Sibeliustalosta kirjoitin Fanfaariin (kevät 2015):
2000-vuotinen tarina soi puisena
Teollisten tilojen uusiokäyttö saa
harvoin arkkitehtonisia muotoja, joiden symbolisena perustana on tyylillisten seikkojen
sijaan itse sisältö. Vesijärven rantaan vuonna 2000 valmistunut Sibeliustalo on
tästä poikkeus.
Sibeliustalon sali ja ranskalais-romanttiset urut.
Vesijärvi oli aikoinaan
tukkilauttojen täyttämä, kun Lahden Höyrysaha jalosti metsiämme. Metsien käyttö
kansallisessa symboliikassa mielletään toisinaan kliseeksi, mutta Hannu Tikka ja Kimmo Lintula eivät pelänneet tätä suunnitellessaan Suomen suurinta
puurakennusta sataan vuoteen. Juuri tässä paikassa kaikki natsasi
täydellisesti. Vanhaa saha-arkkitehtuuria ja innovatiivista puurakentamista
yhdistävä kokonaisuus muuttui usein luonnosta voimaa hakevan kulttuurin kautta
moniaistiseksi kokemukseksi, mitä arkkitehtuurin pelkkien fasadien sijaan onkin
oltava. Arkkitehtuuri on seinien lisäksi tilaa ja käyttäjän sekä fyysisiä että
emotionaalisia tuntemuksia.
Kantavat rakenteet ovat myös puuta.
Jos noudatamme 1900-luvun arkkitehtonista
maksiimia ”muoto seuraa funktiota”, on musiikkitalossa akustiikka se funktionaalinen
asia, jonka ympärille muoto rakentuu. Näin on Sibeliustalossa toimittu, mikä on
huomattu maailmallakin: Gramophone
valitsi Sibeliustalon maailman viiden parhaan musiikkitalon joukkoon vuonna
2006, ja The Sidney Morning Herald listasi
sen kymmenen joukkoon vuonna 2009.
Tuohista baarin seinää.
Maallikko voisi ajatella, että salin
akustiikka ja rakennuksen muoto eivät välttämättä kytkeydy toisiinsa, mutta
tällaista ajatusta on syytä epäillä. Palautetaan mieliin toinen maksiimi:
”Terve sielu terveessä ruumissa.” On selvää, että Sibeliustalon akustiikasta on
kiittäminen Artec Consultantsia, mutta luulen, että salia ympäröivällä
laajemmalla puurakenteella ja sen tuomalla luonnollisella lämmöllä on tähän oma
osuutensa. Emme todellisuudessa tiedä tätä tarkkaan, koska edelliset julkiset
puurakennuksemme, joissa musiikki soi ja laulu raikasi, ovat sadan vuoden takaisia
nuoriseura- ja työväentaloja hieman erilaisine akustisine vaatimuksineen.
Kokemuspohjaista perinteen ketjua ei siis ole. Keskustelin tästä asiasta erään
arkkitehtiystäväni kanssa, ja hän totesi, että olen todennäköisesti oikeassa. Tämä
ei ole kuitenkaan helposti mitattava asia: ”Arkkitehtuurissa ja äänessä on
mukana paljon mystiikkaa”, hän totesi.
Mutta miksi puhun 2000 vuodesta?
Muodon ja funktion yhteydestä alettiin puhua jo antiikin Roomassa. Vitruviuksen kuuluisassa kirjassa De architectura libri decem (n. 25 eaa)
esiintyy kolmiyhteys: kestävyys (lat. firmitas),
käytännöllisyys (utilitas) ja kauneus
(venustas). Sibeliustalo ja siinä
käytetty puu toteuttavat hienosti tätä ideaalia – toivottavasti
esikuvallisesti.
***
Toisen jutun kirjoitin Kaupunkilaiseen (1/15):
Seitsemän
ahmaisevaa sohvaa
Olin
nelikymppisenä ensimmäistä kertaa Kolilla, mutta tunnistin maiseman ja osasin
hakeutua ”oikeisiin” näköalapaikkoihin. Olihan se kansallismaisema, jota
lukuisat taiteilijat ja valokuvaajat ovat rajanneet ja tallentaneet.
57-vuotiaana
kävin ensimmäistä kertaa Salpausselän urheilukeskuksessa ja näin kolme hyppyrimäkeä,
jotka laukaisivat muistojen vuon. Tämän paikan minä tunnen.
Tv:stä tuttu.
En tule paikalle hiihtäen vaan autolla. Ensimmäisenä näen Viktor Janssonin Hiihtäjäpatsaan (1938), jonka mallina on ollut 1920-luvun hiihtäjäkuningas Tapani Niku. Pysäköidessäni autoni vieressä on Toivo Pelkosen vuonna 1998 muovaama Siiri Rantanen, 1950-luvun hiihtokuningattaremme.
Viktor Janssonin (1886–1958) tulkinta Tapani Nikusta.
Olen
kuvanveistäjän poika ja taidekriitikko. On luonnollista pysähtyä julkisen
taiteen ääreen. Objektiivisen arvioinnin halu häviää nopeasti, kun muistan
ympäristöesteetikko Allen Carlsonin
ajatukset subjektin asemasta, siitä miten sulaudumme kohteeseen: ”Ympäristöt
ovat lakkaamatta liikkeessä niin lyhyellä kuin pitkällä aikavälillä. Vaikka
itse pysyisimme aloillamme, tuuli pyyhkäisee kasvojamme ja pilvet kulkevat
silmiemme edessä; ajan myötä muutokset jatkuvat näköjään loputtomiin; tulee yö,
päivät kuluvat, vuodenajat tulevat ja menevät. Ympäristöt eivät myöskään liiku
vain ajassa, vaan myös laajenevat tilassa, ja tätäkin näköjään loputtomasti.
Ympäristöllämme ei ole ennalta määrättyjä rajoja; kun me liikumme, se liikkuu
mukanamme ja näin muuttuu, kuitenkaan koskaan päättymättä: itse asiassa se
jatkuu lakkaamatta jokaiseen suuntaan.”
Toivo Pelkosen (1933–2006) tulkinta Siiri Rantasesta.
Kun
katson veistoksia nyt, en katso kuin kriitikko yksittäistä taideteosta. En voisikaan,
koska ne näyttävät hassuilta ollessaan lumipaakkujen peittämiä. Näin ei
veistoksia kuvata, ja siksi ryntäänkin heti kuvaamaan molempia. Tämä on
realismia: veistokset ovat olemassa vuoden jokaisena hetkenä: yön pimennossa
silhuetteina, auringonvalossa materiaalinsa paljastavina, sateessa kiiltävinä
ja talvella valkoisen lisävärin saaneena.
Carlsonin
mukaan ”kokemus ympäristöobjektista, josta käsin meidän on muodostettava
esteettinen arvostelmamme, on alusta lähtien hyvin tiivis, kokonaisvaltainen ja
tietyllä tavalla ’ahmaiseva’.” Juuri näin minulle käy, kun pääsen montun
reunalle ja näen hyppyrit. Koen esteettisen elämyksen, joka liittyy kauneuden
sijaan toiseen esteettiseen kategoriaan: ylevään. Sumuun sulautuvat hyppytornit
ovat jo sellaisenaan vaikuttavia, mutta ne sulautuvat samalla muihinkin
ulottuvuuksiin: 1960-luvun mustavalkoiseen televisiokuvaan, joka joskus
suurmäen rakentamisen myötä muuttui värilliseksi – ihme sekin.
Urheilun maailma ei ole kovin meditatiivinen, mutta tyhjän suorituspaikan talvinen henki tuottaa hartaan hetken. Voisin katsella vaikka kuinka pitkään.
Urheilun maailma ei ole kovin meditatiivinen, mutta tyhjän suorituspaikan talvinen henki tuottaa hartaan hetken. Voisin katsella vaikka kuinka pitkään.
Palaan kuitenkin
kaupungille, jossa katseeni on urheilukeskuksen myötä terävöitynyt: katson
lunta puiden oksilla, niiden graafista ilmettä. Viimeksi, kun kävin Lahdessa,
satoi räntää, nyt voisin muunnella Pauli Hanhiniemen sanoja: ”Tänään Lahti
olet silmissäni kaunis kaupunki.”
En
ole urheiluihminen, enkä muista yhtäkään Salpausselän tarkkaa mäkitulosta. Yritin,
mutta voimakkain muisto oli lapsuuteni vihreällä vakosametilla päällystetty
sohva ja isä siinä vieressä.
Salpausselkä
on omalla tavallaan osa mielenmaisemaani ja sellaisena elävä muistutus siitä,
miten moniulotteinen ympäristöesteettinen elämys voi tunnistamisen hetkellä
olla. Kokijan liikkeen lisäksi sitä muokkaa muistijälkien joukko, joka voi
yltää yli 50 vuoden taakse.
Laskin
sohvat, joista olen kisoja seurannut. Pääsin seitsemään.
Jossain kaupungilla, talvi on kaunis.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti