Näitähän piisaa. Eilen minulta ilmestyi neljä juttua. Melkein samastuin Algot Untolaan/Irmari Rantamalaan, josta luin eilen ennen nukahtamista kolumnistikollegani Juha Hurmeen tuoreesta romaanista Nyljetyt ajatukset (Teos 2014): "Hän myös asui toimituksessa. Hän ei ollut enää kokonainen ihminen, hänestä oli tullut kirjoituskone, kävelevä tajunta, kirjailija. Käsialantutkija Kämäräinen näkikin aikoinaan Untolan suttuisesta käsialasta, että kirjoittaja sairasti impulsiivista ilmaisutulvaa!"
Tässä jutuista neljäs, Yle Radio1:n Kultakuumeen kolumni – se onkin sitten viimeinen kahteen kuukauteen, koska olen, hitto soikoon, vaalikarenssissa vähän aikaa.
Epäjumalankuvien
poliittinen voima
Maailman
lehdistössä ja myös YouTubessa voi
juuri nyt seurata sitä, miten islamilainen jihadistijärjestö ISIS eli
”Islamilainen valtio” tuhoaa korvaamattomia taideaarteita Irakin Mosulissa.
Edellinen vastaavaa huomiota osakseen saanut tapaus tapahtui Afganistanin
Bamiyanissa, missä taliban-taisteilijat tuhosivat kaksi jättimäistä 500-luvun
buddha-patsasta dynamiitilla vuonna 2001.
ISIS barbaarisissa töissään. Tästä linkistä yksi video.
Emme
tarkkaan ottaen tiedä vielä, mitä Mosulissa on tapahtunut. Näyttää siltä, että
ainakin osittain ISIS on tuhonnut vain kipsijäljennöksiä teoksista, jotka ovat
turvassa Baghdadissa. Järjestö on kuitenkin tuhonnut myös kirjastoja ja
polttanut muun muassa vanhoja, uniikkeja käsikirjoituksia. On myös selvää, että
vasta aika tulee näyttämään, kuinka moni antiikkiesine on kulkeutunut sodan
myötä mustille markkinoille ja länsimaisten ökyrikkaiden sivistyskotien
takanreunuksille.
ISIS
itse perustelee toimiaan islamilla: lähinnä epäjumalien palvonnan vastaisina
toimina. Syyrialainen arkeologi Amr al-Azm
arvioi New York Timesille viime
viikolla, että kyse on todellisuudessa strategisesta provokaatiosta. Hänen
mukaansa ISIS haluaisi Irakin ja Yhdysvaltojen hyökkäävän Mosuliin, jotta ISIS
saisi lisää kansainvälistä huomiota ja lisää värväytyjiä joukkoihinsa.
Tällainen
toiminta on tuttua vähän lännemmässäkin. Moni muistaa riemulla esimerkiksi
sitä, miten Kiovan kaadettua Leninin monumenttia moukaroitiin joulukuussa 2013.
Ympäri Ukrainaa tuhottiin sen jälkeen toistasataa Leniniä kolmessa kuukaudessa.
Ero on tietenkin siinä, että EU-myönteiset ukrainalaiset ovat sivistyneitä ja taistelevat länsimaisen demokratian ja vapauden puolesta ja että ISIS:in taistelijat ovat pelkästään eläimellisen pahoja barbaareja. Ja onhan ero tietenkin siinäkin, että supervalta ja sotilasmahti Neuvostoliitosta on aikaa melko vähän, kun taas vanhempien tuhojen kohde, maailman ensimmäinen supervalta ja sotilasmahti Assyria, oli voimissaan kolmisentuhatta vuotta sitten. Kumpaakin yhdistää kuitenkin identtinen politiikka: vahva armeija, terrorismi ja ihmisten pakkosiirrot. Sotiakin perusteltiin jo aikoja sitten taiteen voimalla: muun muassa Babylonian pääjumalan Mardukin kulttipatsaan anastamisella.
...mutta kuvat kulkevat omia reittejään. Tässä ruotsalainen heavybändi Marduk. Satanismia, kuolemaa ja sotaa...
Ja onhan sitten vielä yksi tärkeä ero: muinaisen Assyrian muistomerkit ovat yhteistä ja korvaamattoman arvokasta maailmanperintöä, mutta Neuvostoliiton vastaavat monumentit on mielletty vain tragikoomisena kitschinä, jolla ei ole mitään tekemistä taiteen kanssa. Näin on ajateltu ja näin on tapana ajatella, jos omaa vähänkin taidehistoriallista sivistystä ja hyvää makua. Näin minäkin olen aina ajatellut, mutta aina silloin tällöin herää epäilys. Voisiko sittenkin olla, että esimerkiksi Vera Muhinan (1889–1953) Pariisin maailmannäyttelyyn tekemä, jo ikoninen 59-metrinen teräsveistos Työläinen ja kolhoosinainen (1937) olisi sittenkin omassa lajissaan huikeaa taidetta? Ehkä kahden tuhannen vuoden kuluttua, jolloin muisto kolhooseista ei tuota kenellekään enää traumoja? Kahden tuhannen vuoden kuluttua, jolloin ihmiskunta on vihdoinkin kehittynyt ja historiastaan jotain oppinutkin ja jolloin ei enää ole supervaltoja, sotilasmahteja ja hirmuhallitsijoita.
Vera Muhinan (1889–1953) Työläinen ja kolhoosinainen, 1937.
Epäjumalien
kuvilla on pitkä historia, ja tuskin Raamatun
maailmakaan erilaisine sotineen ja valtataisteluineen oli vailla taiteeseen
verhottua geopolitiikkaa ja strategisia tavoitteita. Kirjojen kirjassa asiaa
kommentoidaan muun muassa näin: ”Sano:
Näin sanoo Herra Jumala: Voi sinua, kaupunki! Sinä vuodatat verta kaduillasi,
mutta siten vain joudutat tuomiotasi, sinä pystytät epäjumalien kuvia, mutta
siten vain saastutat itsesi.” (Hes. 22:3) Ja sanotaan siellä näinkin: ”Väkijoukko
poisti Jerusalemista epäjumalien
alttarit ja kaikki suitsutusalttarit, ja ne heitettiin Kidroninlaaksoon.” (2
Aik. 30:14) Mitenkähän näitä lauseita pitäisi nykyteologiassa tulkita?
Sivistynyt länsi on ollut
järkyttynyt ISIS:in teoista ja tuominnut ne yksimielisesti. Näin minäkin
ajattelen. Ainoa ilonaihe on se, että sivistynyt länsi on sentään jostain
muustakin kuin materiaalisista arvoista huolissaan ja että taiteella tuntuu
todellakin olevan arvoa ja voimaa. Surullista on tietenkin se, että jälleen
kerran taiteen arvo on vain välineellistä, sillä eihän tässä todellisuudessa taiteesta
ole kyse. Ei edes uskonnosta. Tässä on kyse kulttuurimme perustasta, jota on
aina leimannut taistelu vallasta. Kun ISIS:in taistelijat tuhoavat
kulttuuriperintöä, he tuhoavat muistomerkkejä sellaisista hallitsijoista, jotka
kasvattivat kyltymättömästi valtaansa, olivat terrorin voimin toimivia,
kammottavia hirmuhallitsijoita. Itsevaltaisten kuninkaiden säätämien lakien
tuottamat rangaistukset olivat epäinhimillisiä ja ankaria: Assyriassa ihmisten
silpominen ja seivästäminen oli silkkaa arkea. Ja sitähän se näyttää olevan
nykyäänkin. ISIS tuhoaa omaa kuvaansa.
ISIS:in lippu.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti