Postmodernismi on ollut vaikea pala suomalaisessa taidekeskustelussa – jopa poliittisessa keskustelussa. Totesihan Perussuomalaisetkin edellisessä vaaliohjelmassaan kohauttavasti: ”Tekotaiteelliset postmodernit kokeilut sen sijaan olisi syytä jättää taloudellisesti yksittäisten henkilöiden ja markkinoiden vastuulle.” Puolue halusi julkista tukea vain puhtaudelle, ja nimenomaan puhtaalle suomalaisuudelle.
Postmodernismi
ei ollut puhdasta, se sotki säännöistä piittaamatta vaikutteita, se oli
leikkisää, joskus ironista – ja aina itsestään tietoista.
Postmodernismi
totesi, että kaikki oli jo tehty kieltäen uskon lineaariseen kehitykseen,
valistukseen ja ”suuriin tarinoihin”. Taiteiden väliset rajat rikkoutuivat
lopullisesti, ja ennen kaikkea vaarassa oli populaarin ja korkeakulttuurin
välinen häilyvä raja.
Designmuseon
näyttely luotaa postmodernismin saapumista Suomeen 1980-luvun alusta. Mukana on
muotoilua, arkkitehtuuria, kuvataidetta ja populaarikulttuuria, sekä kansainvälisiltä
tekijöiltä että suomalaisilta pioneereilta.
Leena Luostarinen (1949–2013), Sfax, 1984. Helsingin taidemuseo.
Näyttely on levoton, mutta mitä muuta se
voisikaan olla. On todella kiinnostavaa nähdä, miten samanlainen henkinen
viitekehys voi tuottaa niin erilaisia lopputuloksia. Muotoilussa postmodernia
henkivä leikkisyys suosii lapsenomaista villiä yhdistelyä, joka saattaa edelleenkin
ärsyttää. Esineet eivät vaikuta funktionaalisilta, vaikka sitä vähän ivaillen
olisivatkin. Säännöistä piittaamattomuus saattaa tuntua oudolta ihmisestä, joka
on lapsuudessaan tottunut aterioimaan modernistisesti vaikkapa Kaj Franckin (1911–1989) Kilta-astiastosta, vailla tarpeetonta
ja ylimääräistä. Silti sama ihminen saattaa rakastaa Leena Luostarisen (1949–2013) maalauksia, joissa on vallalla postmodernistinen
eklektisyys, eri puolilta
tulleita vaikutteita ja lainoja yhdistelevä tapa työskennellä. Luostarisen
itämainen romantiikka yhdisti kitschiä ja antiikkia, kulttuurihistoriaa ja
populaarikulttuuria mistään piittaamatta – tai piitaten vain omasta
tinkimättömästä kauneudentavoittelustaan.
Stefan Lindfors (s. 1962), Scaragoo, 1988. Designmuseo.
Designmuseo onkin tehnyt hienon ratkaisun
yhdistelemällä epookkia luotaavassa näyttelyssään Alessin kahvikannuja, Inka Kivalon tekstiilejä, Stefan Lindforsin hirviömäisiä veistoksen ja muotoilun
sekasikiöitä, Luostarisen ja monen muun kuvataiteilijan – muun muassa Raili Tang, Jarmo Mäkilä, Kuutti
Lavonen ja Vertti Teräsvuori – teoksia ja jopa vanhoja Image-lehtiä.
On varmaankin totta, kuten eräässä saliteksteistä todetaan: ”Henkisessä ja aatteellisessa mielessä postmodernismista ei ole paluuta. Identiteetti- ja arvokeskustelu on pysyvästi monipuolistunut.” Juuri siksi on jälleen motkotettava nykyään huolestuttavasta seikasta: museot on ajettu niin ahtaalle, että ne eivät kykene enää vastaamaan tehtäviinsä muistiorganisaatioina. Tämä on selvästikin kulttuurihistoriamme kannalta tärkeä näyttely, ja juuri tällaisista näyttelyistä tulisi aina julkaista kattava ja monipuolinen julkaisu. Kohta näyttely on vain häilyvä muisto ilman kunnon dokumentaatiota.
On varmaankin totta, kuten eräässä saliteksteistä todetaan: ”Henkisessä ja aatteellisessa mielessä postmodernismista ei ole paluuta. Identiteetti- ja arvokeskustelu on pysyvästi monipuolistunut.” Juuri siksi on jälleen motkotettava nykyään huolestuttavasta seikasta: museot on ajettu niin ahtaalle, että ne eivät kykene enää vastaamaan tehtäviinsä muistiorganisaatioina. Tämä on selvästikin kulttuurihistoriamme kannalta tärkeä näyttely, ja juuri tällaisista näyttelyistä tulisi aina julkaista kattava ja monipuolinen julkaisu. Kohta näyttely on vain häilyvä muisto ilman kunnon dokumentaatiota.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti