Tänä aamuna kirjoitin Galleria Ortonin verkkosivuille lokakuun taiteilijan esittelyn. Olavi Pajulahti (s. 1944) on vanha ystäväni, joten oli hauska nähdä miten tuo viimeiset kymmenen vuotta miltei täyspäiväisenä isoisänä – kohteita on nimittäin jo kahdeksan! – toiminut maalari on taas palannut kehiin isommilla maalauksilla:
Värien
ja historian kerroksissa
Taidemaalari
Olavi Pajulahti (s. 1944) juhlistaa
70-vuotispäiväänsä Galleria Ortonin näyttelyllä. Ja mikä onkaan sopivampaa,
sillä onhan hän ollut mukana gallerian toiminnassa alusta asti.
Pajulahti
tuli tunnetuksi 1970-luvulla mestarillisena arkisen Helsingin kuvaajana. Hän ei
niinkään maalannut ajalle tyypillisiä työläiskuvauksia vaan keskittyi
pikemminkin ihmisiin ja heidän arkiseen ympäristöönsä – myös silkkana
visuaalisena maailmana. Hänelle aiheet olivat aina myös taiteellinen haaste.
Pajulahti kuvasi esimerkiksi itselleen tuttujen työläiskaupunginosien sateen
jälkeistä katua ja vesilätäköiden heijastuksia tai pakkasaamun kirpeää valoa
tuomalla mukaan voimakkaan runollisen latauksen.
Myöhemmin
Pajulahden ilmaisu alkoi liikkua abstraktimpaan suuntaan, mutta ihminen jäi
kuvaan mukaan – usein tosin vain vähäeleiseksi figuuriksi muuntuneena tai
vaikkapa pelkkinä silminä. Pajulahden ihmisestä tuli arkisen miljöönsä
asuttajan sijaan ikiaikaisten kulttuurien ilmentymä. Hänen maisemansa – johon
ihminen tai ihmisen kasvonpiirteet usein myös sulautuvat – sekä värin että
värin ominaisuuksien muodostamaksi maisemaksi, jonka tunnemaailma johdattaa
katsojan helposti myös mytologian maisemaan, siihen mistä ihminen ja
ihmisyhteisö ponnistaa ja minne aina myös palaa.
Väri
saikin hänen tuotannossaan yhä merkittävämmän osan. Hänestä kehittyi muun
muassa suomalaisen temperamaalauksen tunnustettu mestari. Olen ammattini
puolesta saanut olla etuoikeutettu taiteenharrastaja, koska olen päässyt niin
monta kertaa päässyt tutustumaan taiteilijoiden työhön heidän työhuoneellaan.
Yksi näistä unohtumattomista huippuhetkistä oli jo yli kymmenen vuotta sitten,
kun sain nähdä Pajulahden pigmenttivaraston ja samalla myös nähdä esimerkkejä
siitä, miten nuo huikaisevan intensiiviset väripulverit muuttuvat osaavissa
käsissä maaliksi. Muistan myös sen, miten Pajulahti kerran ravintolassa
suorastaan riisti minulta lainaksi antikvariaatista juuri löytämäni Mauno
Kosken kirjan Värien nimitykset suomessa
ja lähisukukielissä (SKS 1983). Syy, miksi kerron tämän, on sen
paljastavuus Pajulahden metodeihin liittyen. Hänen kerroksellisessa työssään,
joka on siis ihan konkreettisesti usein maalauksellisestikin hyvin
kerroksellista, on aina mukana myös lataus kulttuurihistorian ja taidehistorian
kerrostumia. Väri on myös tapamme puhua väreistä ja sitä, miten tuo puhe maailman
hahmottamiseen vaikuttaa.
Muistan
myös sen kun olimme eräiden sukukielten puhujiemme, Viron setukaisten, luona
matkalla, sen miten eräänä aamuna metsässä koettu ensilumen tulo kaikkine
tunnelmallisine latauksineen muuntui matkan jälkeen maalaukseksi. Siinä oli
mukana kaikki Pajulahdelle ominainen: havainto, hetken tunnelma,
kulttuurihistoria ja rakkaus siihen ihmeeseen, miten tämän kaiken voi muuntaa vahan,
hartsin ja värin kautta tuon hetken ikuiseksi muistoksi.
Mää ja Ollin varhainen Malevitš-kommentti, serigrafia vuodelta 1970.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti