koska niiden painoarvo lisääntyisi huomattavasti. Näin sekä
demokratia että asiantuntemus vähenisivät.
Superlautakunnat ovat myös poliittisen kulttuurin kannalta huono vaihtoehto. Jos lautakuntapaikkoja jaetaan harvoille ja valituille kärkinimille, mistä kumpuaa se kaikupohja ja voima, jota demokraattinen liike tarvitsee. Missä opetamme ihmisiä hoitamaan yhteisiä asioitamme demokratian pelisääntöjen mukaan eikä poliittisten lehmänkauppojen kautta? Miten varmistamme sen, että puolueet saavat spesifiä, sisältöihin keskittyvää informaatiota omaan toimintaansa?
Superlautakunnat ovat myös poliittisen kulttuurin kannalta huono vaihtoehto. Jos lautakuntapaikkoja jaetaan harvoille ja valituille kärkinimille, mistä kumpuaa se kaikupohja ja voima, jota demokraattinen liike tarvitsee. Missä opetamme ihmisiä hoitamaan yhteisiä asioitamme demokratian pelisääntöjen mukaan eikä poliittisten lehmänkauppojen kautta? Miten varmistamme sen, että puolueet saavat spesifiä, sisältöihin keskittyvää informaatiota omaan toimintaansa?
Hyvä Otso! Kerrothan taas jos asiassa tulee liikehdintöjä!
VastaaPoista